حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری:

عاملان مسمومیت دانش‌آموزان مفسدین فی‌الارض هستند

کوهپایه‌زاده با اشاره به مسمومیت دانش آموزان در مدارس گفت: در تمامی منابع و مکاتب حقوقیداخلی و بین المللی جرم انگاری و مجازات سنگین و اشد برای آن در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۵۷۷۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰ - 09March 2023

عاملان مسمومیت دانش‌آموزان مفسدین فی‌الارض هستندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «رسول کوهپایه‌زاده» حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگویی در رابطه با مسمویت دانش آموزان در برخی از مدارس کشور اظهار داشت: در خصوص علل این رخ داد علل مختلفی متصور است. بهتر است فعلا از گمانه زنی و دامن زدن به مسائلی که شاید بهره چندانی از واقعیت ندارد، بازداری شود.

کوهپایه‌زاده با اشاره به مواد ۶۸۷، ۶۸۸ و ۶۸۹ قانون مجازات اسلامی افزود: در ماده ۶۸۷ این قانون آمده است که مرتکب تخریب یا ایجاد حریق یا از کار انداختن یا هر نوع خرابکاری دیگر‌شود بدون آنکه منظور او اخلال در نظم و امنیت عمومی‌باشد به حبس از سه تا ده سال محکوم خواهد شد. همچنین در تبصره آن عنوان شده است: «در صوتی که اعمال مذکور به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حکومت اسلامی‌باشد مجازات محارب را خواهد داشت.»

این حقوقدان با اشاره به ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی بیان کرد: در این ماده هر گونه اقدام علیه بهداشت عمومی را جرم انگاری کرده و در ماده بعدی آن عنوان کرده که این اعمال چنانچه منجر به قتل یا اراد ضرب و جرح شود، مشمول، دیه، قصاص و جبران خسارت خواهد بود.

وی افزود: با یک نگاه همه جانبه متوجه می‌شویم که در ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی در همین رابطه است، در بخشی از این ماده عنوان شده است هرکس به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آن‌ها گردد به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد.

کوهپایه‌زاده بیان کرد: اقدامات مجرمانه صورت گرفته از جانب هر کسی اعم از مباشر، شریک، مسبب، عامل مشمول این قانون بوده و قانونگذار آن را به اشد مجازات محکوم کرده است و نه تنها در عرصه داخلی و بر اساس مقررات داخلی بلکه براساس اسناد و منابع بین المللی نیز انتشار ویروس با حصول شرایطی در حد وسیع جنایت علیه بشریت شناخته شده و جرم انگاری شده است.

این حقوقدان گفت: به موجب ماده ۷ اساسنامه دیوان بین الملل کیفری، جنایت علیه بشریت را شامل طیف گسترده‌ای از اقدامات به صورت تمثیلی بیان کرده است که علیه جمعیت غیرنظامی به صورت هدفمند و سازمان یافته شده ارتکاب پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: هم در بعد داخلی و هم در بعد بین المللی با یک عمل مجرمانه ضدانسانی مواجهه هستیم که در تمامی منابع و مکاتب حقوقی جرم انگاری و مجازات سنگین و اشد برای آن در نظر گرفته شده است. مقام معظم رهبری در موضع گیری صریح و قاطعانه ضمن تبقیح این عمل فرمودند که این عمل مجرمانه مستوجب مجازات اشد خواهد بود و تاکید کردند مشمول عفو احتمالی آتی نخواهد شد. درهمین راستا رئیس قوه قضائیه نیز موکدا تصریح کرد که تمامی عاملین و مسببین و دست اندرکاران در این عمل مجرمانه تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و دستگاه قضا با اقتدار برخورد خواهد کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار