معاون کنسولی وزارت امور خارجه مطرح کرد؛

سیاست همسایگی یکی از گفتمان‌های اصلی سیاست خارجی/ تقاضای تحصیل در ایران باید روبه رشد باشد

بیگدلی گفت: یکی از محور‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی، سیاست همسایگی است که می‌تواند ارتباطات را با کشورهای دیگر تسهیل کند.
کد خبر: ۵۷۷۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲ - 06March 2023

یکی از گفتمان‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، سیاست همسایگی استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «علیرضا بیگدلی» معاون کنسولی وزارت امور خارجه در آیین نخستین جشنواره جذب دانشجوی بین‌الملل که امروز (دوشنبه) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار داشت: سیاست خارجی در راستای سیاست داخلی است و ما به‌عنوان کارمندان وزارت خارجه در کشور‌های خارجی با افتخار سیاست دانش‌بنیان، دانش‌محور و خردمندانه ایران را در توجه به علم و فناوری ادامه می‌دهیم.

وی افزود: در بیانیه گام دوم، بخشی که رهبر انقلاب اسلامی به عنوان قله تعریف کردند، در بستر بین‌الملل اتفاق می‌افتد و تعریف می‌شود. چیزی که در بیانیه وجود دارد، در یک عرصه بین‌المللی تعریف می‌شود. کسی که می‌خواهد این بیانیه را پیاده کند و محیطی که این بیانیه در آن اتفاق می‌افتد، باید یک انسان و محیط بین‌المللی باشد که در نتیجه یک تعامل بین‌المللی اتفاق بیفتد.

بیگدلی ادامه داد: موفقیت در رسیدن به اهداف انقلاب در پرتو تعاملات و ساخت انسان بین‌المللی است. چه دانشجو و استاد و مبلغ ایرانی باید بداند چگونه باید با یک دانشجوی خارجی تعامل برقرار کند و چه شناساندن واقعیات محیط ایران به ملل خارج از ایران است که بخشی از آن از طریق دانشجویان و تعاملات علمی بین‌المللی اتفاق می‌افتد.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه افزود: یکی از محور‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی و یکی از گفتمان‌های آن، سیاست همسایگی است. اگر جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد، سیاست خارجی موفقی داشته باشد، باید درِ خود را روی همسایگان خود به‌عنوان نقطه اتصال به نظام بین‌الملل بگشاید و ارتباطات را تسهیل کرده، نگرانی‌ها را کم کند و برای رفت‌وآمد همسایگان به کشورمان و بالعکس ارزش و افتخار قائل شود؛ که نمونه آن، مسئله اربعین است که در آن بسیاری از موانع و مشکلات کنسولی و حوزه‌های اقتصادی و سیاسی را پشت سر می‌گذاریم و با موفقیت، ارتباطات مردمی را با ملت عراق تشکیل می‌دهیم و انگیزه آن عشق به اباعبدالله (ع) است.

وی گفت: اگر حاج قاسم می‌گوید «جمهوری اسلامی حرم است»، هر اقدام، برای حرم، اقدام به عشق اباعبدالله (ع) است. ما باید نگرانی‌های مرتبط با تعاملات بین‌الملل و محیطی که قرار است بیانیه گام دوم انقلاب در آن اتفاق بیافتد را کنار بگذاریم و تعاملات خود را برای کوتاه کردن بروکراسی‌ها و مشکلات مانع بیشتر کنیم.

بیگدلی اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم چیزی که اتفاق افتاده است، تثبیت شود و در آینده با موفقیت بیشتری شکل بگیرد. ما باید از تجربه دیگران استفاده کنیم و ببینیم رقبای ما در این حوزه چه می‌کنند. ما در این حوزه رقبایی از انگلیس و فرانسه و آلمان داریم چون بخش مهمی از این حوزه‌ها را مسلمانانی تشکیل می‌دهند که علاقه دارند تحصیل و درمانشان در ایران باشد.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه ادامه داد: وزارت خارجه در بحث کنسولی، از دستگاه‌هایی است که هیچ مانعی را برای رفت‌وآمد اتباع خارجی ایجاد نمی‌کند و پاسخ به درخواست برای تحصیل در ایران، تنها به اندازه چند دقیقه است و در داخل هم در کنار وزارت علوم ایستادگی می‌کنیم تا مشکلات کمتر شوند و این مشکلات باید به مرور زمان رفع شوند.

وی گفت: ما تقاضا داریم به ابعاد جهانیِ این موضوع توجه شود. این یک مسئله دانشگاهی یا درآمد محور تلقی نشود. این یک مسأله جهانی است که امروز همه از این ابزار برای اقتدار و قدرت و توانمندی در نظم بین‌الملل که در حال شکل‌گیری است، استفاده کنند.

بیگدلی افزود: ما باید به این موضوع در این سطح توجه کنیم. این موضوع صرفا به وزارت علوم محدود و مربوط نمی‌شود و کل نظام با این مسأله ارتباط دارد و باید در این کشور برای دانشجویان بین‌المللی برنامه‌ریزی شود.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار