دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حزب‌الله لبنان؛ تاثیرگذارترین نیروی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی

حزب‌الله لبنان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین گروه‌های مقاومت در منطقه در مقابله و ایستادگی در برابر ماشین جنگی و تجاوزگری رژیم صهیونیستی است.
کد خبر: ۵۷۸۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۳ - 25March 2023

حزب‌الله لبنان تاثیرگذارترین نیروی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بدون شک حزب‌الله لبنان را می‌توان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین گروه‌های مقاومت در منطقه دانست که نقش بسیار فراوان و قابل توجهی در مقابله و ایستادگی در برابر ماشین جنگی و تجاوزگری رژیم صهیونیستی دارد.

برای آشنایی هرچه بیشتر با این گروه مقاومتی باید به این مهم توجه کنیم که «حزب‌الله لبنان» سازمان سیاسی – نظامی اسلامگرای شیعه در لبنان است که در اوایل سال‌های ۱۹۸۰ میلادی و با الهام از ایدئولوژی اسلام سیاسی امام خمینی (ره) در کشور لبنان ظهور کرد. این جریان سیاسی - نظامی که مورد حمایت اکثریت مردم لبنان قرار دارد، اهدافی، چون محو آثار امپریالیستی غرب در لبنان، مبارز با اشغال گری‌های اسرائیل و برپایی حکومت اسلامی در لبنان را در سرلوحه اهداف خود قرار داده و در حال حاضر سید حسن نصرالله دبیر کل این جنبش سیاسی نظامی است.

فلسفه وجودی

حزب‌الله مجموعه‌ای از جریان‌ها و احزاب و شخصیت‌هایی است که با چشم عدم رضایت به دیگر حرکت‌های اسلامی نگاه می‌کرد و آن‌ها را کافی نمی‌دانست و در جستجوی تجربه جدیدی بود. حزب‌الله مجموعه‌ای از شخصیت‌هایی است که به ولایت فقیه ایمان داشته و دارند و از سوی دیگر تهاجمات و ویرانی‌هایی که رژیم صهیونیستی بوجود آورده بود، زمینه ساز عواملی شد تا چارچوب سیاسی اجتماعی لازم برای متولد شدن حزب الله تشکیل شد و این گونه حزب‌الله تشکیل شد.

حزب‌الله لبنان دارای یک ساختار حزبی سنتی است و مانند سایر احزاب دارای رهبری می‌باشد و از تعدادی شورای مرکزی تشکیل شده است که عبارت از شورای سیاسی، اجرایی، جهادی و شورای قضایی می‌باشد و همچنین شورایی که بنیان هدایت حزب‌الله را در مرحله دوم بر عهده دارد و در مرحله سوم نیز متخصصین و گروه‌های ذی‌صلاح دیگری هستند. ضمن اینکه بیشتر اعضای حزب‌الله از عامه مردم و از یاری کنندگان آن هستند و این طور نیست که آن‌ها ضرورتا در چارچوب حزبی کار کنند بلکه آن‌ها وابسته به خط حزب‌الله بوده، دارای همان گرایشات سیاسی و ریشه‌های فکری هستند.

نحوه انتخاب دبیرکل

چند سالی است که دبیر کل حزب‌الله لبنان توسط یک شورا انتخاب می‌شود که خود این شورا از طرف اعضای مجالس (شوراهای) حزب و مسئولین حزب، اعم از مسئولین درجه دوم و سوم، انتخاب می‌شوند. در حال حاضر «سید حسن نصرالله» دبیر کل این سازمان است. او با توان و مدیریت بسیار خوب و مقتدر خود موجب شده تا این نیروی مقاومت لبنانی به سطحی از قدرت و توان بازدارندگی دست پیدا کند که ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را در مرزهای خودش متوقف کند.

ارتباط با انقلاب اسلامی ایران

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) در 11 فوریه 1979 میلادی زلزله‌ای در منطقه پدید آورد و بر آرایش پیمان‌های موجود در آن و نیز میزان نفوذ استکبار در آن و منافع آن از طریق این پیمان ها تأثیر فراوانی گذاشت. حزب‌الله نیز هنگام تأسیس، تحقق آرمان‌ها و اهداف خود را از طریق حمایت و تأیید جمهوری اسلامی ایران ممکن دانست و اعزام نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پس از تجاوز اسرائیل غاصب، به منظور آموزش جوانان لبنانی علاقمند به نبرد با اسرائیل، کمک‌های ارائه شده به لبنان برای حمایت از مقاومت این کشور و مشارکت در تأمین نیازهای اجتماعی موجود، نمونه هایی از این حمایت است.

دستاورد‌های حزب‌الله

حزب‌الله لبنان از زمان تاسیس تا امروز بر اساس ایده ئولوژی و روش فعالیت خود طرح مقاومت را بر علیه رژیم صهیونیستی پی‌ریزی و پایه گذاری کرد. آنها در بر دشمن صهیونیستی پیروز شدند؛ قسمت‌های زیادی از اراضی اشغال شده لبنان را آزاد کردند و زندانیان لبنانی را که در چنگ اسرائیل بودند آزاد کردند. همچنین گروهی از زندانیان عرب را که در اسارت رژیم صهیونیستی بودند نیز آزاد کردند. حزب‌الله لبنان در دوران فعالیت و عملکرد خود تا امرز به گونه‌ای عمل کرد که آن بزرگی و شکوه این رژیم اشغالگر را در منطقه از بین برد و به ترس کشور‌های عربی از آن پایان داد.

جنگ ۳۳ روزه با رژیم صهیونیستی

جنگ رژیم صهیونیستی و لبنان که در میان سران و مقامات این رژیم اشغالگر به «جنگ دوم لبنان» و در لبنان به «جنگ ژوئیه» معروف است، جنگی بود که به مدت ۳۳ روز بین نیرو‌های دفاعی اسرائیل و حزب‌الله لبنان به وقوع پیوست و دامنه آن شمال سرزمین‌های اشغالی و سراسر لبنان را دربرگرفت. این جنگ با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۱۴ اوت ۲۰۰۶ به پایان رسید.

نکته مهم و قابل توجه درمورد جنگ ۳۳ روزه این است که مرزی در این جنگ جابه‌جا نشد و درباره پیروز جنگ هم اختلاف نظر‌هایی بوجود آمد به‌طوری‌که هر کدام خود را پیروز می‌خوانند و دیگری را شکست خورده معرفی می‌کنند. با این حال به واسطه عدم تحقق اهداف رژیم صهیونیستی در این جنگ و اثبات قدرت و توان مقاومت حزب‌الله در برابر توانمندی‌های غیر قابل محاسبه این رژیم اشغالگر در این جنگ، حزب‌الله را باید پیروز قطعی این جنگ دانست.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار