هدف رسانه‌های آمریکایی از شایعه غنی‌سازی ۸۴ درصدی چیست؟

اخیرا و در ادامه فشار‌های وارده بر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، رسانه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تکاپو است تا مشخص کند چطور ایران اورانیوم را تا ٨۴ درصد غنی کرده است.
کد خبر: ۵۷۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷ - 22February 2023

هدف رسانه‌های آمریکایی از شایعه غنی‌سازی ۸۴ درصدی چیست؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، اخیرا و در ادامه فشار‌های وارده بر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، رسانه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تکاپو است تا مشخص کند چطور ایران اورانیوم را تا ٨۴ درصد غنی کرده است. این رسانه در عین حال مدعی شد که تا امروز، این بالاترین میزان یافت‌شده توسط «بازرسان آژانس» در ایران است و این غلظت (٨۴ درصد) فقط ۶ درصد کمتر از حد لازم برای ساخت سلاح است.

ادعای اخیر بلومبرگ، در شرایطی است که غرب و متحدان منطقه‌ای آن، سال‌هاست به بهانه توانایی ایران در ساخت سلاح هسته‌ای، انواع فشار‌ها و تحریم‌ها را در مورد ایران اعمال کرده‌اند.

نگرانی واهی غرب

شبکه آمریکایی مذکور، به نقل از دو دیپلمات ارشد غربی ادعا کرد که بازرسان آژانس در ایران هفته گذشته اورانیوم غنی شده‌ای را شناسایی کرده‌اند که کمتر از حد نصاب لازم برای یک «سلاح هسته‌ای» است.

تداوم فضاسازی‌های رسانه‌ای علیه ایران این‌بار از سوی بلومبرگ در حالی صورت می‌گیرد که مقامات تهران در زمان انجام غنی‌سازی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش ارائه می‌دهند، همان‌طور که مدتی قبل در مورد غنی‌سازی ۶٠ درصدی اورانیوم در فردو به آژانس اطلاع‌رسانی کرده بودند.

جالب این‌جاست که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آنچه که غربی‌ها جامعه جهانی می‌خوانند، به‌جای آنکه نگران وضعیت برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی که سیاست ابهام هسته‌ای را در برنامه خود پیش گرفته، باشند، به‌طور بی‌پایه درباره برنامه هسته‌ای ایران واهمه ایجاد می‌کنند.

تل‌آویو عضو «ان پی تی» نیست و نکته طنز داستان آن‌جاست که هیچ‌یک از مجامع بین‌المللی هم نسبت به این مهم واکنشی نشان نمی‌دهند و در عوض آن، مقامات آژانس در قبال برنامه صلح‌آمیز ایران که کلیه اقدامات ریز و درشت آن سال‌هاست، به آن نهاد بین‌المللی گزارش می‌شود و مورد تأیید آن‌ها هم قرار گرفته، رویکرد غیر حرفه‌ای دارند.

ایران متعهد به «ان پی تی» و موافقتنامه پادمان است

در همین ارتباط روز دوشنبه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در نشست خبری در خصوص ادعای اخیر رسانه آمریکایی، گفت: «درباره ادعای مطرح‌شده در مورد غنی‌سازی ۸۴ درصدی در ایران، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این زمینه توضیحات دقیق و فنی را ارائه کرد. ایران متعهد به «ان پی تی» و موافقتنامه پادمان است؛ همکاری حرفه‌ای ایران با آژانس یک اصل مهم برای ما در مناسبات است و به‌طور متقابل انتظار داریم آژانس رفتار حرفه‌ای خود را داشته باشد و به اصول و چارچوب‌های حرفه‌ای کشور‌های عضو پایبند باشد». وی بیان کرد: «استفاده سیاسی از آژانس، جایگاه حرفه‌ای این سازمان را مخدوش می‌کند؛ طرح مواردی از این دست که در ارتباط‌های تخصصی، دیدار‌های دوجانبه و تبادل‌نظر مطرح می‌شوند، در رسانه نشانه فاصله گرفتن آژانس از رفتار حرفه‌ای و تخصصی خود است. ما استفاده ابزاری از آژانس را در سوءاستفاده در مذاکرات رفع تحریم‌ها مردود می‌دانیم».

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز روز گذشته در واکنش به ادعا‌های بلومبرگ، با بیان اینکه وجود ذره یا ذرات بالاتر از ۶٠ درصد در فرآیند غنی‌سازی به‌معنی تولید با غنای بالای ۶٠ درصد نیست، گفت: «تاکنون مبادرت به غنی‌سازی بالای ۶٠ درصد نکرده‌ایم.»

به میز مذاکره با ایران برنمی‌گردیم

ادعای رسانه آمریکایی در حالی است که «تام نایدز» سفیر آمریکا در قدس اشغالی نیز درباره روند احیای توافق هسته‌ای (برجام) از طریق مذاکرات وین با اشاره به این‌که «توافق هسته‌ای در حال حاضر دچار وقفه شده است»، ادعای واشنگتن مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرد و مدعی شد: «آمریکا در حالی‌که ایران به روسیه برای جنگ در اوکراین پهپاد می‌دهد، وارد مذاکرات غیرمستقیم با تهران نخواهد شد.»

این مقام آمریکایی با تکرار ادعای غربی‌ها علیه ایران مبنی بر همکاری با روسیه در موضوع جنگ با اوکراین، گفت: «ایرانی‌ها در حال عرضه پهپاد‌ها به روسیه هستند که اوکراینی‌های بی‌گناه را می‌کشد. امروز هیچ شانسی برای بازگشت به میز مذاکره وجود ندارد.» آمریکایی‌ها از یک طرف سیاست انکار و دوری گزیدن از میز مذاکره را در پیش گرفته‌اند، اما از سوی دیگر، با ارسال پیام‌هایی به ایران از طریق واسطه‌های منطقه‌ای از جمله قطر و عمان به دنبال تداوم مذاکرات با ایران در خصوص لغو تحریم‌ها و «احیای برجام» هستند.

آینده مذاکرات لغو تحریم‌ها چه خواهد شد؟

حال باید دید که با این شرایط که غربی‌ها یکی پس از دیگری از عدم لزوم تداوم مسیر مذاکرات لغو تحریم‌ها (وین) سخن می‌گویند، آینده مذاکرات به کدام سمت می‌رود. ادعا‌ها درباره برنامه هسته‌ای کشورمان و استفاده ابزاری از این ادعا‌ها برای مخدوش کردن روند دیپلماسی، در حالی بیان می‌شوند که مقامات تهران بار‌ها از «درب باز دیپلماسی» سخن گفته‌اند و البته این را هم بیان کرده‌اند که ایران برای مذاکره با غرب (و دیگر اعضای باقی‌مانده در مذاکرات لغو تحریم‌ها) تا ابد منتظر نخواهد ماند.

منبع: روزنامه صبح نو

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار