جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش:

رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱، میدان رزم واقعی است

امیر هادیان گفت: رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ یک میدان رزم واقعی برای نیروی هوایی است تا بتواند به اهداف مورد نظر دست پیدا کند.
کد خبر: ۵۷۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸ - 28February 2023

رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱، میدان رزم واقعی استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ خلبان «مهدی هادیان» جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش در حاشیه برگزاری رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱، با اشاره به نقش نیروی هوایی در این رزمایش اظهار داشت: با توجه به مأموریت‌های مشخص شده از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر واقعی بودن رزمایش‌ها، تدابیر ستاد‌های بالاتر در خصوص انجام رزمایش‌ها ابلاغ شده است؛ بنابراین عزیزانی که مسئولیت برگزاری رزمایش‌ها را به عهده داشتند، ملاحظات و تدابیر لازم را لحاظ کردند، نقش هر نیروی مشخص شده و بر طبق آن مراحل مختلف انجام می‌شود.

امیر هادیان با اشاره به طراحی این رزمایش بر اساس تهدید و سناریوی تهدیدات محتمل در مناطق حساس و حیاتی کشور گفت: این رزمایش برای ارزیابی سامانه پدافندی در مجموعه نیروی هوا فضای سپاه پاسداران و همچنین پدافند هوایی کشور برگزار شد. با توجه به یک پارچه بودن شبکه پدافندی هوایی کشور تحت نظارت و هدایت قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) کشور و به دلیل هواپایه بودن تهدیدات نیروی هوایی در نقش نیروی نارنجی در این رزمایش انتخاب شد. نیروی هوایی در این رزمایش بر اساس سناریوی تهدیدات، طراحی لازم را برای حمله به مراکز حیاتی و حساس انجام داد تا سامانه‌های مستقر و سامانه‌های نظارتی و مراقبتی و سایت‌های مختلف مورد ارزیابی قرار بگیرد.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش خاطرنشان کرد: در حقیقت نیروی هوایی مأموریت پیدا کرد به عنوان نیروی نارنجی با در اختیار گرفتن کلیه ظرفیت‌ها از جمله هواپیمای با سرنشین و بدون سرنشین و با همراهی هواپیما‌های باسرنشین و بدون سرنشین نیروی هوا فضای سپاه و بدون سرنشین مجموعه پدافند هوایی کشور و نیروی هوایی پدافند آجا، کار طرح‌ریزی برای حمله به مناطق حساس و حیاتی و ارزیابی سامانه‌های پدافندی در کل پهنه منطقه رزمایش که دو سوم کشور را شامل می‌شد، انجام دهد.

وی تصریح کرد: با شروع رزمایش یگان‌های عملیاتی ما از اقصی نقاط کشور و پایگاه‌هایی که در آمایش سرزمینی مناطق رزمایش قرار دارند، درگیر رزمایش هستند. همچنین بحث انتقال تجربه به کارکنان جوان نیز یکی از اهداف مد نظر ماست. به نوعی این عملیات در کنار بحث نیروی نارنجی، وضعیت ارتقای توان رزم را برای کارکنان جوان پروازی در کنار پیشکسوتان به همراه داشته است، چرا که ما در حوزه تهدیدات در شرایط مشابه، اهداف، برنامه ریزی‌ها و طرح‌هایی داریم تا بتوانیم اهداف خاص خود را در زمان بحران مورد تهاجم قرار دهیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در حقیقت شناسه نوع طرح ریزی، بر مبنای طرح واقعی است برای اینکه بتوانیم خود را به اهداف مد نظر برسانیم. افراد ما در نیروی هوایی با استفاده از تاکتیک‌های مختلف و استفاده از سامانه‌های مختلف، با توجه به نیاز پدافند هوایی کشور و اهداف مد نظر طراحان رزمایش، طرح ریزی کرده و در حال اجرای سناریو‌ها هستند.

جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش استفاده هماهنگ و پرقدرت از سامانه‌های بومی جنگ الکترونیک در این رزمایش را یکی از ویژگی‌های مهم دانست و ادامه داد: در حوزه جنگ الکترونیک نیز با توجه به امکانات جنگالی خوب و فناوری‌هایی که در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اختیار داریم، توانستیم سناریوی تهدیداتی دشمن را ارزیابی و دقیقاً مشابه همان سناریو را در این رزمایش با توجه به طراحی‌های صورت گرفته اجرا کنیم.

امیر هادیان گفت: در مجموع با توجه به ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم، تاکتیک‌هایی که در این رزمایش به کار گرفته و طراحی شده است، در کنار برخورداری از سامانه‌های جنگ الکترونیک، هواپیما‌های شنود و ظرفیت‌هایی که نیروی هوایی در طرح ریزی عملیات واقعی به کار می‌گیرد، باعث شده این رزمایش یک میدان رزم واقعی برای نیروی هوایی باشد تا بتواند به اهداف مورد نظر دست پیدا کند.

وی افزود: همچنین برای اینکه مجموعه سامانه‌ها در کل کشور به‌ویژه در مناطق حساس و حیاتی محک و ارزیابی شده و میزان توانمندی، نقاط ضعف و قوت و آسیب پذیری آن‌ها احصا شود و نهایتاً منجر به ارتقای توان رزم و بحث بازدارندگی راهبردی پدافند هوایی کشور به عنوان خط مقدم شود، طرح‌های مختلف عملیاتی توسط ستاد‌های بالا دستی طراحی و توسط کارکنان منتخب و جوان در این رزمایش به نمایش گذاشته شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار