سفیر اسبق ایران در ایتالیا:

ظرفیت‌های ایران و چین قابلیت هم‌افزایی دارد

ظهره‌وند، ظرفیت‌های ایران و چین را قابل هم‌افزایی خواند و گفت: ایران پلی میان شرق و غرب و شمال و جنوب جهان است و حرکتی هم که چینی‌ها انجام می‌دهند معطوف به سمت غرب است و از حوزه ژئوپلیتیکی ما عبور می‌کند.
کد خبر: ۵۷۴۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰ - 17February 2023

ظرفیت‌های ایران و چین قابلیت هم‌افزایی داردبه گزارش گروه سایر رسانه‌ها دفاع‌پرس، «ابوالفضل ظهره‌وند» در گفت‌وگویی درباره اهمیت سفر رئیس جمهور به چین و پیام آن اظهار داشت: سفر حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به پکن نقطه عطفی است در روابط ما با این کشور که از اهمیت ویژه‌ای هم برخوردار است و نقطه عطفی در تحولات میان ما، غرب، آمریکا و اروپا که تا این مرحله رسیده است.

ظهره‌وند افزود: در شرایطی که ما در حالت گذار سیستمی در محیط بین‌المللی هستیم، اثبات شده که ایران، روسیه و چین جزو قدرت‌های نوظهور و تعیین کننده در مهندسی جدید محیط بین‌الملل خواهند بود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: این امر هم برای ما نقطه مثبت و در خور توجهی است و هم برای غربی‌ها نقطه نگرانی است آنجایی که ما مسیر بایسته خودمان را طی می‌کنیم می‌بینیم که طرف غربی مانند بی‌بی‌سی مطرح می‌کند که مشخص نیست که سفر رئیس‌جمهور منطبق با منافع و مصالح ملی ایران باشد.

وی خاطرنشان کرد: سوال اینجاست شما که چند ماه است کشوری را به‌هم می‌ریزید و ستاد جنگ علیه ایران تشکیل داده‌اید آیا متوجه منافع و مصالح ملی ایران بوده‌اید بنابراین مساله برای آن‌ها بسیار نگران‌کننده است.

ظرفیت‌های ایران و چین قابلیت هم‌افزایی دارد

ظهره‌وند اضافه کرد: ظرفیت‌های ایران و چین به شکلی است که می‌تواند هم‌افزایی داشته باشند. چین ظرفیت‌هایی دارد که ما می‌توانیم مسائل خودمان را به خوبی حل کنیم و ما هم به‌ویژه در حوزه ژئوپلتیکی موقعیت و ظرفیت‌هایی داریم که چینی‌ها قویا برای اهداف جهانی خودشان به آن نیاز دارند از جمله اجرایی کردن استراتژی یک جاده و یک کمربند که از غرب آسیا عبور می‌کند.

سفیر اسبق ایران در افغانستان عنوان کرد: ایران پلی میان شرق و غرب و شمال و جنوب جهان است و حرکتی هم که چینی‌ها انجام می‌دهند معطوف به سمت غرب است و از حوزه ژئوپلیتیکی ما عبور می‌کند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه ما و چینی‌ها در مواجهه با تهدیدی به نام آمریکا و غرب و هژمونی آمریکا هم‌راستایی داریم، این هم‌راستایی در تهدید موضوعی است که تعاملات و همکاری‌های ما می‌تواند هزینه‌های امنیتی ما را کاهش دهد.

ظهره‌وند افزود: نکته دیگری که در اینجا اهمیت فوق‌العاده‌ای برای چینی‌ها دارد این است که باید در ژئوپلتیک منطقه ثبات و امنیت وجود داشته باشد که پیمان شانگ‌های قرار است بخشی از این هدف را برای چینی‌ها محقق کند و از این طریق دنبال می‌کنند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا خاطرنشان کرد: اثبات شده است که ایران محور ثبات و امنیت در ژئوپلتیک منطقه است و ایران بود که توانست با شکست داعش و خنثی کردن طرح‌های ضدامنیتی آمریکا ژئوپلتیک منطقه را از فروپاشی حفظ کند این ظرفیت، ظرفیت فوق‌العاده راهبردی برای طرف چینی است.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که ایران از ظرفیت ژئوترانزیتی برخوردار است که با سرمایه‌گذاری چینی‌ها که اساساً نگاه جهانی انجام می‌دهند، آن بخش که با هماهنگی به ایران بیاید موقعیت ژئوترانزیتی و حمل و نقلی ما را ارتقاء خواهد داد و در مسیر کریدور شمال - جنوب و هم در مسیر شرق به غرب تا به سمت عراق، سوریه و مدیترانه می‌تواند موثر واقع شود بنابراین این‌ها همان نقاط کلیدی از همکاری دوجانبه است.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: ما در حوزه انرژی دومین ظرفیت انرژی جهان را در اختیار داریم و چین بزرگترین مصرف کننده انرژی است بنابراین باتوجه به مواضع ضداستعماری و ضد امپریالیستی که ایران در قبال هژمونی غرب دارد چینی‌ها می‌توانند روی یک منبع انرژی باثبات حساب کنند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: البته عربستان هم انرژی دارد، اما سرسپرده آمریکا است بنابراین نمی‌تواند منبع قابل اطمینانی باشد در حالی که موضع ضدآمریکایی ایران خود یک سرمایه برای اهداف راهبردی چین و همچنین برای اطمینان در روابط دوجانبه میان ایران و چین است.

وی بیان کرد: در مجموع چین تجربه بسیار خوبی در حوزه‌های صنعتی دارد و توانسته این تجربیات را از غرب و شرق جمع‌آوری کند و در چین متمرکز کند.

ایران هاب بخش تولیدات صنعتی چین

ظهره‌وند ادامه داد: ایران می‌تواند هابی برای بخشی از تولیدات صنعتی چین باشد که در همکاری مشترک هم نیاز‌های داخل ایران از جمله خودرو را تامین کند و هم می‌توانیم خودرو را به کل منطقه صادر کنیم بنابراین هزینه‌های چین را کاهش می‌دهد و یک بازار با ثبات برای چین و ایران شکل خواهد داد.

این کارشناس مسایل منطقه‌ای اظهار کرد: تهران و پکن در حوزه همکاری‌ها به‌خصوص همکاری‌های کشاورزی می‌توانند گام‌های بسیار بلندی بردارند. چین توانسته در حوزه مسائل کشاورزی خود از جمله در بحث بیابان‌زدایی گام‌های بلندی را بردارد و ما می‌توانیم از این تجربه چین به خوبی استفاده کنیم بنابراین می‌تواند هابی برای تولید غذا در غرب آسیا و خاورمیانه و همچنین صادرات به اقصی نقاط از جمله به روسیه باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ایران و چین در حوزه‌های مختلف گفت: عمق تاریخی مشترک میان تهران و پکن مهمترین مسئله است، مبارزه با تروریسم یکی از محور‌های بسیار مثبت در همکاری‌های ایران و چین خواهد بود.

ظهره‌وند اضافه کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند از این اهرم در استان‌های غربی چین استفاده کنند و ایران با توجه به پیشینه تعامل فرهنگی و تاریخی با منطقه سین‌کیانگ می‌تواند همکاری‌های خوبی داشته باشد؛ بنابراین وقتی ما این مسائل را ملاحظه می‌کنیم می‌بینیم که فهرست بلند بالایی از زمینه برای همکاری فی‌مابین تهران و پکن وجود دارد.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا یادآور شد: البته نکته حائز اهمیت دیگر این است که ما باید این نوع از تعاملات با چین را در چارچوب منافع و مصالح ملی خودمان به خوبی طرح‌ریزی و اولویت‌بندی و مدیریت کنیم، زیرا اگر مدیریت این امر با ما نباشد ما در یک بخش‌هایی فقط می‌توانیم بسترساز باشیم، اما از بهره‌مندی لازم برخوردار نشویم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها