پرده‌هایی از جنایات رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی

رژیم صهیونیستی که در برابر عملیات شهادت طلبانه فلسطینی‌ها درمانده شده، عقده‌های خود را بر سر اسرای فلسطینی خالی می‌کند تا به خیال خود انتقام هلاکت شهرک‌نشینان را از اسرا بگیرد و در روز‌های اخیر سرکوب و ضرب و شتم اسرا را تشدید کرده است که فلسطینی‌ها در واکنش دست به اعتصاب و تحصن زده‌اند.
کد خبر: ۵۷۴۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۸ - 23February 2023

پرده‌هایی از جنایات رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: کابینه تندرو رژیم صهیونیستی که در دو ماه گذشته طرح‌های جنجالی زیادی را علیه فلسطینی‌ها تصویب کرده، این بار تقابل با اسرای فلسطینی را در پیش گرفته است. در همین رابطه، یگان‌های سرکوب حاضر در زندان‌های رژیم صهیونیستی در زندان «ریمون»، در روز‌های گذشته اسرای فلسطینی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. دفتر اطلاع‌رسانی اسرای فلسطینی گفته که یگان‌های سرکوب در زندان‌های صهیونیستی اسرای بخش سه زندان ریمون را پس از ضرب و شتم به مکان نامعلومی منتقل کردند. وزارت اسرا و آزادگان فلسطینی، رژیم صهیونیستی را مسئول سرنوشت این اسرا دانست و تأکید کرد که در میان افراد منتقل شده، افراد سالمند و بیمار نیز حضور داشته است.

بر اساس گزارش‌ها، مدیریت زندان‌های رژیم صهیونیستی همچنین وسایل اسرای فلسطینی را ضبط و آن‌ها را از ابتدایی‌ترین حقوق همانند داشتن آب گرم محروم کرده است و این علاوه بر سرمای شدید هوا و کمبود پتو و لباس مناسب است که به رنج اسرای فلسطینی افزوده است. بر اساس گزارش‌ها اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی آب گرم زندان نفحه را قطع کرده است. اقدامات ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی شامل کاهش مقدار آب مصرفی و حمام رفتن برای اسرای فلسطینی است و این اقدامات ضد انسانی، شرایط اسرای فلسطینی را بدتر از قبل کرده است. همچنین مدیریت زندان‌های رژیم صهیونیستی چندین عملیات سرکوب در زندان‌ها، از جمله زندان النقب صورت داده است.

پارلمان رژیم صهیونیستی نیز برای فشار بیشتر بر زندانیان اخیرا قانون لغو تابعیت و اقامت اسیران داخل زندان‌های اسرائیل و عاملان عملیات در قدس را به تصویب نهایی رساند. قانونی که عملاً مجوز تخریب منازل اسرا و کوچاندن خوانواده آن‌ها به دیگر مناطق را صادر می‌کند. این درحالی است که سرزمین‌های اشغالی در هفته‌های اخیر شاهد اوج تنش‌ها میان اسرائیل با فلسطینیان بود و انتظار می‌رود با تصویب این قانون بحران در این منطقه تشدید شود.

اقدامات رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی ناشی سیاست‌های نژادپرستانه و آپارتاید این رژیم است و با روی کار آمدن کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو، این جنایت‌ها بیش از پیش افزایش یافته است. بن گویر به عنوان دشمن درجه یک فلسطینی‌ها، خواستار کشتار همه آن‌ها است و از زمانی که وزارت امنیت داخلی را برعهده گرفته است تلاش کرده تا برنامه‌های جاه‌طلبانه خود را اجرایی کند و به تشدید تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی دامن زده است.

جنایت‌های تل‌آویو در زندان‌ها چنان گسترده است که تعدادی از اسرا در اثر شکنجه به شهادت می‌رسند. در همین راستا، طی روز‌های گذشته باشگاه اسرای فلسطینی از شهادت احمد ابوعلی، اسیر فلسطینی در بیمارستان «سورکا» رژیم صهیونیستی خبر داد. طبق گزارش باشگاه اسرای فلسطینی، ابوعلی پس از وخامت حالش به بیمارستان منتقل و پس از آن خبر شهادت وی اعلام شد. با شهادت ابوعلی شمار اسرای فلسطینی که از سال ۱۹۶۷ در داخل زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند به ۲۳۵ نفر رسید.

بر اساس آمارها، ۴۷۸۰ اسیر در ۲۳ زندان و مرکز بازداشت اسرائیلی در اسارت بسر می‌برند که از این تعداد ۲۹ اسیر زن در زندان الدامون، ۱۶۰ کودک و ۹۱۵ بازداشت اداری بدون محاکمه هستند. از این تعداد، بیش از ۶۰۰ اسیر فلسطینی مبتلا به بیماری‌های مختلف بوده و از جمله آن‌ها ۲۴ اسیر از بیماری سرطان رنج می‌برند. این جدا از شکنجه‌های روحی است که صهیونست‌ها به اسرا وارد می‌کنند. بازداشت کودکان زیر ۱۰ سال در هیچ جای دنیا سابقه ندارد، اما اشغالگران صهیونیست حتی به کودکان هم رحم نمی‌کنند و آن‌ها را در زمره تروریست‌ها قرار می‌دهند.

دو ماه پیش هم رژیم صهیونیستی جنازه یک شهید فلسطینی را به خانواده‌اش تحویل نداد و تلاش داشت تا گروکشی کرده و آنرا با اسرای خود که در بند حماس هستند مبادله کند. همچنین در سال‌های گذشته بر پیکر جنازه‌های تحویل داده شده به خوانواده‌های فلسطینی آثار جراحی و نبود برخی اعضا داخلی بدن شهدا گزارش شده است که گمانه‌زنی‌ها در مورد وجود قاچاق اعضا بدن از سوی صهیونیست‌ها را مطرح کرد. گزارش‌هایی که البته هیچوقت به آن‌ها رسیدگی نشد.

نقض حقوق اسرای فلسطینی

وضعیت اسفباری که در زندان‌های صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها برقرار است، برخلاف منشور معاهدات اسرای جنگی است. چرا که اکثریت اسرای فلسطینی‌ها در میدان‌های جنگ و طی عملیات‌های نظامی توسط نیرو‌های اشغالگر دستگیر شده‌اند و بر اساس معاهدات باید با آن‌ها بر اساس قوانین اسرای جنگی برخورد شود، اما نیرو‌های امنیتی صهیونیست با این اسرا مثل جانیان و قاتلان برخورد می‌کنند.

جای تردید نیست که به اسارت درآوردن مردم فلسطین در زادگاهشان و انتقال آن به فلسطین اشغالی نه تنها نقض مسلم حقوق بشر است، بلکه با کنوانسیون ژنو نیز مغایرت آشکار دارد. بر اساس کنوانسیون چهارگانه ژنو، مال و جان مردم سرزمین اشغال شده می‌باید از سوی اشغالگران محترم شمرده شود و اشغالگر حق تعدی به مردم تحت اشغال را به هیچ دلیل ندارد، حال آنکه رژیم صهیونیستی طی چندین دهه اشغال فلسطین و طی سال‌های اشغال اراضی فلسطینی ۱۹۶۷، از هیچ جنایت پنهان و آشکاری علیه مردم فلسطین کوتاهی نکرده است. این درحالی که جنبش حماس که تعدادی از سربازان صهیونیستی را به اسارت گرفته است، با آن‌ها رفتار انسانی دارد و حتی در فیلمی که چند ماه پیش منتشر کرد، یک اسیر صهیونیست بیمار را نشان می‌داد که امکانات پزشکی برای او فراهم کرده بودند.

اعتصاب غذا و تحصن ابزار مقاومت اسرا علیه اشغالگران

اسرای فلسطینی در واکنش به اقدامات بن گویر، دست به نافرمانی جمعی زده‌اند. اسرای فلسطین از ۲۵ بهمن اعتصاب غذا و تحصص را شروع کرده‌اند و گفته‌اند تا زمانی که اشغالگران اقدامات ضد انسانی خود را لغو نکنند به اعتصاب ادامه خواهند داد. هیات امور اسرا و آزادگان فلسطینی و باشگاه اسرای فلسطینی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که این اعتصاب نامحدود است و پایان آن بستگی به موضع مدیریت زندان‌های صهیونیستی و تحولات آتی دارد. نافرمانی اسرای فلسطینی که در زندان نفحه آغاز شده است شامل منع بازرسی امنیتی و نپوشیدن لباس قهوه‌ای رنگی است که مسئولان زندان پوشیدن آنرا برای اسرا ملزم کرده‌اند.

اسرای فلسطینی در اشاره به عملیات متعدد مبارزان فلسطینی علیه صهیونیست‌ها در سایه ناتوانی دستگاه‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی خاطرنشان کردند که کسی که نتواند امنیت خود را تامین کند، نمی‌تواند ما را شکست دهد. رهبری جنبش اسرای فلسطینی تاکید کرد که با نبرد‌های آزادسازی به اقدامات بن‌گویر پاسخ خواهد داد و شرایط اسرا اکنون فراتر از گام‌های فردی بن گویر و پیامد‌های آن است. در بخشی از این پیام آمده است: «ما به دنبال فراهم کردن اوضاع معیشتی نیستیم و برای چیز‌های کوچک مانند دوش و حمام نمی‌جنگیم، ما در راستای آزادی خود و وطن مبارزه می‌کنیم».

همچنین، در این پیام تاکید شده است: کسی که تصمیم گرفت نبرد را به خارج از دیوار‌های زندان منتقل کند، آنرا در همان جا و در قدس و کرانه باختری و غزه خواهد یافت. جنبش اسرا در زندان‌های رژیم اشغالگر تاکید کرد ادامه اقدامات اداره امور زندان‌های رژیم اشغالگر و ماجراجویی‌های حساب نشده آن، بهای زیادی خواهد داشت.

این جنبش همچنین تصریح کرد مرحله خطرناک اسرا که موجودیت آن‌ها را هدف قرار می‌دهد، ایجاب می‌کند همه گروه‌های ملت فلسطین در همه سطوح اقدامات بیشتری انجام دهند تا مسئله اسرا در مسیر درست قرار بگیرد و درباره پیامد‌ها و خطرات تجاوزگری‌های وحشیانه رژیم اشغالگر علیه اسرا، به جامعه جهانی هشدار دهند.

اسرای فلسطینی با اشاره به اینکه ما چیزی برای از دست دادن نداریم و هر کس تصمیم گرفت با ما بجنگند ما را اهل مبارزه خواهد یافت، تاکید کردند: «هر قطره خونی که ریخته می‌شود نتیجه ماجراجویی‌های بن گویر است و کسانی که ما را با قانون اعدام و مرگ تهدید می‌کنند بدانند که امید ما این است که در راه آزادی وطن شهید شویم».

از سوی دیگر، روز یکشنبه اسیران زن فلسطینی در زندان «دامون» هم بمدت دو ساعت بند ۳ زندان را بستند، این اقدام زنان زندانی بعنوان نخستین اعتراض به شرایط زندان‌ها صورت گرفته است.

مبارزه از پشت میله‌ها

رژیم صهیونیستی سعی دارد با افزایش فشار به اسرا و خانواده‌های مجریان عملیات‌های شهادت طلبانه، گروه‌های فلسطینی را به عقب نشینی از عملیات‌های خود علیه شهرک نشینان وادارد، اما این تلاش‌ها نتیجه عکس داده است. اسرای فلسطینی با این که در بند صهیونیست‌ها هستند، اما به روش‌های خاص خود به حمایت از جنبش انتفاضه جدید در کرانه باختری و نوار غزه، مبارزه را به پیش می‌برند..

اعتصاب غذای طولانی و تحصن از جمله اقداماتی است که اسرا در سال‌های اخیر برای تحت فشار قرار دادن مقامات تل‌آویو بکار گرفته‌اند و در بسیاری از موارد هم موفق بوده‌اند و در دو سال گذشته تعدادی از این افراد که در بدترین شرایط جسمی و روحی قرار داشتند، صهیونیست‌ها را به ستوه آوردند و تحت فشار گروه‌های مقاومت و جامعه بین‌الملل در نهایت صهیونیست‌ها آن‌ها را آزاد کردند. خلیل محمد عواوده، نمونه بارز این اسرا بود که پس از ۱۷۰ روز اعتصاب غذا، در نهایت اشغالگران را مجبور به عقب نشینی کرد و درنهایت از بند صهیونیست‌ها آزاد شد.

بنابراین، تلاش اسرائیل برای افزایش فشار به اسرا برای رسیدن به اهداف خود بی‌ثمر است و هر چه این جنایت‌ها افزایش یابد، بیشتر به ضرر خود صهیونیست‌ها است. اسرائیلی‌ها از مقاومت و شجاعت اسرای فلسطینی به ستوه آمده‌اند و سعی دارند با اقدامات تنبیهی ضد انسانی، از دست اسرا خلاص شوند، اما مقاومت و ایستادگی فلسطینی‌ها اگر قرار باشد به بهای جان آن‌ها تمام شود برای صهیونیست‌ها هم بدون هزینه نخواهد بود و آن‌ها نیز تاوان این جنایت‌ها را خواهند داد. اینکه یک اسیر فلسطینی با اعتصاب خود، جنایت‌های اشغالگران را به جهانیان نشان می‌دهد و موجی از اعتراضات بین‌المللی علیه جنایات تل‌آویو به راه می‌افتد بیانگر این است که فلسطینی‌ها از زندان هم می‌توانند پایه‌های بی‌ثبات رژیم جعلی را به لرزه درآورند.

واکنش گروه‌های فلسطینی در حمایت از اسرا

جنایت‌های اشغالگران علیه اسرا، خشم گرو‌های فلسطینی را در پی داشته است و نسبت به این ماجراجویی‌ها هشدار داده‌اند. جنبش حماس با انتشار بیانیه‌ای، رژیم صهیونیستی را مسئول حفظ سلامت اسرای فلسطینی دانست و تأکید کرد که این حملات و تعدی‌ها علیه اسرا، به صورت هدفمند صورت می‌گیرد.

عبداللطیف القانوع سخنگوی حماس گفت که تعدی رژیم صهیونیستی وجنایاتش، اراده اسرا را درهم نمی‌شکند و ملت فلسطین باید با اسرای خود همبستگی داشته باشند تا به حقوق و آزادی دست پیدا کنند. القانوع با بیان اینکه سرکوب و محروم کردن اسرا از ساده‌ترین حقوق انسانی، فقط باعث تداوم مبارزات آنان خواهد شد، تصریح کرد که حماس با این جنگ قهرمانانه اسرا ابراز همبستگی کامل دارد.

کمیته اضطراری عالی ملی جنبش اسرای فلسطین هم اعلام کرد که روز جمعه آینده باید روز خشم در حمایت از اسرای فلسطینی باشد. این کمیته تاکید کرد که بر همین اساس، خطبه‌های نماز جمعه باید به مسئله اسرای فلسطینی و ساکنان قدس که تحت فشار‌های شدید رژیم صهیونیستی قرار داشته و خانه‌های آنان به طور مداوم تخریب می‌شود و آزادی آنان سرکوب می‌شود، اختصاص یابد.

گروه‌های مقاومت بار‌ها هشدار داده‌اند که اسرا خط قرمز آن‌ها هستند و اگر رژیم صهیونیستی به جنایت‌های خود ادامه دهد، قاطعانه به آن پاسخ خواهند داد. گروه‌های مقاومت فلسطین اخیرا چند نشست برای حمایت از اسرا برگزار کردند که به واسطه‌ها در این باره هشدار دادند و گفتند که این وضعیت ممکن است باعث جرقه و در نهایت انفجار اوضاع شود.

با اینکه وضعیت بسیاری از اسرای فلسطینی فاجعه بار است و حتی صدای نهاد‌های حقوق بشری جهانی را هم درآورده است، اما تشکیلات خودگردان فلسطین و شخص محمود عباس رئیس آن درمقابل این جنایت‌ها سکوت کرده‌اند و واکنشی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

از آنجا که بیشتر اسرا از اعضای حماس و جهاد اسلامی هستند، تشکیلات خودگردان نمی‌خواهد به خاطر این گروه‌ها هزینه بدهد و حتی در سال‌های اخیر ده‌ها نفر از اعضای گروه‌های مقاومت غزه در کرانه باختری را دستگیر و به صهیونیست‌ها تحویل داده است و این خیانت‌های محمود عباس همچون لکه ننگ در دامان تشکیلات خودگردان باقی خواهد ماند.

تنش آفرینی تندرو‌های صهیونیستی با اسرا و گروه‌های مقاومت فلسطین درحالی است که به دلیل گسترش موج اعتراضات در داخل سرزمین‌های اشغالی، مقامات این رژیم نسبت به فروپاشی از درون هشدار داده‌اند. لذا، تشدید تنش با فلسطینی‌ها نه تنها امنیت شهرک نشینان را تضمین نمی‌کند بلکه می‌تواند بر ناامنی اراضی اشغالی بیافزاید. همچنانکه در هفته‌های اخیر ده‌ها صهیونیست در عملیات استشهادی فلسطینی‌ها به هلاکت رسیده‌اند و این مسئله ترس و وحست را در بین شهرک‌نشینان افزایش داده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار