رئیس پلیس آگاهی فراجا خبر داد؛

دستگیری ۸۰۰۰ سارق در طرح سراسری مقابله با سرقت‌/ حکم «کارآگاهی» برای ۱۶ پلیس زن صادر شد/ صحت‌سنجی صحبت‌های متهمین‌ با دستگاه پولوگرافی

سردار قنبری از تمرکز بر کانون‌های وقوع جرم و کنترل ویژه و سیستمی سارقان حرفه‌ای خبر داد و گفت: با همت متخصصین داخلی دستگاه پولوگرافی مغز ساخته شده که برای صحت‌سنجی صحبت‌‌های متهم‌ استفاده می‌شود.
کد خبر: ۵۷۴۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸ - 22February 2023

کنترل اطلاعاتی بر سارقین حرفه‌ای/موضوع سرقت یکی از دغدغه اساسی مردم استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «محمد قنبری» رئیس پلیس آگاهی فراجا صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در حوزه امنیت دو بُعد عینی و ذهنی وجود دارد، اظهار داشت: رسانه در کنار پلیس نقش مهمی در ایجاد احساس امنیت در جامعه دارد.

سردار قنبری گفت: پلیس آگاهی یک مجموعه تخصصی است و پس از اینکه جرمی رخ می‌دهد پلیس تخصصی برای کشف جرم وارد میدان می‌شود.

رئیس پلیس آگاهی فراجا افزود: اقدامات پلیس آگاهی یکی از ارکان مهم در پیشگیری از وقوع جرم است؛ هر چقدر بتوانیم در پلیس آگاهی فاصله بین کشف تا وقوع جرم را کاهش دهیم در حوزه پیشگیری نقش خواهد داشت.

وی افزود: موضوع سرقت یکی از دغدغه‌های اساسی مردم است و تدبیر ما این است با تلاش جهادی این دغدغه را رفع کنیم و مبارزه اساسی و همه‌جانبه با سارقان داشته باشیم.

سردار قنبری با اشاره به اینکه طرح مقابله سراسری با سرقت از روز‌ها قبل شروع یه فعالیت کرده است، خاطرنشان کرد: این طرح یک طرح تخصصی و به دنبال دستگیری سارقان حرفه‌ای و دارای پرونده است؛ محل‌های اختفا این سارقین شناسایی و به مقر این سارقین جمله شد.

وی با بیان اینکه این طرح در هفت استان به صورت آزمایشی شروع شد، گفت: تمرکز ما بر کانون‌های وقوع جرم گذاشته شد و سارقین حرفه‌ای تحت کنترل اطلاعاتی قرار گرفته‌اند.

سردار قنبری درخصوص آمارهای طرح مقابله با سرقت گفت: بیش از هشت هزار سارق فراری که مرتکب جرم بودند، دستگیر شدند؛ همچنین بیش از ۵۰ درصد از سارقین دستگیر شده دارای سابقه بودند. از ابتدای طرح تا‌کنون ۱۰ هزار سرقت‌ کشف نشده در این مدت کشف شده است.

سردار قنبری ادامه داد: مردم‌ باید به توصیه‌های پلیس توجه ویژه داشته باشند و اقدامات خود کنترلی داشته باشند.

رئیس پلیس آگاهی فراجا خاطرنشان کرد: برای مقابله با سرقت اقداماتی از جمله رصد و مبارزه با فروش قطعات مسروقه خودرو در فضای مجازی، تشکیل کمیته‌ برای ایمنی خودروها، کشف علمی جرم در پلیس آگاهی با‌ گسترش تجهیزات و تعیین سهم نقش دستگاه‌های تاثیرگذار در سرقت صورت گرفته است.

وی با اشاره به به‌کارگیری کارآگاهان زن در پلیس آگاهی گفت: از ابتدای سال تا کنون ۱۶ نفر از خانم‌های شاغل در پلیس آگاهی به درجه کارآگاهی نائل شدند.

ساخت دستگاه پولوگرافی مغز‌ برای اولین‌ بار در کشور/ صحت‌سنجی صحبت‌های متهمین‌ با دستگاه پولوگرافی

سردار قنبری با تاکید بر بهره‌گیری از تجهیزات نوین افزود: خوشبختانه با همت متخصصین داخلی دستگاه پولوگرافی مغز ساخته شده که برای صحت‌سنجی صحبت‌‌های متهم‌ استفاده می‌شود؛ همچنین برای اولین بار دوایر روانشناسی جنایی در پلیس‌های آگاهی راه‌اندازی شده است.

رئیس پلیس آگاهی فراجا درخصوص پرونده‌های معوقه گفت: طرحی برای این پرونده‌ها در نظر گرفته شده است تا بتوانیم از کارآگاهان وابسته (بازنشستگان) استفاده کنیم تا علاوه بر آموزش کارآگاهان جوان این پرونده‌ها تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه طرح مقابله با سرقت در هفت استان تهران، خراسان رضوی، البرز، غرب تهران، اصفهان، فارس، خوزستان و آذربایجان شرقی در حال اجرا‌ است، تصریح کرد: ۷۰ درصد از جرایم در هفت استانی که طرح مقابله با سرقت در حال اجرا است رخ‌ می‌دهد. ۸۸ درصد از خودروهای مسروقه توسط پلیس کشف می‌شود.

سردار قنبری در پاسخ به دفاع‌پرس درخصوص اجرای طرح نوروزی برای مقابله با سارقین در ایام قبل از عید اظهار کرد: این طرح در حال تدوین است و از ۱۵ اسفند شروع خواهد شد و تیم‌های ویژه پلیس آگاهی در جغرافیایی که ممکن است به ذهن مجرم و فعالیت مجرمین داشته‌ باشند فعال خواهند شد.

رئیس پلیس آگاهی فراجا خاطرنشان کرد: تعداد تیم‌ها بستگی به جغرافیایی جرم است.

وی در ادامه با توصیه‌ای به شهروندان گفت: در ایام قبل از عید تهدیدهایی از جمله کلاهبرداری از طریق سایت‌ها و  فضای مجازی و همچنین شرکت‌های مسافربری غیرمجاز افزایش پیدا می‌کند که باید بیشتر مراقب باشند.

سردار قنبری در پاسخ به سوال دیگری از دفاع‌پرس درخصوص اینکه آیا در اغتشاشات اخیر سرقت افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: در زمان اغتشاشات سرقت‌ها افزایش نسبی داشته است.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها