مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس سمنان:

تبیین دفاع مقدس بهترین راهکار مقابله با جنگ ترکیبی دشمنان است

«سلامی» گفت: تبیین دفاع مقدس و فرهنگ شهدا بهترین راهکار مقابله با جنگ ترکیبی دشمنان است.
کد خبر: ۵۷۶۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴ - 01March 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، سرهنگ پاسدار «محمد حسن سلامی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان در جلسه هیئت امنا مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان سمنان که با حضور سید «محمد رضا هاشمی» استاندار سمنان در استانداری سمنان برگزار شد، اظهار داشت: اسفند سالروز ۳ عملیات بزرگ دوران دفاع مقدس می‌باشد عملیات خیبر، عملیات بدر و عملیات بیت المقدس ۳ از عملیات‌هایی بود که ۲۷۰ جوان این استان جان‌های پاکشان را فدای اسلام و انقلاب کردند.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی ما زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا است و باید در این مسیر ثابت قدم باشیم افزود: پرداختن به ارزش‌های دفاع مقدس و گرامیداشت یاد شهدا به جامعه ما بصیرت و نورانیت و معنویت می‌دهد که نیاز امروز انقلاب ما در شرایط جنگ ترکیبی دشمن است.

سلامی افزود: تبیین دستاورد‌ها و ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس بهترین راه و روش مقابله با جنگ ترکیبی دشمنان است و باید رشادت‌های اسطوره‌ها و قهرمانان واقعی را به درستی برای نسل جوان جامعه تبیین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حاصل تلاش‌های شورای هماهنگی، هئیت امنا مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس و ستاد‌های شهرستانی و ۱۴ کارگروه استانی در حوزه زنده نگه داشتن ارزش‌ها و ترویج دستاورد‌های انقلاب و دفاع مقدس در ۱۱ ماهه امسال، ۱۳ هزار فعالیت و برنامه بوده است که برای سال ۱۴۰۲ هدف گزاری ۱۵ هزار فعالیت برنامه ریزی شده است.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان با بیان اینکه تجلیل از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بالاخص پیشکسوتان اقدامی ارزشمند خواهد بود، ادامه داد: تجلیل از ۱۵ هزار رزمنده، پیشکسوت و ایثارگر دفاع مقدس توسط دستگاه‌ها در سال جاری محقق شده و برای سال ۱۴۰۲ هم ۱۵ هزار رزمنده را در برنامه داریم که باید با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی محقق شود.

سلامی گفت: محافل خاطره گویی رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس یکی از اثر بخش‌ترین برنامه‌های فرهنگی دفاع مقدس است که در سطوح مختلف برنامه ریزی شده است و در سال ۱۴۰۱ بیش از یک هزار محفل با ۲۰۰ راوی دفاع مقدس و در سال آینده ۳ هزار محفل خاطره گویی با ۳۰۰ راوی دفاع مقدس برنامه ریزی شده است.

سلامی با اشاره به اینکه تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس به عنوان یک اقدام علمی، پژوهشی و ارزشی در دستور کار قرار دارد، بیان کرد:تدوین دانشنامه دفاع مقدس ماندگارترین سند تاریخ جنگ تحمیلی استان سمنان خواهد بود و باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود و استفاده از تجربه، مشارکت گروه‌های تاریخ، جغرافیا، علوم انسانی و ادبیات بسیار با اهمیت است.

وی افزود: تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان سمنان پیشرفت چشمگیری داشته و تاکنون ۵۰۰ مدخل شناسایی شده و ۲۵۰ پرونده عملی و ۲۲۰ مقاله تدوین شده است که یک جلد آماده چاپ می‌باشد و در سال آینده ۳۵۰ مقاله علمی و ۲ جلد دانشنامه را دستور کار قرار دادیم.

این مسئول با بیان اینکه دوره‌های معارف دفاع مقدس سبب آشنایی نسل جوان با حماسه‌های جاودانه و پایداری‌های مردانه رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس می‌شود، افزود: در جلسه کارگروه دفاع مقدس دانشگاه‌ها تأکید کردیم که میانگین کلاس‌های درسی دفاع مقدس تا ترم گذشته ۶۵ کلاس بوده که از مهر سال جاری به ۱۰۰ کلاس افزایش پیدا خواهد کرد و کارگروه دانشگاه‌ها با توجه به اهمیت آن با دستور معاون سیاسی امنیتی مقرر شد در کلیه شهرستان‌ها زیر مجموعه ستاد شهرستانی تشکیل شود.

وی افزود: در حوزه کتاب دفاع مقدس در سال جاری ۶۸ عنوان کتاب مکتوب و ۳۰ عنوان کتاب صوتی چاپ و منتشر شده است و در سال آینده ۱۰۰ عنوان کتاب مکتوب و ۵۰ عنوان کتاب صوتی چاپ ئ منتشر خواهد شد

این مسئول یادآور شد: در حوزه ادبیات دفاع مقدس در سال جاری ۳۰ درصد تولیدات مریو ط به حوزه کودک و نوجوان بوده و در سال اینده ۶۰ درصد تولیدات به این حوزه اختصاص خواهد یافت.

سلامی با بیان اینکه تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان سمنان که مکانی مهم برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در تمام استان محسوب می‌شود، نیازمند همت بیشتر است، گفت: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس سمنان دارای ۹۰ درصد پیشرفت عمرانی و ۳۰ درصد پیشرفت محتوایی است و دستگاه‌های اجرایی استان سمنان با جدیت تمام تعهدات خود را برای تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان اجرا کنند تا در سال ۱۴۰۲ به بهره برداری نهایی برسد.

وی ساخت و تکمیل یادمان‌ها و انجام فعالیت‌های فرهنگی با محوریت یادمان شهدای گمنام را دو اولویت دانست و افزود: یادمان شهدای گمنام امروزه به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی در سراسر کشور نقش آفرینی می‌کنند.

سلامی افزود: در ۶۱ یادمان شهدای گمنام استان ۱۶۷ شهید تدفین شده اند که ۴۶ یادمان تکمیل شده است و ۱۵ یادمان در حال ساخت می‌باشد و انتظار داریم تا پایان سال تمامی یادمان تکیمل و مورد بهره برداری قرار گیرند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار