مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان:

برگزاری یادواره شهدا به صورت مردمی باعث ماندگاری آن می‌شود

«صفدریان» گفت: یادواره‌های شهدا اکثرا به همت مردم و همرزمان شهدا برگزار می‌شود و روز به روز هم این کار گسترده‌تر می‌شود و این مردمی بودن برنامه‌ها باعث ماندگاری آن می‌شود.
کد خبر: ۵۷۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸ - 09March 2023

برگزاری یادواره شهدا به صورت مردمی باعث ماندگاری آن می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، «مجید صفدریان» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان امروز (پنج‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز بزرگداشت شهدا، اظهار داشت: ۲۲ اسفند سال ۱۳۵۸، امام خمینی (ره) فرمان تاریخی مبنی بر تشکیل بنیاد شهید انقلاب اسلامی صادر کردند؛ در سال ۱۳۸۳ با ادغام سه نهاد ایثارگری شامل بنیاد شهید انقلاب اسلامی، سازمان امور جانبازان و ستاد رسیدگی به امور آزادگان، نهاد جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شد، در همان سال با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۲۲ اسفند، به نام روز بزرگداشت شهدا در تقویم ثبت شد.

وی با بیان اینکه این مناسبت و خدمت در بنیاد شهید را برای خودمان افتخار می‌دانیم، افزود: خوشحالیم در مجموعه‌ای هستیم که به بهترین بندگان خدا خدمت می‌کند و در حوزه ترویج فرهنگی در تلاش هستیم که زمینه‌ساز همه خوبی‌ها است و هر جامعه‌ای با آن آشنا شود به سمتی می‌رود که جامعه مد نظر پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) است.

صفدریان تصریح کرد: وظایف بنیاد شهید در اساسنامه شامل دو حوزه است که حوزه اول بحث احیا، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که حدود ۹۰ درصد وظایف و فعالیت‌های در این حوزه صورت می‌گیرد و ۱۰ درصد در حوزه مسائل معیشتی است که حتی بخش عمده این بخش هم مربوط به مباحث فرهنگی و آموزشی خانواده‌ها است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان به بیان برنامه‌های شاخص بنیاد شهید در طی سال جاری پرداخت و گفت: با توجه به دو مناسبت روز جانباز و روز بزرگداشت شهدا در ماه اسفند، برنامه‌ها از دوم اسفند شروع و تا روز‌های پایانی سال ادامه دارد.

«رسم شهادت، راه شهیدان» شعار روز بزرگداشت شهدا

وی با بیان اینکه شعار روز بزرگداشت شهید امسال «رسم شهادت، راه شهیدان» است، افزود: از روز جانباز، دیدار با جانبازان و خانواده آنان تحت عنوان طرح «علمداران حماسه» آغاز شد؛ که در سراسر کشور هر امام جمعه با سه جانباز دیدار داشت و در همدان هم این امر انجام شد و همچنین مسابقه‌های فرهنگی و ورزشی مختص خانواده جانبازان برگزار شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان ادامه داد: ۲۱ اسفند برنامه عطرافشانی گلزار شهدا در سراسر کشور برگزار می‌شود و همزمان ساعت ۷:۴۵ گلزار شهدای همدان که بیش از ۲ هزار شهید در آن مدفون است با حضور اقشار مختلف مردم همدان غبار روبی می‌شود.

وی تصریح کرد: تبلیغات محیطی در رابطه با روز شهید توسط همه دستگاه‌ها در سطح استان و به ویژه شهرداری‌ها انجام خواهند شد و تلاش داریم برنامه‌ها به شکل مردمی برگزار شود.

برگزاری یادواره شهدا به صورت مردمی باعث ماندگاری آن می‌شود

صفدریان خاطرنشان کرد: یادواره‌های شهدا اکثرا به همت مردم و همرزمان شهدا برگزار می‌شود و روز به روز هم این کار گسترده‌تر می‌شود و این مردمی بودن برنامه‌ها باعث ماندگاری آن می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه عکس شهدای ترور در روز ۱۹ اسفند در محل برپایی نماز جمعه، برپایی میز خدمت در ۱۰ شهرستان و پاسخگویی به خانواده شهدا و ایثارگران، سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه توسط خانواده و خادمان شهدا، دیدار با خانواده شهدا که در سراسر سال توسط خادمین شهدا انجام می‌شود در این ایام به صورت گسترده‌‎‌تری انجام خواهد شد و امسال یک طرح با عنوان طرح «سلام شهید» نیز در حال اجرا است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان اضافه کرد: کاشت نهال به نام شهدا با مشارکت شهرداری و منابع طبیعی، تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل و بیعت مجدد با ولایت در روز ۲۲ اسفند که دیدار با نماینده و امام‌جمعه همدان در مرکز استان و در سطح شهرستان‌ها نیز کارکنان بنیاد شهید با ائمه جمعه دیدار می‌کنند، در همین روز تجلیل از تعدادی از خانواده‌های معظم شهدا نیز صورت خواهد گرفت.

اجرای طرح ویزیت رایگان و پایش خانواده‌های شهدا و ایثارگران

وی با اشاره به اجرای طرح ویزیت رایگان و پایش خانواده‌های شهدا و ایثارگران گفت: این طرح آغاز شده و اوج فعالیت ما در اسفندماه است، که در آن کلیه والدین شهدا و جانبازان ۵۰ درصد به بالا و ایثارگرانی که دارای بیماری صعب‌العلاج بودند پایش سلامت شدند.

صفدریان با اشاره به اشتغال ایثارگران و خانواده آنان گفت: در خصوص تبدیل وضعیت شغلی ایثارگران و خانواده آنان، خوشبختانه استان همدان جزو استان‌های پیشرو بوده و در این زمینه موفق است.

وی افزود: در خانواده ایثارگران هم مشکلات استخدامی برقرار است؛ اما در تلاش هستیم تا با حمایت‌هایی همچون حمایت از کارآفرینانی که از ظرفیت ایثارگران استفاده می‌کنند، ارائه تسهیلات خوداشتغالی و همچنین جذب ایثارگران در آزمون‌های استخدامی مشکلات این قشر را مرتفع کنیم.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد فعالیت‌های بنیاد شهید، وظایف فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثارو شهادت است، افزود: در دو سال اخیر سیاست بنیاد در حوزه فرهنگی قوت گرفته و در حوزه فیلم، مستند کتاب و خاطره‌نگاری خانواده شهدا صورت گرفته است، که از ابتدای تشکیل بنیاد شهید تا به امروز دو هزار و پانصد مصاحبه با خانواده شهدا و ایثارگران صورت گرفته و خاطرات آنان ضبط و ثبت شده و بیش از ۸۰۰ مورد امسال انجام شده که هدف گذاری آن والدین شهدا، همسران شهدا و جانبازان ۵۰ درصد به بالا تحت عنوان «اسناد افتخار» است.

 رونمایی از کتابی در خصوص شهدای انقلاب همدان

وی از رونمایی دو نرم افزار چندرسانه‌ای به نام شهدا و رونمایی از سند سه جلدی دو شهید در روز ۲۲ اسفند خبر داد و گفت: کتابی در خصوص ۷۵ شهید انقلاب استان همدان شده با عنوان «کوچه پس کوچه‌های اکباتان» تهیه شده که قسمتی از زندگینامه شهدا و مختصری از وقایع و اتفاقاتی که برای شهید رخ داده در آن بیان شده است. در حوزه کتاب بنیاد شهید، با تمام نویسندگانی که در حوزه شهید و شهادت فعالیت می‌کنند همکاری مجدانه دارد

صفدریان عنوان کرد: در بحث ارتباط بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهدا با توجه به شرایطی که دارند در صورتی که نیاز داشته باشند کار با سهولت انجام می‌شود و مسئولین بنیاد یک روز در خدمت آنان هستند. همچنین تلفن ۱۶۱۶ در همه شهرستان‌ها راه اندازی شده و علاوه بر این‌ها در مرکز سامد استانداری برای پاسخگویی ایثارگران حضور پیدا می‌کنیم.

وی با اشاره به طرح «سپاس» که دیدار با خانواده شهدا است، افزود: مسئولین بنیاد علاوه بر طرح «سپاس» تماس تلفنی با ایثارگران و خانواده آنان دارند، همچنین ایثارگران می‌توانند در سامانه «ایثار من» که اخیرا راه اندازی شده ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار