یادداشت/ سرهنگ حیدریان

نقش آموزش همگانی در پیشگیری از سرقت

وقوع سرقت معلول انگیزه‌ها، شرایط و علل و عوامل پیچیده‌ای است و پیشگیری از وقوع آن امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.
کد خبر: ۵۷۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۰ - 01March 2023

نقش آموزش همگانی در پیشگیری از سرقتگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سرهنگ امیرهوشنگ حیدریان معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کردستان؛ سرقت از جمله جرایم مهم و شایعی است که ضمن به مخاطره انداختن امنیت عمومی، امنیت اجتماعی و اقتصادی شهروندان را تهدید می‌کند و به عبارتی، شیوع این جرم به نوعی با نظم و امنیت کل کشور مرتبط و از مصادیق بارز ناامنی اجتماعی است؛ به گونه‌ای که حتی با دستگیری سارق یا سارقان و مجازات آن‌ها، لطمات روحی و اضطراب حاصل از آن تا مدت‌ها رفع نخواهد شد.

امروزه نقش و اهمیت آموزش همگانی برای ایجاد امنیت فردی و عمومی در سطح جامعه توسط پلیس به خوبی درک شده است و اصلی‌ترین وظیفه پلیس سازماندهی امور انتظامی جامعه به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی است و یکی از شاخصه‌های پلیس جامعه محور استفاده از توانمندی عمومی افراد در مواجهه با معضلات، مسائل، ناهنجاری‌ها و جرایم است.

برای جرایم از جمله سرقت راهکار‌های کنترل و مبارزۀ متعددی وجود دارد که یکی از مهمترین و امیدبخش‌ترین آن‌ها، پیشگیری است.

پیشگیری از هر واقعۀ زیانباری؛ اعم از جرم یک امر عقلی است که شرع و عرف، همچنین تجربۀ بشری بر آن صحه می‌گذارد و موضوع سرقت یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی است که علل و علت آن جهت پیشگیری باید مورد توجه و دقت قرار گیرد و متناسب با آن در هر شهرستان سیاست گذاری شود.

 پیشگیری از وقوع جرم با اتکای به نیرو‌های محلی و مشارکت مردمی نقش مهمی در ممانعت از ارتکاب به جرم بزهکاران دارد، این عامل در کنار عوامل نگهبانی و پاسبانی از محیط و فضا‌های اجتماعی از سوی نگهبان محله، پلیس و توانمندی‌های کنترل‌های رسمی اهمیت ویژه‌ای دارد.

پیشگیری از وقوع سرقت، کم هزینه‌تر، آسان‌تر و ارزشمندتر از پیگیری و کشف سرقت است بنابراین، مهمترین مسئله در بحث پیشگیری از سرقت آگاه سازی مردم در خصوص نگهداری درست از مال و اموال خود است.

همچنین، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و جرایم از جمله سرقت، از ناآگاهی و کم اطلاعی مردم نشأت می‌گیرد در نتیجه، یکی از بهترین راهکار‌ها در حل این مسئله آموزش همگانی است و آموزش همگانی و مشارکت شهروندان اقدامی مهم در پیشگیری از جرایم است.

بنابراین، پلیس می‌تواند در برنامه‌ها و اهداف کلی و جزیی خود از راه آموزش و ارتباط‌های اجتماعی در موارد مختلف از جمله پیشگیری از سرقت، اعتیاد، تخلفات راهنمایی و رانندگی، کلاه برداری، مسائل مختلف تربیتی، اخلاقی و اجتماعی، شیوه‌ی ارتباط مردم با پلیس، مراقبت از فرزندان و اعضای خانواده و... از همکاری و همیاری مردم استفاده کند.

پلیس باید حضوری فعال بین مردم داشته باشد و آنان را با حقوق شهروندی و وظایف‌شان آشنا کند، زیرا لازم است تا افراد جامعه ضمن آشنایی با حقوق خود، از تکالیفی که تضمین‌کننده امنیت اجتماعی آن‌ها است، آگاهی داشته باشند بنابراین، آموزش همگانی و مشارکت شهروندان از عناصر اصلی کار پلیس است و نقش آموزش همگانی در پیشگیری از جرائم غیر قابل انکار است.

شکی نیست که در عصر فناوری و ارتباطات، پلیس در هیچ جامعه‌ای به تنهایی قادر به کنترل و پیشگیری از جرم نیست مگر آنکه مشارکت مردمی را به کمک بطلبد و مشارکت مردمی نیز جامۀ عمل نخواهد پوشید مگر از راه آگاه‌سازی از طریق رسانه‌ها به‌خصوص تلویزیون که در دسترس عموم خانواده‌ها می‌باشد.

در سایه اطلاع رسانی است که پلیس می‌تواند رفتار‌ها و کردار‌های قانونمند را به عنوان ارزش در جامعه به عموم معرفی نماید تا افراد با عمل نمودن به آن‌ها به عنوان عضوی مؤثر و فعال در جامعه پذیرفته شوند بنابراین، رسانه‌های جمعی نقش بسیار مهمی در ارائه و اجرای برنامه‌های سیاسی، امنیتی و برانگیختن مشارکت مردمی در تأمین امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرایم دارند.

در نتیجه سرقت یکی از آسیب‌های اجتماعی شایع در جوامع مختلف بشری است، ولی می‌توان با پیشگیری وضعی و گرفتن فرصت از بزهکار و آموزش همگانی (در جهت آگاه‌سازی مردم در بکارگیری تجهیزات حفاظتی، اجرای طرح نگهبان محله، افزایش گشت‌های پلیس)، تقویت آموزه‌های دینی و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های جمعی، همچنین از بین بردن اسباب و آلات جرم و محافظت از آماج‌های جرم، نرخ وقوع سرقت را کاهش داد. بنابراین، امروز تأمین امنیت و آسایش و رفاه مردم از وظایف اصلی مسئولین و متولیان امر در جامعه است و مردم از نهاد‌های مربوطه انتظار برقراری امنیت در سطوح مختلف را دارند و همه باید تلاش کنیم تا در راستای رسالت خود امنیت جامعه به نحو مطلوب تامین گردد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار