رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان:

ادبیات پایداری یکی از مصادیق جهاد تبیین است

«اکبری فرد» گفت: ادبیات پایداری، ادبیاتی معناگرا، متعهد و دارای رسالت اجتماعی و یکی از مصادیق جهاد تبیین است.
کد خبر: ۵۷۶۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸ - 01March 2023

ادبیات پایداری یکی از مصادیق جهاد تبیین است

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرمان، دهمین کنگره سراسری ادبیات پایداری امروز به همت دانشگاه شهید باهنر و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان و با ادای احترام به پنج شهید گمنام آرمیده در حسینیه دانشگاه آغاز به کار کرد.

«حسین اکبری فرد» رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان در این کنگره اظهار داشت: باید از انجمن ادبی دفاع مقدس که در رسیدن این کنگره به این مرحله خوب تلاش کرده است.

وی با بیان اینکه اصطلاح مقاومت و پایداری از چنان گستره مفهومیِ وسیع برخوردار است که در تمام عرصه های زندگی مردم همیشه حضوری تاثیرگذار داشته است؛ افزود: مولفه های ادبیات پایداری را با دو عنصر می توان تبیین کرد.

اکبری‌فرد ادامه داد: اول؛ مبارزه و ستیز با چیزهای ناپسندی است که وجود آنها تهدیدی برای زندگی شرافتمندانه محسوب می‌شود و دوم؛ مقاومت و تاب آوری در برابر اعمال قدرت نامشروع و یا مقاومت در دفاع از چیزهایی است که در زندگی، مفید قلمداد می شود و بدون آن زندگی معنای ارزشمند خود را از دست می دهد.

وی با افزودن این مطلب که نوعی اعتراض نیز در مفهوم ادبیات پایداری نهفته است؛ عنوان کرد: نفی و نهی و اعتراض و نقد می تواند متعلقات گوناگون داشته باشد و همین دلیل پردامنه بودن ادبیات پایداری است و کارکردهای ادبیات پایداری هم در همین مفهوم نهفته است‌.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان ژفت: ادبیات پایداری، ادبیاتی معناگرا و متعهد و دارای رسالت اجتماعی است که می خواهد چیزی را تغییر دهد و از این رو بارتاب مسائل اجتماعی در آن برجسته است و شاعران و پژوهشگران در تلاش برای نشان دادن راهی برای اصطلاح این مسائل هستند‌.

وی پرداختن به اوضاع نابسامان اقتصادی اعم از فقر و خالی بودن سفره های مردم و... را یکی دیگر از جلوه های دیگر ادبیات پایداری نام برد که مسئولان را به فکر فرو می برد و گفت: لذا ادبیات پایداری تنها به بیان امور ذوقی اکتفا ندارد و واقعیات اجتماعی و... ادبیات پایداری را سرشار از موضوعات کاربردی کرده است.

اکبری‌فرد خاطرنشان کرد: ادبیات پایداری ضمن بهره گیری از دانش‌های گوناگون که آن را دستمایه تولید اثر قرار می دهد؛ به دفاع از هویت ملی و دینی می پردازد و خود به عنوان نوعی کنش به ایفای نقش می پردازد و اگر ادبیات به کمک وقایع اجتماعی نیاید این مسائل به تدریج به فراموشی سپرده می شود.

وی افزود: ادبیات پایداری یکی از مصادیق جهاد تبیین است زیرا جهاد تبیین به معنای روشنگری و رفع ابهام است و هدف اصلی آن مبارزه با دشمن و وسوسه‌های او است که به فرموده رهبری فریضه قطعی و فوری است.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز داشت: جلوگیری از تحریف حقایق تاریخی از دیگر اهداف جهاد تبیین است زیرا رسانه ها به دلیل نفوذ در برابر اقشار مختلف جامعه به راحتی و با ساختن دروغ های به ظاهر درست و با مغالطه کاری به تحریف حقایق تاریخی پرداخته و تنها با جهاد تبیین می توان با این تحریف ها مبارزه کرد.

این مسئول ایجاد گفتمان را از دیگر نتایج جهاد تبیین عنوان کرد و افزود: تبیین باعث شکل گیری گفتمان در جامعه می شود‌ و نیز حفظ پشتوانه اجتماعی است که موجب حضور مردم در صحنه های اجتماعی و سبب از بین رفتن مشکلات اجتماعی و سختی های زندگی مردم خواهد شد.

اکبری‌فرد خاطرنشان کرد: ادبیات پایداری امید بخش و وحدت آفرین حوزه های گوناگون فکری است و اقشار مختلف جامعه را به هم پیوند می دهد و جهاد تبیین ریشه در سیره فردی و اجتماعی همه انبیا و اولیای الهی دارد و از مهمترین وظایف انبیا زدودن جهل و قراردادن مردم در مسیر عبودیت و بندگی خدا بوده و بخش مهمی از فعالیت پیامبران و اولیای الهی در جهت آگاه ساختن بشر بوده است.

وی متذکر شد: محور اصلی کنگره ادبیات پایداری در عرصه جهاد تبیین پاسخگوی یکی از نیازهای ملت در روزگار پیش رو است و ان‌‌شاءالله جامعه دانشگاهی ما از ثمرات این حرکت عظیم برخوردار شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار