در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ انجام شد؛

انهدام موشک‌های کروز و پهپاد‌های مهاجم توسط سامانه‌های «دزفول» و «مجید»

سامانه‌های پدافندی بومی «دزفول» و «مجید» با موفقیت اهداف واگذار شده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را منهدم کردند.
کد خبر: ۵۷۵۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰ - 28February 2023

انهدام پهپاد‌های حمله‌ور توسط سامانه‌های بومی «مجید» و «دزفول»به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، در ادامه مرحله اصلی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ بامداد امروز سامانه پدافندی «دزفول» نیروی هوافضای سپاه و «مجید» نیروی پدافند هوایی ارتش با موفقیت موشک‌های کروز شلیک شده به سمت منطقه رزمایش را منهدم کردند.

امیر سرتیپ دوم «عباس فرجپور» سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ با اعلام این خبر گفت: در ادامه مرحله اصلی این رزمایش مشترک تخصصی، سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه‌برد و ارتفاع پایین دزفول نیروی هوافضای سپاه در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت، اهداف واگذار شده توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور را با موفقیت رهگیری و منهدم کردند.

وی افزود: همچنین پهپاد‌های نیرو‌های نارنجی حمله‌ور سازماندهی شده که قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشتند، توسط شبکه راداری، کشف، شناسایی، رهگیری و سپس با هماهنگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به منظور درگیری و انهدام به سامانه موشکی ارتفاع کم مجید واگذار که با شلیک موفق موشک از این سامانه، سرنگون شدند.

سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ تصریح کرد: دفاع مستحکم و چند لایه در برابر تهاجم موشک‌های کروز یکی از اهداف رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ است که در این مرحله با موفقیت توسط سامانه‌های مختلف پدافندی ارتش و سپاه اجرا شد.

امیر فرجپور اظهار داشت: در این رزمایش با شبیه سازی حمله موشک‌های کروز، پهپاد‌های هدایت‌شونده، پهپاد‌های پرسه‌زن و... نسبت به ارزیابی توانمندی مقابل‌ه‍ای سامانه‌های موشکی مجید و دزفول در ارتفاع و برد کم در دفاع از مناطق حساس و حیاتی کشور اقدام شد.

وی استفاده از کارکنان جوان، با ایمان و متعهد را از ویژگی‌های این رزمایش عنوان کرد و گفت: انتقال تجارب کارکنان قدیمی و با تجربه به جوانان برومند این مرز و بوم از جمله اهدافی است که با برگزاری این رزمایش آن را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ با بیان اینکه کلیه مراحل این رزمایش با نظارت ستادکل نیرو‌های مسلح و قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) اجرا می‌شود، گفت: پدافند هوایی کشور با تشکیل لایه‌های امن پدافندی آمادگی کامل برای حفاظت از تاسیسات حساس و حیاتی کشور را دارد.

بنابراین گزارش، سامانه موشکی پدافند هوایی چابک مجید نخستین سامانه موشکی الکترواپتیک با بُرد درگیری ۸ کیلومتر است و با توجه به نوع عملکرد و چابکی و چالاکی و قابلیت جابجایی تاکتیکی سریع پس از اجرای عملیات، امکان رهگیری توسط سامانه‌های سیگنالی و شناسایی و هرگونه مقابله توسط دشمن را ناکام می‌گذارد.

همچنین این سامانه مجهز به دوربین بُرد بلند حرارتی است که در این رزمایش ضمن تلفیق با سامانه کنترل آتش توپخانه‌ای راداری خاتم، قابلیت شبکه‌پذیری این سامانه نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و با عملکرد دقیق توان رزم پدافند هوایی کشور در درگیری با اهداف در بُرد و ارتفاع کم را به‌نحو چشمگیری افزایش داد.

سامانه دفاع هوایی کوتاه برد، ارتفاع پایین دزفول تمام متحرک است. این سامانه برای درگیری مؤثر با انواع اهداف هوایی از جمله هواپیما‌های بال ثابت و بالگرد‌های سرنشین دار و بی سرنشین، موشک‌های کروز و حتی بمب‌ها و موشک‌های رها شده از هواپیما‌ها در تمام شرایط آب و هوایی ساخته شده و بهره گیری از رایانه کنترل آتش و سامانه‌های دیجیتال و استقرار موشک‌ها به صورت عمودی باعث کاهش زمان واکنش سامانه شده است.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها