یادداشت/ مسعود ویژه

لزوم استفاده از واژه «حیا و ادب اجتماعی»

یکی از تکنیک‌های موثر رسانه‌ای تغییر عناوین مرتبط با موضوع عفاف و حجاب است، استفاده از واژه «حیا و ادب اجتماعی» شاید آن بار منفی که نسبت به این واژگان شکل گرفته را اصلاح کند؛ البته ارائه راهکارهای قانونی هم در این حوزه بی تأثیر نیست.
کد خبر: ۵۷۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵ - 16March 2023

لزوم استفاده از واژه «حیا و ادب اجتماعی»/ با سلام‌. خواهشا امروز انتشار داده شودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، «مسعود ویژه» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان؛ پروژه حجاب امروز در بسیاری از کشورهای عربی به راحتی قابل کنترل است؛ اما مسئولان این کشورها تمایلی برای پیگیری این موضوع ندارند. این در حالی است که همین مقوله «حجاب» که یک واجب دینی است در کشور ما مورد بهره‌برداری‌های سیاسی برای معاندین قرار گرفته و فارغ از اینکه این موضوع علاوه بر مسائل شرعی، ریشه های فرهنگی هم دارد؛ صرفاً به عنوان ابزاری برای مقابله با نظام استفاده می‌شود.

 دشمن از سال‌ها پیش با هزینه کرد میلیاردها دلار و به کارگیری افراد خودفروخته‌ و ابزارهای رسانه‌ای در کنار راه‌اندازی چالش‌هایی مثل چهارشنبه‌های سفید، آزادی‌های یواشکی و... دست به اقدامات گسترده زد که نقطه اوج آن در اغتشاشات اخیر این خاکریز را شکست؛ ابزارهای رسانه‌ای مانند ماهواره و فضای مجازی در اختیار دشمن است و ذهن جوان‌های ما را خط می‌دهد! متاسفانه اقدامات غیرهوشمندانه نسبت به فضای مجازی سبب شده که ما خودمان را فیلتر کرده و فضا را برای معاندین باز کنیم؛ هیچ برنامه‌ای هم برای فضای مجازی و ماهواره نداریم و خود این امر، نتیجه را بسیار سخت می‌کند. اقدامات به ظاهر فرهنگی ما هم غالباً برای افرادی است که خودشان به مقوله حجاب و عفاف توجه دارند و موازین را رعایت می‌کنند!

 هماهنگی و تعیین خط مشی کلی در سطح کشور بسیار مهم است ما در سطح یک شهر یا استان نباید برنامه‌ای اجرا کنیم که بر خلاف مصالح کلی کشور باشد. در گام نخست باید ببینیم سیاست‌های کلان کشور نسبت به این مسأله نوپدید چیست، البته به منزله این نیست که دست روی دست بگذاریم و کاری هم نکنیم.

اقدامات در زمینه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف باید به دو گونه سلبی و ایجابی باشد. منظور از «سلبی»، پیگیری از طریق مراجع قانونی و حقوقی است که البته باید به صورت هوشمندانه و خلاقانه باشد. «ایجابی» هم یعنی همه دستگاه‌های فرهنگی باید پای کار بیایند؛ که در این حوزه با وجود اینکه در حال حاضر بیش از بیست دستگاه اداری مسئولیت فرهنگی دارند، مسئولیت آن را صرفاً به عهده فرهنگ و ارشاد اسلامی می اندازند و متأسفانه همه انتظارات، نگاه‌ها و اذهان عمومی بر این نهاد متمرکز شده که این نگاه درستی نیست.

 اگر بخواهیم اقدام موثری صورت بگیرد؛ باید مسئولان ارشد کشور و استان بودجه خاصی برای این حوزه اختصاص دهند. با دست خالی نمی‌شود در مقابل اعتبارات کلانی که دشمنان هزینه می‌کنند، اقدام موثری انجام داد. اگر پشتیبانی لازم صورت پذیرد گرچه اقدامات موثر زمان‌بر است ولی در برنامه‌های کوتاه مدت هم می‌توان اقدامات موثری انجام داد. با دست خالی، با اینکه امیدمان به خداست، اما تاثیراتی که مورد نظر است ایجاد نمی‌شود.

یکی از تکنیک‌های موثر رسانه‌ای تغییر عناوین مرتبط با موضوع عفاف و حجاب است، استفاده از واژه «حیا و ادب اجتماعی» شاید آن بار منفی که نسبت به این واژگان شکل گرفته را اصلاح کند؛ البته ارائه راهکارهای قانونی هم در این حوزه بی تأثیر نیست.

در مقابله با کرونا که سلامت جامعه هدف قرار داده شده بود، شهید دادیم و همه وارد عمل شدند و اعتبارات خوبی تخصیص داده شد؛ اما برای مقابله با بی‌حجابی چه کردیم؟! ما شهیده فرهنگی کم نداریم، بسیاری از همین دختران جوان کشورمان! نگاه به رفع مشکل بی‌حجابی هم باید مانند نگاه به ضرورت مقابله با کرونا باشد که برای این موضوع هم پشتیبانی مالی و هم معنوی صورت پذیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار