فرمانده نیروی دریایی ارتش عنوان کرد؛

برگزاری رزمایش مرکب دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند

دریادار «ایرانی» از برنامه نیروی دریایی ارتش برای برگزاری رزمایش مرکب دریایی با حضور کشور‌های حاشیه اقیانوس هند خبر داد.
کد خبر: ۵۷۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶ - 01March 2023

دریادار شهرام ایرانیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شب گذشته با حضور در برنامه «تهران ۲۰» دستاورد‌های سفر اخیر خود و هیأت همراه به کشور عمان را تشریح کرد.

دریادار ایرانی در این زمینه اظهار داشت: یکی از مأموریت‌های ما دیپلماسی دفاعی است. هر دو کشور جزو فرماندهان نشست حاشیه اقیانوس هند هستیم و بخشی از این سفر به نشست آیونز اختصاص داشت؛ علاوه بر آن ما روابط منطقه‌ای هم داریم.

وی با بیان اینکه این سفر‌ها موجب امضای تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین می‌شود، گفت: ایران و کشور عمان سالانه یک رزمایش امداد و نجات برگزار می‌کنند که محل این رزمایش یک سال در ایران و یک سال در عمان است. در این نوبت پیشنهادمان این بود که سطح رزمایش افزایش پیدا کند و علاوه بر آن، نقش پررنگی در آیونز داشته باشیم؛ چرا که منطقه نیاز به حضور مداوم دارد. با این اقدامات اقتصاد کشور را نیز تحت تاثیر قرار دادیم. همکارانم در مناطق تحت خط حضور دارند. امروز خیلی کشور‌های غیرموجه که از کیلومتر‌ها دورتر آمده‌اند، می‌خواهند جای پایی در اینجا داشته باشند. با توجه به ظرفیت دو کشور امکان این همکاری برای برقراری امنیت وجود دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: برای برگزاری یک رزمایش برنامه‌ریزی کرده‌ایم و از همه کشور‌های حاشیه اقیانوس هند دعوت به همکاری کردیم تا امسال با حضور کشور‌های دیگر این رزمایش برگزار شود. این رزمایش هر سال با حضور ایران، چین و روسیه برگزار می‌شد و امسال اعضایی از منطقه نیز خواهد داشت.

دریادار ایرانی اضافه کرد: همچنین قصد داریم که یک مرکز امنیتی دریایی را در چابهار ایجاد کنیم و یک جایگاه هم برای کشور عمان پیش‌بینی کردیم؛ در عمان هم این فرصت برای ما ایجاد شده بود.

وی با ذکر این نکته که سه کشور پاکستان، ایران و عمان باید تبادل اطلاعات داشته باشند، گفت: با ایجاد مراکز امنیتی بین این سه کشور کمک‌رسانی به کشتی‌ها صورت می‌گیرد. ما یک مرکز تجسس دریایی به‌روز داریم تا اگر درخواستی بشود، به دیگران امدادرسانی کنیم. در عمان هم این مجموعه زیر نظر نیروی دریایی است. این رزمایش بسیار فضای خوبی بود و در بحث مناسبات نظامی و امنیت دریایی اتفاقات خوبی رقم خورد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: همچنین یک همایش دوسالانه نیز داریم که امسال ششمین همایش ملی و چهارمین دوره بین المللی آن برگزار شد. امسال توفیق داشتیم که یک بیمارستان مجهز با اتاق عمل به‌روز را روی کشتی تأسیس کنیم که یک بانک‌ خون نیز در کنارش قرار داشت؛ همچنین در طول دریانوردی دو عمل جراحی با موفقیت به انجام رسید.

امیر ایرانی اظهار داشت: نحوه ارتباط شناگر با ساحل نیز در این کشتی حائز اهمیت است. پزشک جراح می‌تواند حین کار ارتباط با هر بیمارستانی داشته باشد. ما این ظرفیت را در اختیار همه کشتی‌های منطقه هم خواهیم گذاشت.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جنوب شرق کشور ظرفیت دسترسی و ژئوپلتیک است که همه روی آن بحث می‌کنند، افزود: برخی از درگیری‌های دنیای امروز به همین حوزه برمی‌گردد. در بخش سواحل مکران نگاه به اصل بهره‌گیری از نعمتی است که خداوند به ما داده و از طریق این سواحل به اقیانوس وصل می‌شویم. طول سواحل مکران ۸۰۰ کیلومتر است و دو استان را در برمی‌گیرد.

دریادار ایرانی با اشاره به اینکه در این ۸۰۰ کیلومتر بنادری مانند سیریک، رأس الشیر، جاسک، زرآباد، کنارک، چابهار و گواتر وجود دارد، افزود: مابین این‌ها روستا‌های زیادی وجود دارد. عمده سمت نگاه مردم این مناطق به صیادی است؛ اما این حداقل بهره‌مندی کشور ما از سواحل زیباست.

وی گفت: قطعاً در چند حوزه اصلی مانند شیلات، صنعت و گردشگری زمینه بکر برای فعالیت وجود دارد که نیازمند توجه مردم خصوصاً سرمایه‌داران به این حیطه است. هر دو قوه مقننه و مجریه نگاه ویژه و همت جدی دارند تا این سواحل رونق پیدا کنند. سرمایه‌دار باید بداند که چون این مناطق متصل به اقیانوس است، می‌تواند آنچه را تولید می‌کند، صادر کند.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها