روایت وزیر خارجه انگلیس از موضع روسیه در قبال بشار اسد در نشست وین

نشست بین‌المللی در مورد سوریه در حالی روز جمعه در شهر وین اتریش برگزار شد که گمانه‌زنی‌ها در مورد محتوای این نشست و تبعات آن همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۵۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰ - 09November 2015

روایت وزیر خارجه انگلیس از موضع روسیه در قبال بشار اسد در نشست وین

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، پایگاه بلومبرگ در گزارشی در مورد موضع روسیه در قبال بحران سوریه، نوشته است که در حال حاضر هیچ کشوری حتی متحدان واشنگتن امیدی به تغییر موضع مسکو در قبال بشار اسد رئیسجمهور سوریه ندارند.

این در حالی است که روز شنبه تونی بلینکن معاون وزیر خارجه آمریکا در نشست امنیتی منامه ابراز امیدواری کرد که فشار مالی عملیات نظامی از یکسو و افزایش نفوذ مسکو در دمشق از سوی دیگر، روسیه را به تن دادن به تغییر نظام سوریه وادارد.

با این وجود به نوشته بلومبرگ تقریبا تمام متحدان آمریکا از جمله کشورهایی با این نظر مخالف هستند و آن را درست نمیدانند.

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان که او هم به منامه شرکت کرده، از جمله کسانی است که با این ارزیابی مخالف است.

وی به تحلیلگر بلومبرگ گفته است: «مکتب فکری وجود دارد که میگوید روسها آنقدر در این بحران دچار گرفتاری میشوند که نهایتا بیشتر و بیشتر به دنبال راهی برای رسیدن به راهکاری سیاسی خواهند افتاد. اما ارزیابی دولت من این نیست.»

هاموند گفته است که در گفتوگوهایی که پس از پایان نشست روز جمعه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه داشته، دیپلمات روس به او اعلام کرده است که مسکو هیچ انعطافپذیری در قبال بشار اسد رئیسجمهور سوریه ندارد.

به گفته وزیر خارجه انگلیس، موضع روسها در مورد اسد دقیقا همان چیزی است که آنها سه سال قبل هم داشتند و احتمالا در آینده هم موضعشان همین باقی خواهد ماند. در تمام این مدت روسها تاکید کردهاند که اسد از طریق انتخابات روی کار آمده و تنها از طریق انتخابات است که میتواند کسی جایگزین وی شود.

هاموند میگوید مسکو با موضع بسیاری از کشورهای غربی که میگویند اسد باید پیش از برقراری راهکار سیاسی طولانیمدت از قدرت کنار برود، مخالف است.

نشست وین ۲ با موضوع بحران سوریه ابتدا روز پنجشنبه با نشست چهارجانبه وزرای خارجه آمریکا، روسیه، عربستان و ترکیه آغاز شد و پس از آن در روز جمعه با نشستی جامع با حضور نمایندگان دیگر کشورها ادامه یافت.

بر اساس بیانیه پایانی نشست، جمهوری اسلامی ایران، آمریکا، روسیه، چین، مصر، فرانسه، آلمان، عراق، ایتالیا، اردن، لبنان، عمان، قطر، عربستان، ترکیه، امارات، انگلستان، سازمان ملل و اتحادیه اروپا، شرکتکنندگان در نشست پایانی بودهاند.

پس از پایان مذاکرات وین، بیانیهای ۹ بندی صادر شده که در آن بر لزوم حفظ اتحاد و یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه تأکید شده است. در این بیانیه همچنین همه اعضا برقراری آتشبس سراسری و آغاز روند سیاسی بین دولت و مخالفان را خواستار شدهاند.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار