دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هک تلفن منازل شیوه جدید کلاهبرداران برای خالی کردن حساب شهروندان

در جدیدترین روش کلاهبرداری، شیادان با هک کردن تلفن ثابت اقدام به کلاهبرداری و خالی کردن حساب شهروندان می‌کنند.
کد خبر: ۵۷۷۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ - 25March 2023

هک تلفن منازل شیوه جدید کلاهبرداران برای خالی کردن حساب شهروندان// اتونشر عید//گروه اجتماعی دفاع‌پرس: علیرضا صحرایی؛ این روزها کلاهبرداران از هر روشی برای دستبرد به حساب شهروندان استفاده می کنند. یک روز سامانه ثنا را بهانه می کنند و روز دیگر کارت سوخت یا ثبت نام یارانه را.

اما هر کدام از این موارد را که بهانه کنند، برای رسیدن به هدف خود نیاز به ابزار دارند و اولین ابزار وسیله ای برای برقراری ارتباط با طعمه هایشان است.

روزگاری از سامانه های پیامکی استفاده می کردند اما در چند ماه اخیر با هک کردن تلفن همراه شهروندان، پیامک های آماده شده برای کلاهبرداری را به صورت گسترده برای شهروندان دیگر ارسال می کنند. در این روش مجرمان با استفاده از شیوه های مهندسی اجتماعی اقدام به فعال سازی واتساپ با شماره ثابت بزه دیده می کنند.

با هوشیاری شهروندان، شیادان نیز روش های خود را تغییر می دهند، با برملا شدن دست آنها در ارسال پیامک، آنها به بهانه ای با تلفن ثابت منازل تماس برقرار کرده و با اتصال این خط تلفن به واتس آپ، از این طریق اقدام به ارسال پیام های خود می کنند.

پیش تر پلیس فتا با هشدار در خصوص مراقبت از کدهای فعال سازی شبکه های اجتماعی یا به اصطلاح verify code از کاربران اینترنت خواسته بود تا در این خصوص بیشتر مراقبت کنند.

پلیس فتا گفته بود هک شدن حساب های کاربری یا فعال شدن یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی با شماره متعلق دیگران یکی از دلایل مهم نقض حریم خصوصی افراد و سوء استفاده از دوستان و آشنایان فرد در پوشش دریافت قرض است و علاوه بر از دست رفتن داده های شخصی می تواند موجب انتساب بزه دیگران به مالک شماره تلفن نیز بشود.

سیدعلیرضا طباطبایی، وکیل سایبری و کارشناس جرایم رایانه‌ای با اشاره به این شیوه کلاهبرداری به خبرنگار دفاع‌پرس گفت: اخیرا تعدادی از شهروندان تهرانی و چند مورد نیز ساکنان شهر ری برای طرح شکایت و یا گرفتن مشاوره مراجعه کردند که در انتهای صحبت هایشان مشخص شد شیادان با استفاده از تلفن منازل آنها اقدام به کلاهبرداری از سایر افراد کرده اند.

وی در تشریح شیوه کلاهبرداران افزود: با توجه به امکانی که واتس‌آپ در اختیار شهروندان قرار داده است، آنها می توانند این نرم افزار را با استفاده از خط ثابت ادارت و منازل راه اندازی کنند. کافی است هنگام ثبت نام، شماره تلفن ثابت را وارد کنند و جای ارسال پیامک کد شناسایی، تماس صوتی را انتخاب کنند.

این وکیل سایبری ادامه داد: با برقراری تماس از سوی واتس‌آپ با خط تلفن ثابت، کد شناسایی قرائت شده و با وارد کردن آن در نرم افزار می توانند واتس‌آپ با شماره منزل داشته باشند. حال شیادان با استفاده از کم‌اطلاعی شهروندان از این امکان، به عنوان کارمند مخابرات یا عناوین مشابه با تلفن شهروندان تماس می گیرند و این کد را مطالبه می کنند.

به گفته وی، در روشی دیگر شیادان با مراجعه به افراد درخواست می‌کنند تا به بهانه اتمام شارژ تلفنشان اجازه برقراری یک تماس داشته باشند و آنگاه پیام صوتی را یادداشت کرده و وارد واتس‌آپ می شوند.

وی خاطرنشان کرد: با دریافت کد، از طریق واتس‌آپی که روی شماره ثابت به فردِ از همه جا بی‌خبر راه اندازی شده، به سایر شهروندان پیام حاوی لینک های جعلی پرداخت و سامانه ثنا، کارت سوخت، ثبت نام یارانه و یا کارت نان ارسال و اقدام به خالی کردن حساب آنها می کنند.

در همین رابطه پلیس فتا با هشدار نسبت به تماس های مشکوک با تلفن ثابت گفت: شهروندان هوشیار باشند که مخابرات هیچ‌گاه از آنها کدی که به‌صورت تلفنی و به انگلیسی قرائت می شود را مطالبه نمی کند و همینطور نباید تلفن خود را برای برقراری تماس در اختیار غریبه ها قرار دهند.

پلیس فتا گفته هرگاه چنین تماسی داشتند، شماره فرد تماس‌گیرنده را یادداشت کرده و ارتباط را قطع کنند؛ همچنین شهروندان هیچ‌گاه به پیام های ارسالی در واتس‌آپ اعتماد نکنند. هیچ دستگاه دولتی یا عمومی از طریق واتس‌آپ اقدام به ارسال لینک پرداخت و یا سایر لینک ها نمی کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار