معاون هماهنگ‌کننده ارتش:

کاهش حوادث با نظارت دقیق بر محیط کار/ نیروی انسانی با اهمیت‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه هر سازمانی است

امیر سیاری گفت: نظارت دقیق و برنامه محور و مدیریت درست محیط کار و آموزش صحیح کارکنان از راهکارهای کاهش حوادث و ارتقای فرهنگ ایمنی در یک سازمان است.
کد خبر: ۵۷۶۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲ - 02March 2023

نظارت دقیق بر محیط کار از راهکار‌های کاهش حوادث است/ نیروی انسانی با اهمیت‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه هر سازمانی استبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (پنجشنبه) در سومین همایش ملی ایمنی امام هادی (ع) ارتش با بیان اینکه نیروی انسانی با اهمیت‌ترین و با ارزش‍ترین سرمایه هر سازمانی است، اظهار داشت: نیروی انسانی می‌تواند جایگاه سازمان خود را بالا ببرد و یا اینکه جایگاه آن را پایین بیاورد. نیروی انسانی معتقد، متعهد و با مهارت می‌تواند جایگاه یک سازمان را ارتقا دهد و هر یک از این موارد اگر نباشد جایگاه آن سازمان کاهش پیدا می‌کند.

امیر سیاری تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم تا نیروی انسانی با کیفیت و آموزش مناسب داشته باشیم تا بتوانیم سازمان را در آنجا که تراز آن تعریف شده حفظ کرده و ارتقا دهیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: مدیریت ایمنی غلط می‌تواند موجب حوادث شود و در کنار آن شرایط و اقدامات غیر ایمن بستر بروز حادثه را ایجاد خواهد کرد. حوادث قطعاً خسارات مادی و معنوی را به دنبال خواهد داشت و همه این حوادث به عوامل انسانی مرتبط است پس ما باید تلاش کنیم که با ارتقای کیفیت آموزش و شناخت عوامل موثر بر عملکرد نیروی انسانی، سطح ایمنی را بالا و وقوع حوادث را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: طبق آمار درصد بالایی از حوادث به دلیل عوامل انسانی است و بخش دیگر حوادث با سایر عوامل مرتبط می‌شود. فکر نکردن و بدون فکر کار انجام دادن و نداشتن مهارت و آموزش لازم و کافی از جمله مهمترین عوامل بروز حوادث در محیط کار است.

معاون هماهنگ کننده ارتش در بخش دیگری از سخنان خود به اقداماتی که می‌تواند مانع وقوع حوادث و افزایش ایمنی در محیط کار شود اشاره کرد و گفت: باید انسان‌ها را از لحاظ روحیه، وضعیت جسمی و اعتماد به نفس بشناسیم و بدانیم که چه عواملی بر رفتار این نیروی انسانی تاثیر دارد تا با شناسایی کاملی انسان هایی که در حیطه نظارت ما قرار دارند، شرایط را برای انجام بهتر و بدون خطر کار فراهم سازیم.

امیر سیاری، برنامه ریزی برای برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت را از دیگر اقدامات مهم برای کاهش خطرات در محیط کار و افزایش ایمنی دانست و افزود: ما باید با اجرای برنامه های تقویتی و آموزشی و اجرای عملی برنامه ها برای کارکنان سطح آموزش و مهارت آنها را ارتقا دهیم.

وی کنترل و نظارت را مهم‌ترین اصل افزایش ایمنی در محیط کار دانست و گفت: در نیروهای مسلح راحت ترین کار صدور دستور و سخت‌ترین و دشوارترین کار نظارت بر اجرای صحیح این دستورات و فرامین است و اگر بتوانیم به صورت درست نظارت را انجام دهیم قطعاً سطح اشتباهات در اجرای کار کاهش خواهد یافت.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: نظارت و کنترل قبل از انجام کار، در حین انجام کار و بعد از اجرای کار لازم و ضروری است و باید محیط کار مناسب برای کارکنان ایجاد شود و اگر ما به شرایط محیط کار دقت کافی نداشته باشیم باز هم احتمال وقوع حوادث بالا می‌رود.

امیر سیاری خاطرنشان کرد: از زمانی که فناوری‌ها و استانداردها ارتقا یافته است حوادث کاهش پیدا کرده و با بهبود و ارتقای فنون مهندسی و سخت افزاری و توجه به اصول ایمنی باز هم سطح حوادث کاهش پیدا کرده و در گام بعدی با اجرای نظام‌های مهندسی ایمنی و یکپارچگی این نظام نامه ها و نظام گزارش‌دهی بازهم به بهبود شرایط و کاهش حوادث کمک شده است اما نظارت دقیق و رفتار درست با کارکنان و مدیریت درست محیط کار و نظارت دقیق و با برنامه می تواند به کاهش این حوادث بیش از پیش کمک کند تا فرهنگ ایمنی در یک سازمان ارتقا یابد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار