تحلیلگر سیاسی جهان عرب:

سفر حجت‌الاسلام رئیسی به چین تاثیر زیادی بر وضعیت سیاسی بین المللی دارد

النجار گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و چین سطحی و گذارا نیست بلکه روابطی راهبردی و براساس احترام متبادل و منافع مشترک است و سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پکن تاثیر زیادی بر وضعیت سیاسی بین المللی دارد.
کد خبر: ۵۷۳۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲ - 15February 2023

سفر حجت‌الاسلام رئیسی به چین تاثیر زیادی بر وضعیت سیاسی بین المللی داردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «اسماعیل النجار» امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی اظهار داشت: روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و چین با روابط میان برخی کشور‌ها با آمریکا بسیار متفاوت است و همواره براساس احترام متقابل و منافع مشترک بوده است درحالی که روابط کشور‌ها با آمریکا براساس روابطه قوی و ضعیف است.

النجار افزود: جایگاه والا و جهانی جمهوری اسلامی ایران و مسئولیت آن در منطقه و جهان و نظام سیاسی مستقل آن ایجاب می‌کند که تحت تاثیر دیکته‌های شرق و غرب نباشد.

این تحلیلگر سیاسی جهان عرب ادامه داد: جایگاه جغرافیایی و قدرت اقتصادی آن در کنار استقلال در تصمیم گیری در میان همه کشور‌های منطقه، این شایستگی را به ایران داده است که به در کنار کشور‌های بزرگ و مهم در سازمان شانگ‌های قرار گیرد.

وی گفت: «سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به چین در شرایط پیچیده بین‌المللی و اختلاف‌ها و شکاف‌ها میان کشور‌های منطقه، نشان داد که روابط ایران و چین روابطی سطحی و گذرا نیست بلکه روابطی راهبردی و عمیق و برد - برد است و مشترکات میان این دو کشور بسیار بیشتر از برخی اختلاف نظر‌های احتمالی است.»

النجار اظهار داشت: این سفر تاثیر زیادی بر وضعیت حیات سیاسی بین المللی دارد و بویژه اینکه با پدیدار شدن نشانه‌های کاهش سلطه آمریکا بر نظام‌ها و رژیم‌های منطقه، بسیاری از کشور‌های پیرو سیاست‌های آمریکا و غرب را به فکر بازنگری سیاست‌های خود و سرپیچی از دیکته‌های آمریکا و غرب وا می‌دارد.

این تحلیلگر لبنانی تصریح کرد: نگاه ایران به شرق، به زودی در پایتخت‌های بسیاری الگوبرداری خواهد شد و آن‌ها مسیر تهران را انتخاب خواهند کرد، زیرا بسیاری از آن‌ها به آتش نفاق آمریکا و اتحادیه اروپا نقره داغ شده اند و این نگاه می‌تواند افق‌های جدید، بهتر و کم هزینه‌تر اقتصادی را در مقابل آن‌ها بگشاید.

وی افزود: کشور‌هایی که امروز از گام برداشتن به سوی شرق نگرانی دارند، کشور‌هایی هستند که حاکمان آن‌ها کارگزار آمریکا به شمار می‌روند و جرات مخالفت با طرح‌های واشنگتن را ندارند.

النجار اضافه کرد: حکام این کشور‌ها چنان در سیاست‌های آمریکا غرق شده اند که کشور و ملت‌های خود را ذلیل و در سطح و جایگاهی بی ارزش قرار داده اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب و در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر به چین سفر کرد که هدف اصلی سفر رئیس جمهور ایران اقتصادی، سیاسی و راهبردی است.

همچنین مراسم امضای اسناد و تفاهم نامه همکاری بین تهران و پکن در حضور رئیسان جمهور و بین وزیران دو کشور در کنگره ملی خلق چین برگزار شد و دو کشور ۲۰ سند همکاری امضا کردند.

رئیس جمهور شهریور ماه امسال و در هشتمین سفر خارجی خود به اجلاس سازمان همکاری شانگ‌های در سمرقند با همتای چینی دیدار و گفت‌وگو کرده بود که در این نشست دوجانبه، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به طور رسمی از رئیس جمهور ایران برای سفر به پکن دعوت کرد.

حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور و نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از دیگر برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور در سفر سه روزه خود به این کشور است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار