سرلشکر سلامی در دیدار وزیر دفاع عراق تأکید کرد؛

توسعه همکاری‌های دفاعی امنیتی ایران و عراق/ آمادگی سپاه برای آموزش نیرو‌های مسلح عراق

در دیدار فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزیر دفاع عراق بر توسعه همکاری‌های دفاعی، نظامی و امنیتی دو کشور و تبادل تجارب و دستاورد‌ها برای ادامه مبارزه با تروریسم و تهدیدات قدرت‌های فرامنطقه‌ای تأکید شد.
کد خبر: ۵۷۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹ - 27February 2023

توسعه همکاری‌های دفاعی امنیتی ایران و عراق/ آمادگی سپاه برای آموزش نیرو‌های مسلح عراقبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، «ثابت محمد سعید رضا» وزیر دفاع جمهوری عراق و هیأت همراه با حضور در ستاد فرماندهی کل سپاه با سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

سرلشکر سلامی در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور وزیر دفاع عراق و همراهان در جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و عراق یک حقیقت واحد هستند، هیچ فاصله‌ای بین دو کشور وجود ندارد و منطق اعتقادی همواره ما را در این فضا نگه می‌دارد.

وی افزود: آرزوی ما برای سربلندی عراق مانند آرزوی سربلندی برای کشورمان، واقعی است و در جغرافیای سیاسی جهان اسلام، عراق را دارای اهمیتی منحصر به فرد می‌دانیم.

فرمانده کل سپاه با اشاره به تحولات دهه اخیر و نیت‌های شوم دشمنان اسلام تصریح کرد: اینکه کشور‌های بیگانه و قدرت‌های فرامنطقه‌ای اشتها و عطش سنگینی برای حضور و سیطره سیاسی و امنیتی ایجاد کنند و نظم امنیتی عراق را در کنترل بگیرند و در پی تجزیه این کشور باشند، برای امت اسلامی به‌ویژه ملت ایران که با ملت عراق اشتراکات فراوانی دارند، قابل توجیه و پذیرش نیست.

سرلشکر سلامی با اشاره به اینکه بر اساس تجربه گرانبهای ۴۴ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، همسایگان باثبات، امن و قوی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم هستند، تاکید کرد: ما به دنبال اقتدار قوی برای عراق هستیم در صورتی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در پی تسلط بر منطقه و ایجاد ناامنی در عراق و ایران هستند.

وی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها هر کجا که باشند، ناامنی هم هست، افزود: بهای سنگین منفعت‌طلبی آمریکایی‌ها را این مردم مظلوم هستند که می‌پردازند و منطق ایران اسلامی برای اخراج آمریکایی‌ها از منطقه بر همین اساس استوار است.

فرمانده کل سپاه گفت: به رغم کاهش حضور منطقه‌ای آمریکایی‌ها ما شاهد پدیده رنج‌دهنده عادی شدن روابط برخی کشور‌های اسلامی عربی با صهیونیست‌ها هستیم که البته عراق در این‌خصوص موضع قابل تحسینی دارد.

سرلشکر سلامی در پایان با اشاره به اهمیت توسعه همکاری‌ها بین دو کشور به‌ویژه در حوزه دفاعی، نظامی و امنیتی و تاکید بر وحدت و یکپارچگی عراق تصریح کرد: به عنوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمادگی داریم در این راستا علاوه بر کمک‌های مستشاری و تبادل تجارب و دستاورد‌های ناشی از همکاری در عرصه مقابله با تروریسم در سایر زمینه‌ها از جمله در حوزه آموزش در سطوح پایین تا سطوح بالای نیرو‌های مسلح عراق نقش موثر ایفا کنیم.

در ادامه، «ثابت محمد سعیدرضا» وزیر دفاع جمهوری عراق با تشکر از استقبال شایسته مقامات جمهوری اسلامی ایران و قدردانی از حمایت‌ها و همراهی‌های رهبری و ملت ایران برای مبارزه با تروریسم تکفیری و داعش در عراق گفت: از اینکه اولین سفر رسمی خود پس از تصدی وزارت دفاع عراق را به ایران انجام می‌دهم، بسیار خرسند هستم. ما و شما برادریم و به توسعه مناسبات و همکاری‌ها‌ی موجود بین نیرو‌های مسلح دو کشور می‌اندیشیم.

وی افزود: سپاه در مبارزه با داعش و تکفیری‌ها همکاری‌های بزرگی با عراق داشته است که نماد این همکاری‌ها شهادت دو فرمانده ایران و عراق شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس هستند.

ثابت محمد سعید رضا خاطرنشان کرد: دولت کنونی عراق عزم راسخ و تلاش جدی در راستای تقویت بنیه دفاعی کشور را به کار گرفته است و برای ارتقای تعاملات و همکاری‌ها تشکیل کمیسیون‌های مشترک میان دو کشور را مورد تاکید قرار می‌دهد.

وزیر دفاع عراق تعمیق همکاری‌ها برای تحکیم امنیت در مرز‌های دو کشور را امری ضروری توصیف و تصریح کرد: رویکرد ما بهره‌گیری از تجارب ایران در همه زمینه‌ها به ویژه در حوزه دفاعی و امنیتی است و علاقه‌مند هستیم با اعزام هیأت‌های کارشناسی فنی خود به ایران استفاده از تجربیات و همکاری‌های آموزشی را بیش از گذشته دنبال کنیم.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها