دفاع‌پرس از عملکرد یک‌ساله سپاه گزارش می‌دهد؛

سال پرمجاهدت پاسداران و بسیجیان

دستاوردهای دفاعی سپاه در سال جاری همچون گذشته پرتعداد بود و این نشان می‌دهد که جهاد در سپاه، همیشگی است.
کد خبر: ۵۷۸۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۹ - 20March 2023

سال پرمجاهدت پاسداران و بسیجیانگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: سال ۱۴۰۱ سالی است که دستاوردهای دفاعی سپاه همچون گذشته پرتعداد بود و این نشان می‌دهد که جهاد در سپاه تعطیل‌ناشدنی است؛ از این رو نگاهی کوتاه و گذارا به بخشی از فعالیت‌های این نهاد صیانت‌کننده از انقلاب اسلامی در این سال خواهیم داشت.

رونمایی از دستاورد‌های متعدد در حوزه‌های مختلف

سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه در جایی عنوان کرد: حجم دستاورد‌های دفاعی سپاه بسیار زیاد شده است؛ به صورتی که روزانه این دستاورد‌ها در جای جای سپاه در حال رونمایی است و به یک روند عادی تبدیل شده است. امسال هم همین روند جاری بود؛ اما پرتاب دومین ماهواره نظامی ایران با تلاش نیروی هوافضای سپاه در آخرین روز‌های سال گذشته، اعلام دستیابی به موشک هایپرسونیک، آب‌اندازی شناور نظامی نوین شهید سلیمانی نیروی دریایی و نیز افتتاح برخی پروژه‌های عمرانی بزرگ کشور با تلاش قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) برخی مباحث مهم این حوزه است.

محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری

محرومیت‌زدایی از مباحث جاری سپاه در رده‌های عمده و سپاه‌های استانی است؛ با موج کرونا هم بحث کمک مؤمنانه شکل جدی به خود گرفت به نحوی که طی این مدت هزاران سری جهیزیه و میلیون‌ها بسته معیشتی تهیه و توزیع شد؛ همچنین صد‌ها هزار طرح ریز و درشت عمرانی، هزاران منزل محرومان و... با تلاش مجموعه سپاه، بسیج و گروه‌های جهادی انجام شد که هنوز هم ادامه دارد؛ اما این همه‌ی مسئله نیست؛ زیرا توجه به چوپانان و شبانان به منزله یکی از مهم‌ترین اقشار در تأمین امنیت غذایی و گوشت قرمز مد نظر قرار گرفته و توزیع بسته‌های حمایتی از این قشر در قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه اجرا می‌شود.

البته موضوع عمران و توسعه مناطقی هم در کشور با توجه ویژه سپاه در حال پیگیری است از جمله در شمال خوزستان منطقه «اندیکا» که همین جا باید یاد مرحوم شهید جهادگر اسماعیل احمدی را که زحمات فراوانی در این مسیر کشید، گرامی داشت.

عرصه علم

در سپاه دو حوزه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و جهاد‌های خودکفایی پیشتازان علم و دانش هستند. در بحث دانشگاه‌ها، دانشگاه جامع امام حسین (ع) در سال ۱۴۰۱ ارتقای خوبی در رتبه‌های علمی و همچنین تولید علم و پیوند دانشگاه و صنعت داشت؛ به عنوان مثال توافق این دانشگاه با شرکت ایران خودرو با رویکرد تحول در صنعت خودروسازی، نمونه‌ای از این موضوع است.

مجموعه‌های جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی سپاه هم در سال تولید دانش‌بنیان در اوج تولید نیاز‌های دفاعی انقلاب اسلامی در حرکت هستند که نمونه بخشی از این تلاش‌ها امروز در تسلیحات پیشرفته و بومی سپاه تبلور یافته و ضریب وابستگی به محصول خارجی را به صفر نزدیک کرده است.

نهضت روشنگری

فعالیت فرهنگی و تبلیغی در سپاه یکی از مسائل مهمی است که در قالب جهاد تبیین و روشنگری، بخشی از آن انجام می‌شود؛ معاونت‌های مربوطه در سپاه فعال هستند و مجموعه پاسداران، خانواده‌های آنان، بسیجیان و عموم مردم از این امر بهره می‌گیرند که حجم انبوه عملیات روشنگری در معاونت سیاسی و فعالیت فرهنگیاران، سخنرانان، مربیان و استادان در این زمره است.

مقابله با اغتشاشات و گروهک‌های تروریستی

اما میانه امسال در پی وقوع فتنه «روسری ژینا»، سپاه کمی تغییر مأموریت داد و وارد مقابله با این‌گونه فتنه‌ها شد؛ مقابله با اغتشاشگران، روشنگری و شناسایی دست‌های پنهان و پیدا و مقابله با مرکز راهکنشی هدایت تحرکات در اقلیم کردستان عراق و نیز مقابله با تحرکات ساختارشکنانه در استان سیستان بلوچستان در وجه مسلحانه، و مقابله با اغتشاشگران بدون سلاح و توجیه معترضان از اقداماتی بود که توانست ۸۰ روزه آتش این فتنه را کم‌فروغ کند.

البته شهدایی هم در این مسیر تقدیم انقلاب شد که «آرمان علی‌وردی» و «روح‌الله عجمیان» و تعداد دیگری پاسدار و بسیجی از جمله عزیزانی هستند که به شهادت رسیدند. مقابله با جدایی‌طلبان شمال‌غرب هم سبب شد که قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ع) در کنار اعلام گزینه پاکسازی مقر‌ها و پایگاه‌های گروه‌های مسلح، انهدام آن‌ها را نیز از خاک ایران اجرا کند؛ هرچند که فرصتی به دولت عراق برای مقابله با این گروه‌ها پیش از حمله داده شده بود.

جنگ قره‌باغ هم مسئله مهم امسال در مرز‌های شمالی بود که منجر به اجرای رزمایش‌های مهمی شد؛ لذا تمرین عبور از ارس پیام لازم را ارسال کرد؛ همچنین با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی هم بار‌ها موضوع تهدید به حمله علیه تأسیسات هسته‌ای ایران را مطرح کرده بود، سپاه در رزمایش خود، حمله موشکی و پهپادی به نمونه ۱۰۰ درصدی تأسیسات هسته‌ای «دیمونا» در سرزمین‌های اشغالی را تمرین کرد که پیام و پاسخ لازم را به همراه داشت.

عرصه عمران و سازندگی

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) بزرگ‌ترین کارگاه عمرانی طول تاریخ تمدن کشور را در سراسر کشور دایر کرده و هر هفته و هر ماه این طرح‌ها افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها