استاد دانشگاه تهران:

شکست طرح‌های غربی در منطقه عامل تغییر نگاه عربستان به ایران است

مرندی گفت: شکست طرح‌های غربی در منطقه و کشور‌های محور مقاومت از دلایل تغییر نگاه عربستان در از سرگیری ارتباط با ایران است.
کد خبر: ۵۷۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴ - 14March 2023

شکست طرح‌های غربی در منطقه عامل تغییر نگاه عربستان به ایران استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سید محمد مرندی» کارشناس روابط بین الملل، در گفت‌وگویی با اشاره به توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط فیما بین اظهار داشت: این موضوع اول در مذاکرات مقامات عربستان با رئیس جمهور چین مطرح شد. چینی‌ها نیز قبل از سفر آقای رئیسی به چین، این درخواست را مطرح کردند و ایران در زمان ملاقات روسای جمهور ایران و چین در پکن، با این مسئله موافقت کرد.

مرندی با اشاره به اینکه دولت عربستان با توجه به ضعیف شدن آمریکا در منطقه و در سطح جهان، دغدغه‌های زیادی نسبت به امنیت و آینده خود دارد، تصریح کرد: اتفاقاتی مانند خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان و پشت کردن آن به متحدانش و همزمانی حوادث اخیر گرجستان با مذاکرات در پکن که طی آن همه دیدند در گرجستان دولتی که با غرب دوست بود به دلیل اینکه تبعیت کاملی از غرب نداشت مورد حمله غربی‌ها قرار گرفت، باعث شد کشور‌هایی مانند عربستان و مشابه آن که به غرب تکیه کرده بودند، احساس نیاز به تقویت روابط با سایر کشور‌ها داشته باشد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سیاست ایران تقویت و گسترش روابط با کشور‌های همسایه، منطقه و همچنین کشور‌های آسیایی است، یادآور شد: ایران در این فرایند هم به درخواست دولت چین توجه کرد و هم مشکلاتش را با عربستان کاهش داد که امیدواریم این تعامل باعث کاهش تنش‌ها در منطقه شود.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر با توجه به اینکه طرح‌های غربی در سوریه، یمن، عراق و لبنان با شکست مواجه شد این مسئله نیز کمک کرد دولت عربستان نگاهش را نسبت به مسائل منطقه و ارتباط با ایران تغییر دهد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها