شاعران انقلاب به دیدار «شیرینعلی گلمرادی» رفتند؛

اسرافیلی: سلامت‌نفس و تواضع ویژگی «شیرینعلی گلمرادی» است

یک شاعر پیشکسوت درباره «شیرینعلی گلمرادی» گفت: مهم‌ترین ویژگی ایشان سلامت نفس و تواضع زبان‌زد است؛ استاد گلمرادی بسیار انسان با سلامت‌نفس و متواضعی است.
کد خبر: ۵۷۳۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸ - 15February 2023

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سردار «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به‌همراه «رضا اسماعیلی» شاعر و دبیر هفدهمین جشنواره شعر فجر، «مصطفی محدثی‌خراسانی» و «حسین اسرافیلی» از شاعران برجسته انقلاب و از اعضای هیات داوران هفدهمین جشنواره شعر فجر، «محمدرضا سهرابی‌نژاد» شاعر و «سید رضا میربابا» دبیر اجرایی کنگره ملی شعر دفاع مقدس با «شیرینعلی گلمرادی» شاعر پیشکسوت و از اعضای سابق شورای شعر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دیدار کردند. 

سهرابی: بهره‌گیری شاعران جوان از اشعار بزرگان نقطه قوت است

محمدرضا سهرابی‌نژاد شاعرپیشکسوت در این دیدار با بیان اینکه در دوره‌ای هستیم که شاعران در شرایط سختی زندگی می‌کنند، سپس به ذکر خاطره‌ای پرداخت و گفت: یک روز سید حسن حسینی درحالی به حوزه هنری آمده بود که شعری به اسم «کوه» سروده بود؛ هفته بعد من یک شعر به‌نام «دریا» ساختم که مربوط به ترور شهید بهشتی بود؛ هفته بعد قیصر امین‌پور یک رباعی به‌نام «اقیانوس» ساخت. 

وی به اظهارنظرهایی که درباره شاعران برجسته رباعی‌سرا کشورمان مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت: هرکسی درباره رباعی سخن می‌گوید فقط اسم قیصر امین‌پور، سید حسن حسینی و بیژن ارژن را مطرح می‌کنند و یادی از دیگرانی که زحمت کشیده‌اند، نمی‌کنند که غلط است.

اسرافیلی: سلامت‌نفس و تواضع ویژگی «شیرینعلی گلمرادی» است

شیرینعلی گلمرادی در ادامه سخنان سهرابی‌پور به ذکر مثالی پرداخت و گفت: استاد شهریار نیز شعری نزدیک به شعر چه گلدان خالی لب پنجره که سروده قیصر امین‌پور است دارد؛ این‌ اشعار نزدیک به هم هستند و می‌توان گفت شعر قیصر متاثر از شعر استاد شهریار بوده است و البته هیچ مشکلی ندارد. 

سهرابی‌نژاد در ادامه استفاده شاعران از اشعار سعید و حافظ را موجب قوت شعرشان دانست و با تاکید براینکه این رویه می‌تواند به ادبیات کمک کند و درباره شعر شیرینعلی گلمرادی گفت: گلمرادی در غزل‌هایی که پیش از انقلاب منتشر می‌کرد اتفاقات جذابی را رقم می‌زد. 

در ادامه استاد شیرینعلی گلمرادی قطعه شعری سرود.

بناست زلف تو را اگر باد برستاند
مباد جان جهان را خطر برستاند

کرانه می‌‌وزد آهنگ رقص دریا را
که با ترنم خود برگ و بر برقصاند

تلاطمی‌ست در آواز روشن خورشید
به‌بانگ نور جهان را مگر برقصاند
هراسناک ز شب‌های سرد توفان‌ام
چه فتنه ساز کند شور و شر برقصاند
به‌قصد جان درختان بی‌پناه مباد
خطر به‌قصد جراحت کمر درافشاند
به‌بانگ ساز مخالف مباد برخیزیم
بیشتر بزند، بیشتر برستاند

اسرافیلی: سلامت‌نفس و تواضع ویژگی «شیرینعلی گلمرادی» است
فعالیت استاد «گلمرادی» در زمینه دفاع مقدس نمونه است

در ادامه، «مصطفی محدثی خراسانی» شاعر و عضو هیئت داوران بیست و سومین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس با بیان اینکه حضور من در شورای شعر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همزمان با دوره‌ای بود که استاد شیرنعلی گلمرادی فعالیتی در این بنیاد نداشت، گفت: تقریباً فقط چند جلسه از حضور استاد گلمرادی در دوران حضور بنده در شورای شعر بنیاد استفاده شد.

وی شان شاعری استاد گلمرادی را برجسته دانست و گفت: بعد از پیروزی انقلاب برخی فقط به گردآوری مجموعه شعرهایی می‌پرداختند که من در این کتاب‌ها کارهایی که استاد گلمرادی درباره دفاع مقدس و مهدویت گردآوری کرده بودند را داری انسجام دانستم و احساس می‌شد توسط یک ذهن خلاق، منتقد و موشکاف و ورزیده دست به این انتخاب‌ها زده است.

این شاعر تصریح کرد: فعالیت‌های استاد شیرینعلی گلمرادی در زمینه گردآوری اشعار دفاع مقدس و مهدویت نمونه است و همه آثار ایشان را می‌توان از کتاب‌های خیلی خوب دفاع مقدس دانست.

سپس استاد گلمرادی درخصوص موضوع گردآوری اشعار و چاپ در مجموعه‌های مختلف گفت: معمولا در قضیه گردآوری آثار شاعران اندیشه‌ای پشت کار وجود ندارد لذا اگر هدف وجود نداشته باشد کار بی‌هوده خواهد بود هرچند درباره موضوعات مختلف می‎توان کتاب‌های شعر را گردآری کرد. 

وی به کتاب «آینه در کربلا» اشاره کرد و با بیان اینکه این کتاب که توسط انتشارات سروش به‌چاپ رسیده بود هم‌اکنون نایاب است، افزود: این کتاب پنج بار تجدید چاپ شده است و هم‌اکنون نایاب است و افرادی برای دریافت آن تماس می‌گیرند.

اسرافیلی: سلامت‌نفس و تواضع ویژگی «شیرینعلی گلمرادی» است

سردار بایرامی پیشکسوتان شعر را ذخیره‌های فرهنگ ایران دانست و گفت: دو سال پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه‌ای که مربوط به تجلیل از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس بود فرمودند «ادبیات دفاع مقدس سرچشمه است»؛ فعالیت‌های استاد گلمرادی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یک گنجینه است که باید قدردان شما باشیم. 

اسرافیلی: سلامت‌نفس و تواضع ویژگی گلمرادی است

در ادامه، حسین اسرافیلی شاعر پیشکسوت درباره شیرینعلی گلمرادی گفت: ما خاطرات زیادی از استاد گلمرادی داریم؛ مهم‌ترین ویژگی ایشان سلامت نفس و تواضع زبان‌زد است؛ استاد گلمرادی بسیار انسان با سلامت‌نفس و متواضعی است. ما از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۷ با عضویت در شورای شعر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با استاد در یک اتاق که وزارت ارشاد به ما داده بود همکار بودیم. 

وی به تشریح فعالیت‌های صورت گرفته در دفتر خاطره و شعر بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس پرداخت و گفت: مهدی چمران دفتر شعر و خاطره را برای بنیاد حفظ آثار و نشرارزش‌های دفاع مقدس را در یک اتاق در وزارت ارشاد ایجاد کرد که ما در آن دفتر به تهیه و تولید و چاپ خاطرات جنگ نگاشته شده از جنگ می‌پرداختیم و در همان ایام مجموعه‌های نفیسی را در این زمینه منتشر کردیم.

در پایان با اهدا لوح تقدیری از استاد «شیرینعلی گلمرادی» شاعر پیشکسوت تجلیل به‌عمل آمد. 

شیرینعلی گلمرادی فرزند اسماعیل در سال ۱۳۱۷، در شهر خلخال دیده به جهان گشوده است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را تا سال دوم دبیرستان در زادگاهش به انجام رسانید، از آن پس به استخدام ژاندارمری درآمد و تا سال ۱۳۶۱ به خدمت اشتغال داشت و سرانجام بازنشسته شد.

اسرافیلی: سلامت‌نفس و تواضع ویژگی «شیرینعلی گلمرادی» است

گلمرادی از آغاز جوانی به شعر و شاعری پرداخت و از سال ۱۳۳۹ آثارش در بعضی مجله‌ها و روزنامه‌ها منتشر می‌شد. گلمرادی از انواع شعر تنها به سرودن غزل علاقه بیشتری نشان داده است و مجموعه شعری بنام «دهستانی» از وی توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی طبع و نشر یافته است.

عصر عاشورا یکی از سروده‌های این شاعر پیشکسوت است.

قتلگاهی‌ست پر از داغ، نظرها نگران‌*** ظهر مجروح، از این داغ مهیّا نگران
عطش آویخته از ابر شناور در کوه‌*** در پی رفتن هفتاد و دو دریا نگران
بر زمینی که از آن خون و خطر می‌روید*** می‌شود خیره بر آن دیده‌ی عیسی نگران
زیر رگبار شقاوت، که فرو می‌بارد*** ایستاده‌ست تن تشنه‌ی صحرا نگران
در غم سوختن این همه باغ گل سرخ‌*** خاطر مضطرب مریم عذرا نگران
ایستاده‌ست صبورانه، ولی می‌موید*** قامت حیدری حضرت زهرا نگران
سایه افکنده شب فاجعه بر دامن دشت‌*** جاده‌ی نور، از این ظلمت یلدا نگران
آب، سر می‌کشد از پشت سر شعله‌ی خاک‌*** در دلش آتشی از آه و دریغا نگران
ذو الجناح است که بازین نگون آمده است*** - بی‌سوار- از طرف مقتل مولا نگران
موج صد سلسله اندوه گره خورده به هم‌*** در خم حیرت یک مرکب تنها نگران
می‌توان نقش کشید از تب صحرای فرات‌*** می‌توان گرم شد از سوختن، امّا نگران

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار