سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت از جنگ اقتصادی دشمن عبور خواهد کرد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید به عبور دولت از جنگ اقتصادی دشمن گفت: برای جلوگیری از عملی شدن اهداف معاندان نظام، تقویت پیمان‌های پولی دوجانبه با شرکای تجاری ایران ضروری است.
کد خبر: ۵۷۶۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ - 02March 2023

دولت از جنگ اقتصادی دشمن عبور خواهد کردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مهدی طغیانی» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره شرایط ارزی کشور و اینکه پیمان سپاری‌ها و مراودات غیردلاری با شرکای تجاری کشورمان چه میزان در کاهش التهابات اخیر اثر دارد، اظهار داشت: قطعا اگر چنین رویه‌ای در پیش گرفته شود که در هرجا کشور می‌خواهد اقدام به خرید یا واردات کالا انجام دهد، با ارز همان کشور این موضوع انجام شود، تاثیر مهمی در شرایط بازار ارزی کشور خواهد گذاشت.

طغیانی با بیان اینکه بخش اعظم واردات کشور از چین است، افزود: به رغم رقم بالای تجاری جمهوری اسلامی با کشور چین، ولی این موضوع با واسطه‌هایی نظیر امارات انجام می‌شود که سبب ایجاد تقاضای ارز «درهم» از سمت امارات و بعد از آن تبدیل آن به «یوآن» خواهد شد که قطعا این روش باید اصلاح شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس یکی از دلایل تقاضای بالا برای دلار، تبدیل راحت آن عنوان کرد و ادامه داد: بر همین اساس باید برای بخش تجارت، کانال رسمی مبادله‌ای با کشور‌های مانند چین، روسیه، آمریکای لاتین و برخی از کشور‌های همسایه ایجاد کنیم که بتوان با ارز همان کشور اقدام به مبادله کرد.

وی با اشاره قاچاق کالا و خروج سرمایه از کشور به هر عنوانی که سبب تلاطم بازار ارزی شده است، خاطرنشان کرد: تقاضای رو به افزایش خرید املاک در خارج از کشور یا تبدیل ملک به دلار برای فروش و سوداگری که در کشور رواج یافته از دیگر دلایل التهابات بازار ارز است.

طغیانی با تاکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی توسط دولت زمینه‌های فساد را از بین برد، گفت: در ادامه این مسیر باید اصلاح ساختار‌ها و فرایند‌ها برای بهبود شرایط فعلی به صورت هوشمندانه انجام شود. هرچند که دشمنان نظام در مسیر دولت سنگ‌اندازی دارند تا موجبات نارضایتی مردم را فراهم کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: هرچند دشمن با خرابکاری در امور اقتصادی در پی رسیدن به اهداف و منافعی است و در حقیقت جنگ را به میدان اقتصادی کشانده، ولی دولت با کمک مجلس توان عبور از این بحران را دارد.

فرو ریختن قیمت ارز دور از انتظار نیست

وی همچنین با بیان اینکه اختیارات لازم به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز داده شده است، گفت: اگر حرکت دولت در زمینه ساماندهی بازار ارز جدی و سریع انجام شود، فرو ریختن قیمت ارز دور از انتظار نیست.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار آن شد که دولت سیاسیت ارزی مورد نظر خود را مقتدرانه در بازار انجام دهد تا شاهد کاهش چشم گیر قیمت‌ها در بازار باشیم.

طغیانی ادامه داد: بانک مرکزی مقداری روی ارز‌های صادراتی شرکت‌های نیمه دولتی و خصولتی بوده و در حساب‌های تراستی این شرکت‌ها است، حاکمیت ضعیفی دارد و اغلب این شرکت‌ها هم در زیر مجموعه وزارت نفت، رفاه و صمت است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: کشور در شرایطی قرار دارد که همه باید در این بخش همکاری کنند تا از این جنگ ارزی - اقتصادی عبور کنیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار