در آئین افتتاح نمایشگاه معارف جنگ مطرح شد؛

سرلشکر صفوی: توافق‌نامه ایران و عربستان پایانی بر هژمونی آمریکا در منطقه است

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: توافق‌نامه ایران و عربستان یک زلزله در حوزه سیاسی و پایانی بر هژمونی آمریکا در منطقه است و با این توافق، دوران پسا آمریکا در منطقه خلیج فارس شروع شده است.
کد خبر: ۵۷۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲ - 12March 2023

سرلشکر صفویبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در مراسم افتتاح نمایشگاه معارف جنگ و دستاورد‌های هوانیروز ارتش که صبح امروز (یکشنبه) در ستاد این یگان برگزار شد، اظهار داشت: ما مدیون رشادت‌های رزمندگان و شهدای هوانیروز و ۴۸ هزار شهید ارتش جمهوری اسلامی هستیم. هوانیروز از ابتدای انقلاب مظلومانه وارد میدان و قهرمانانه پیروز شد و رشادت‌های رزمندگان هوانیروز فراموش‌نشدنی است.

سردار صفوی با بیان اینکه امروز خیل عظیمی از جوانان ما اطلاعی درباره وقایع دوران دفاع مقدس ندارند، تأکید کرد: لازم است تا شما با اجرای جهاد تبیین، درخصوص دستاورد‌ها و زحماتی که برای دفاع و امنیت این کشور کشیده شده است به جوانان توضیح دهید.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه عنوان کرد: ما در شرایط فوق‌العاده پیچیده و سیال مسائل دفاعی امنیتی قرار گرفته‌ایم و انقلاب اسلامی در غرب آسیا و سلسله مراتب قدرت در جهان در گذار ژئوپلیتیکی است.

وی افزود: آنچه در آینده در منطقه شاهد آن خواهیم بود از آنچه تاکنون گذشته است، متفاوت خواهد بود و مهم آن است که با عقلانیت و سیاست به توافقی که بین ایران و عربستان صورت گرفته است، نگاه کنیم. به نفع منطقه و طرفین توافق است که صداقت و عقلانیت را در درازمدت مد نظر قرار دهند. این توافق‌نامه به نفع دو کشور و منطقه غرب آسیاست و علیه هیچ‌کدام از کشور‌های منطقه نیست؛ البته طبیعی است که استکبار از این موضوع ناراحت باشد و کارشکنی کند.

سرلشکر صفوی با بیان اینکه دوران افول قدرت آمریکا و صهیونیست‌ها فرا رسیده است، گفت: نگاه به همسایگان و نگاه به شرق باعث افزایش وزن ژئوپلیتیکی ایران و گذار وضعیت مردم از شرایط فعلی خواهد شد. ایران باید به این وضعیت تنش آمریکا و اروپا در اوکراین و تنش تایوان به‌عنوان یک فرصت نگاه کند و بر اساس منافع مشترک با چین و روسیه و تهدیدات مشترک آمریکا علیه سه کشور، با یک استراتژی مشخص حرکت کند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره مجدد به توافق صورت گرفته میان ایران و عربستان بیان کرد: امیدواریم که منطقه ما با این توافق‌نامه به سمت امنیت و صلح پایدار حرکت کند. رهبر انقلاب اسلامی از سال ۱۳۷۶ یک نگاه راهبردی به روابط ایران و عربستان داشتند و در رابطه با چین هم پیامی که رهبر انقلاب به رئیس جمهور چین فرستادند، موجب شروع توافق‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین شد.

وی ادامه داد: در مورد توافق‌نامه اخیر هم باید گفت که این توافق‌نامه یک زلزله در حوزه سیاسی و پایانی بر هژمونی آمریکا در منطقه بود و با این توافق، دوران پسا آمریکا در منطقه خلیج فارس شروع شده است. چینی‌ها تصمیم دارند تا سال ۲۰۳۰ اقتصاد اول جهانی شوند و این توافق‌نامه بین ایران و عربستان با وساطت چین دومین ضربه بزرگ چین به آمریکا بود؛ چراکه عربستان بزرگترین منبع تأمین‌کننده نفت چین است و از طرف دیگر، توافق راهبردی چین با ایران برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های ما هم یک توافق بزرگ بود.

سردار صفوی خاطرنشان کرد: چین با یک استراتژی مشخص حوزه ژئواکونومیک خود را از دریای چین به خلیج فارس گسترش داده است. به نظر می‌رسد در ادامه هم چین و روسیه کمک کنند تا عربستان هم عضو سازمان همکاری شانگهای شود. این پیوند می‌تواند در آینده به‌عنوان سدی در مقابل ناتو و قدرت نظامی غرب ایفای نقش کند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا همچنین در پایان خطاب به فرماندهان هوانیروز ارتش تأکید کرد: باید به جنگ آینده توجه زیادی داشته باشید و به عامل انسانی بسیار توجه کنید؛ چرا که برتری ما در تقویت نیرو‌های انسانی است.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار