جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأکید کرد؛

لزوم حرکت پرشتاب علمی متناسب با سرعت توسعه تکنولوژی در جهان

سردار فرحی گفت: آنچه شاهد هستیم سرعت پرشتاب توسعه تکنولوژی در عرصه‌های جهانی است و ضرورت دارد کشور ما نیز در این عرصه متناسب با سرعت توسعه تکنولوژی جهانی گام بردارد.
کد خبر: ۵۷۴۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷ - 22February 2023

لزوم حرکت پرشتاب علمی متناسب با سرعت توسعه تکنولوژی در جهانبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «سید مهدی فرحی» جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست نقش رصد و تحلیل علوم و فناوری در هندسه نظم جهانی، که در ساختمان سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح برگزار شد، اظهار داشت: تمام تلاش ما باید بر این اساس باشد تا در نظم نوین جهانی که در دنیا درحال شکل گیری است بتوانیم جایگاه ایران اسلامی را با تدابیر صحیح ارتقا دهیم.

سردار فرحی افزود: فناوری دارای چهار مولفه اصلی سخت‌افزار، نرم‌افزار، مغزافزار و سازمان‌افزار است که اگر هرکدام کار وظیفه خود را به شکل مطلوبی انجام ندهند، ماشین فناوری زمین‌گیر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه با پدیده مدیریت فناوری مواجه هستیم، افزود: مدیریت توسعه فناوری برای اینکه به یک نظام جامع برسد باید در پنج حوزه شناسایی فناوری، انتخاب فناوری، اکتساب فناوری، بهره‌برداری از فناوری و محافظت از تکنولوژی گام بردارد، که البته در تمام دنیا این موضوع به عنوان یک اصل و اساس جاافتاده و از آن تبعیت می‌شود.

جانشین وزیر دفاع ادامه داد: امروز یکی از مواردی که بسیار اهمیت دارد بحث سرعت توسعه تکنولوژی است، به رغم اینکه اجزای تکنولوژی و فرآیند نظام مدیریت تکنولوژی ثابت است، اما آنچه که شاهد آن هستیم سرعت پرشتاب توسعه تکنولوژی در عرصه‌های جهانی است و ضرورت دارد که کشور ما نیز در این عرصه متناسب با سرعت توسعه تکنولوژی جهانی گام بردارد.

وی با اشاره به نمودار امواج نوآوری، گفت: در این نمودار بازه زمانی دگردیسی علمی در گذشته هر ۵۰ سال یک‌بار را نشان می‌دهد، امروز این امواج آن‌چنان بهم فشرده شده است که به ازای هر سه ماه و ۱۰ روز، فناوری‌های دنیا را در حال دگردیسی مشاهده می‌کنیم.

سردار فرحی با بیان اینکه به‌طور کلی امروز امواج نوآوری به شدت توسعه پیدا کرده است، افزود: در این عرصه باید وارد حوزه‌های نوآوری شویم و باید با آینده‌پژوهی و آینده‌نگری آینده را مدیریت کرده و بسازیم.

وی تصریح کرد: اگر در این عرصه کوتاهی کنیم، قطعاً در توسعه تکنولوژی با یک عقب‌ماندگی جدی چندصدساله مواجه خواهیم شد.

جانشین وزیر دفاع با تاکید بر اینکه برنامه‌های ما باید فراتر از کشش بازار و مارکت پول باشد، افزود: ارتقای دستاورد‌ها و ایجاد محصولات جدید نیاز به توسعه زیرساخت‌ها دارد و ما باید ضمن تامین نیاز‌های امروز و آینده نزدیک از طریق دریافت سیگنال‌های بسیار ضعیف وارد عرصه‌های توسعه فناوری نوین شده و افق‌های دور را نیازسنجی و تامین نیاز کنیم.

سردار فرحی گفت: باید توجه داشت که فشار فناوری با چاشنی آینده‌پژوهی، یک روند جدید برترساز را در راستای تامین نیازمندی‌های آینده نزدیک کشور ایجاد می‌کند؛ اما آنچه که مهم و برترساز است و قابلیت فوق‌العاده را برای ما خلق می‌کند، این است که ما بتوانیم افق‌های دورتر را ببینیم و در عرصه خلق جدیدترین‌ها گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: باید با رصد کامل و جامع و ارزیابی‌های دقیق ببینیم در سطح دنیا چه می‌گذرد و سیگنال‌های ضعیف، را باید به عنوان یک موضوع در اختیار دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاهی قرار دهیم تا در پایان‌نامه‌هایشان به آن بپردازند و ابعاد و شیوه‌های جدیدی را مطرح کنند.

سردار فرحی با بیان اینکه دستیابی به دانش و فناوری‌های نوین ادبیات جهانی را نسبت به ما تغییر می‌دهد، گفت: تحقق توسعه علم، توسعه فناوری، توسعه محصول و توسعه زیرساخت و فرهنگ به کارگیری فناوری‌های نوین در یک کشور بیش از ۱۰ سال زمان نیاز دارد؛ فلذا فناوری‌های بسترساز و شالوده‌شکن و فناوری‌های قابلیت‌زا که بتواند نقش ما را در عرصه هندسه جهانی متمایز کند، کار یکی دو روز و دو روز نیست و به یک فرآیند ۱۰ ساله و ۲۰ ساله نیاز دارد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها