یادداشت/ حجت‌الاسلام سیّد امیرابراهیمی

شعبان؛ ماهی سرشار از جلوه‌های زیبای معنوی و عبادی

ماه شریف شعبان ماهی پربرکت، نورانی و دارای جلوه‌های زیبای معنوی و عبادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۵۷۵۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳ - 23February 2023

شعبان؛ ماهی سرشار از جلوه های زیبای معنوی و عبادی

 گروه استان‌های دفاع‌پرس - حجت‌الاسلام سیّدامیر ابراهیمی مسئول مشارکت روحانیت لرستان در دفاع مقدس؛ ماه شریف شعبان ماهی پربرکت و نورانی است که پیامبر گرامی اسلام (ص) آن را به خود نسبت داده و در نگاه پیشوایان دینی و اولیای الهی جایگاه بسیار برجسته و والایی داشته و دارای جلوه‌های زیبای معنوی و عبادی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

ماه شعبان ماهی سرشار از شادی، خیر برکت نشاط معنوی است ازجمله مهم‌ترین مصادیق آن مناسبت‌ها و میلادهای مبارکی است که در ماه شعبان قرارگرفته است که هر یک از آن می‌تواند رشته محبت به اهل‌بیت پیامبر (ص) و علقه معنوی و مودت به آل الله را  ارتقاء

 میلاد نورانی قمر بنی‌هاشم حضرت ابوالفضل العباس، میلاد پر سر سعادت سید الساجدین امام سجاد (ع)، میلاد ناز دانه اباعبدالله حضرت علی‌اکبر (ع) و همچنین مناسبت ویژه این ماه، نیمه شعبان سالروز خجسته میلاد فخر عالم بشریت حضرت مهدی، (عج) همه نویددهنده لحظه‌های نورانی و معنوی هستند که می‌توان با تمسک به آن، عشق و دلدادگی به اهل‌بیت رسول‌الله را تقویت کرده و با بهره‌گیری از زلال معارف اهل‌بیت و توجه به اعمال، آداب وارده این روزها و شب‌ها ی خجسته و مبارک به‌خصوص احیاء شب نیمه شعبان که به‌منزله لیله‌القدر است در آسمان عشق و عرفان  به پرواز درآمد و مسیر سعادت و خوشبختی واقعی را طی کردومیلاد پربرکت سیدالشهدا، امام حسین (ع).

 آقای که در قرآن و روایت در وصف ایشان مطالب زیادی می باشد که بنده به اختصار به بخشی از ویژگی های ایشان که در قرآن آمده است اشاره می‌کنم:

1-امر به معروف: قرآن مى فرمايد: شما بهترين امّت هستيد، در صورتى که امر به معروف و نهى از منکر کنيد: کُنْتُمْ خَيرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ

حضرت سيدالشهدا نيز در هدف از قيام خود مى فرمايد: من براى احياى امر به معروف و نهى از منکر خروج کردم؛ « إنّما خَرَجْتُ بِطَلَبِ الإصلاحِ فى أُمَّةِ جَدى محمد أُريد أن آمُر بالمَعروف وَ انهى عَنِ المُنکر».

2-معلّم عزّت و عمل صالح: قرآن مجيد مى فرمايد: هر کس خواهان عزّت است، عزّت در پرتو ايمان و عمل صالح پديد مى ايد: مَنْ کانَ يريدُ الْعِزَّةَ فَلِلّهِ الْعِزَّةُ جَميعًا إِلَيهِ يصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّيبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ يرْفَعُهُ امام حسين عليه السلام در قيام خود در کربلا، طالب عزّت بود و گريزان از ذلّت: «هَيهاتَ منِّى الذّلّة».

3-معلّم ايثار و انفاق: لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّى تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ آل عمران/92؛ به مقام نيکان نايل نمى شويد، مگر با انفاق برخى چيزهايى که دوست داريد. امام حسين عليه السلام در روز عاشورا تمام آنچه را که در اختيار داشت و همه آنها محبوب او بود، در راه خدا انفاق کرد.

4-صاحب نفس مطمئنّه: يا ايتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ؛ ارْجِعى إِلى رَبِّکِ راضِيةً مَرْضِيةً؛ فَادْخُلى فى عِبادي؛ وَ ادْخُلى جَنَّتى فجر30-27. امام صادق عليه السلام فرمودند: سوره مبارک فجر را در نمازهاى واجب و مستحب بخوانيد؛ زيرا اين سوره مبارک در شأن امام حسين عليه السلام است. شخصى علّت آن را جويا شد، حضرت در پاسخ فرمودند: به دليل آنکه امام حسين عليه السلام صاحب نفس مطمئنّه بود که خداوند از او راضى و او از خداوند راضى بود. (و يکى از مصاديق بارز اين آيه شريف، امام حسين عليه السلام است)

5- خوف و خشيت الهي: قرآن مجيد در وصف انبيا مى گويد: پيامبران پيشين کسانى بودند که در تبليغ رسالت الهى، از خدا مى ترسيدند و از هيچ کس ديگر هراسى نداشتند: الَّذينَ يبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللّهِ وَ يخْشَوْنَهُ وَ لا يخْشَوْنَ أَحَدًا إِلاَّ اللّهَ أحزاب/39. امام حسين عليه السلام نيز داراى اين دو خصيصه برجسته است:

تنها از خداوند مى ترسيد. در دعاى عرفه مى فرمايد: « اللهم اجْعلنى أَخشاکَ کَأنّى أراک»؛ خدايا! مرا آن گونه قرار ده که از تو بترسم، آن سان که گويى تو را مى‌بينم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار