جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در جمع خبرنگاران:

بکارگیری ظرفیت مساجد و پایگاه‌های بسیج در بحران‌ها/ برای مواجهه با بحران باید در مدارس آموزش‌های لازم ارائه شود

امیر سرتیپ «نصیرزاده» گفت: با سازماندهی ظرفیت مساجد و پایگاه‌های بسیج و رزمایش‌های پیش‌بینی شده می‌توانیم تمرینات لازم و آگاهی‌بخش در مواجهه با بحران را به جامعه انتقال دهیم.
کد خبر: ۵۷۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲ - 26February 2023

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «عزیز نصیرزاده» جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در حاشیه نخستین همایش بین‌المللی و چهاردهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل که امروز (یکشنبه) در دافوس ارتش برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره اهمیت فرماندهی و کنترل در نیرو‌های مسلح و دامنه‌های شهری، اظهار داشت: فرماندهی و کنترل فقط مختص بحث نظامی نیست. در ذات بخش نظامی، فرماندهی و کنترل وجود دارد و بدون این امر امکان اجرای هیچ عملیاتی در حوزه نظامی وجود ندارد.

امیر نصیرزاده ادامه داد: این مؤلفه بسیار گسترده و پیچیده است و روز به روز نیز به فناوری‌ها، پیشرفت‌ها و نوع فرماندهی و کنترل افزوده می‌شود.

جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به برخی از ضعف‌ها و کمبودها در حوزه فرماندهی و کنترل در سطح کشور گفت: این موضوع نیازمند تعریف و درک مشترک از مفاهیم فناوری در سطح مدیریت کشوری است؛ لذا برگزاری کنفرانس‌هایی از این دست و ارائه مقالات در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

وی افزود: البته مهم‌تر از این موضوع، کاربردی کردن نتایج کنفرانس‌هاست؛ چرا که ما از تحلیل ضعف‌های میدانی نتایج خوبی می‌توانیم به دست بیاوریم و می‌توانیم از فضای علمی و دانشگاهی کشور دستاورد‌های مناسبی را کسب کنیم که تجمیع آن با نتایج حاصل از ضعف‌های میدانی در میدان عمل، در مرکز فرماندهی و کنترل بسیار مؤثر است.

امیر نصیرزاده عنوان کرد: فرماندهی و کنترل مختص بخش نظامی نیست؛ زیرا «فرماندهی» یعنی هدایت و رهبری متمرکز، یکپارچه و فراگیر که از پراکندگی به دور است و «کنترل» نیز یعنی قانونمند کردن تمامی اقدامات؛ بر این اساس هر اقدامی که مطابق دستورالعمل، آیین‌نامه و اسناد بالادستی، نظام‌مند و قانون‌مند شکل گیرد، باید در سطح کشور مورد توجه واقع شود.

جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اظهار داشت: می‌توانیم در سطح بین‌الملل نیز تجارب خوبی را استفاده کنیم که البته بومی‌سازی این امر بسیار مورد اهمیت است.

وی یادآور شد: نقش فرماندهی و کنترل در تمام امور ساری و جاری است و ورود نیرو‌های مسلح در شرایط بحران برای کمک به نهاد‌ها و ارگان‌های کشوری است تا از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند و همه هموطنان شرایط بحران را به سلامت بگذرانند.

امیر نصیرزاده ادامه داد: به عبارت دیگر، علت ورود نیرو‌های مسلح در اولین ساعات بحران در کشور به دلیل داشتن طرح، برنامه و تمرین‌ها و رزمایش‌های منسجم و منظم است که می‌توانند در این شرایط بهترین دستاورد را با توجه به دستورالعمل‌ها و ضوابط قانون‌مند داشته باشند.

جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: ما تلاش می‌کنیم تا در سطح کشور موضوع فرماندهی و کنترل با استفاده از تجارب نیرو‌های مسلح در شرایط بحران مورد توجه قرار گیرد؛ از سوی دیگر با سازماندهی ظرفیت مساجد و پایگاه‌های بسیج و رزمایش‌های پیش‌بینی شده می‌توانیم تمرینات لازم و آگاهی‌بخش در مواجهه با بحران را به جامعه انتقال دهیم؛ البته اگر بسیج و مساجد بخواهند در بحران‌ها کمک کنند، اول باید سازماندهی شوند و تکالیف و دستورالعمل‌ها برای آن‌ها تعریف شود.

وی بیان کرد: ما در شرایط بحران می‌توانیم به خوبی از ظرفیت مساجد و پایگاه‌های بسیج استفاده کنیم؛ اما قبل از ایجاد بحران، نیازمند برنامه‌ریزی قبلی دقیق هستیم تا پیش‌بینی‌های لازم و پیشگیری‌های مورد نظر صورت گیرد؛ همچنین مردم نیز باید نسبت به قوانین و دستورالعمل‌ها در مواجهه با بحران آگاه باشند و بدانند که چگونه باید در این شرایط عمل کنند.

امیر نصیرزاده تأکید کرد: برای مواجهه با بحران باید در مدارس و کودکستان‌ها آموزش‌های لازم ارائه شود و در کنار آموخته‌های دیگر تمرین لازم صورت گیرد؛ اما متأسفانه در این زمینه تقریباً صفر هستیم و آموزش درستی صورت نمی‌گیرد.

جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: به دلیل اینکه بازی‌های کودکانه و رایانه‌ای برای کودکان از جذابیت بالایی برخوردار است، می‌توان از این طریق نیز آموزش‌های لازم در هنگام مواجهه با بحران را آموزش داد؛ به عنوان مثال همان‌گونه که در بخش نظامی بازی‌های مختلفی در سطح جنگ تعریف شده است، می‌توانیم بازی سیل، زلزله و بحران‌های انسان‌ساخت و طبیعی را نیز برای آن‌ها فراهم کنیم تا در شرایط واقعی از بینش و آگاهی همراه با اقدامات درست برخوردار باشند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها