امام جمعه موقت تهران:

مردم، عالمان دین را با ساده‌زیستی و تحمل سختی‌ها می‌شناسند

آیت‌الله «خاتمی» با بیان اینکه مردم، عالمان دین را با ساده‌زیستی و تحمل سختی‌ها می‌شناسند و برای مردم قابل تحمل نیست که یک عالم دین، کاخ بسازد گفت: باید مراقبت کنیم تا حریم روحانیت با عمل‌مان حفظ شود.
کد خبر: ۵۷۹۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲ - 16March 2023

مردم، عالمان دین را با ساده‌زیستی و تحمل سختی‌ها می‌شناسندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، آیت‌الله «سید احمد خاتمی» امام جمعه موقت تهران امروز در گردهمایی بزرگ ائمه جمعه، علماء و روحانیون استان گیلان در آستانه ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه امروزه تمام دنیای شرک و کفر به جنگ با اسلام آمده است اظهار داشت: روحانیت علمداران این نبرد هستند و عمامه و پوشش روحانیت نیز لباس رزم و جهاد در راه دین است.

وی درباره اهمیت جهاد تبیین گفت: جهاد تبیین به معنای روشنگری است و انقلاب اسلامی نیز مرهون همین روشنگری‌ها است و اگر این روشنگری‌ها نبود انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.

آیت‌الله خاتمی روشنگری‌های عالمان دین در طول ۴۴ سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه تداوم این مسیر از جهاد تبیین می‌گذرد تصریح کرد: در جهاد تبیین باید روشنگری منطقی و استدلالی داشته باشیم و نیازی به هتاکی نیست، چون ما منطق داریم، اما کسی‌که هتاکی و فحاشی می‌کند منطق ندارد.

وی به ۱۵ نکته قرآنی جهاد تبیین اشاره و بیان کرد: جهاد تبیین باید مستند باشد؛ شایعات فضای مجازی و امثال آن سند نیست بلکه انسان باید علم به واقعیت داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به دروغ‌های انتشار یافته در فضای مجازی علیه کشور، نظام اسلامی و انقلاب که توسط افراد مختلف به‌ویژه در خارج از کشور انتشار می‌یابد افزود: مسائل را چشم و گوش بسته قبول نکنیم بلکه تحقیق کنیم و عالمانه حرف بزنیم و چیزی که به آن علم داریم را مطرح کنیم.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه روایات اهل‌بیت (ع) و قرآن سرشار از جاذبه است و روحانیون قبل از منبر‌های ماه مبارک رمضان حتماً مطالعه، مشاهده تفسیر و روایات را دنبال کنند گفت: تحلیل سیاسی هم باید مستند به واقعیات باشد و سست نباشد و در کلام سعی شود رسا و گویا با مردم صحبت شود.

وی بیان عمیق‌ترین مطالب با زبان ساده و رسا را هنر دانست و افزود: کلام پیامبراکرم (ص) ساده و گویا بود و هرکس کلام ایشان را می‌شنید سریع متوجه می‌شد و درک می‌کرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ضرورت توجه به تولی و تبری در سخنرانی‌ها متذکر شد: رهبر معظم انقلاب هم بار‌ها فرمودند که "موضع تان را مشخص کنید"؛ عده‌ای در کلام، ارادت به رهبری دارند، اما در سخنرانی‌هایشان از ادبیات و فرهنگ رهبری استفاده نمی‌کنند لذا اگر رهبری را دوست داریم باید فرهنگ ایشان را هم دوست بداریم.

آیت‌الله خاتمی شجاعت را لازمه جهاد تبیین دانست و افزود: کسی که موضعش با ولایت باشد، او را مورد هتاکی قرار می‌دهند تا از میدان کنار بکشد و در حال حاضر با تخریب‌های فضای مجازی آلوده مواجه هستیم، اما حزب‌اللهی‌ها همچنان در میدان باشند و در میدان بودن را افتخار خود بدانند.

وی با اشاره به هدف دشمن در اغتشاشات چند ماهه گذشته خاطرنشان کرد: در اغتشاشات اخیر، تمام دعوایشان با اصل اسلام بود به‌همین دلیل قرآن را سوزاندند و پرچم جمهوری اسلامی را که مزین به نام الله و الله‌اکبر است را به آتش کشیدند و نشان دادند که با الله اکبر در تقابل هستند البته تخریب همیشه وجود داشته است؛ بالای ۷۰ هزار منبر، مولا علی (ع) را تخریب کردند و وقتی مولا در محراب به شهادت رسید، عده‌ای گفتند مگر علی نماز هم می‌خواند؟

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه در جهاد تبیین باید منصفانه صحبت شود نه متملقانه و بدبینانه افزود: گرانی‌های افسارگسیخته وجود دارد، اما این واقعیت هم فراموش نشود که ما در وضعیت جنگ هستیم و هرجا که پا می‌گذاریم، آمریکا سعی می‌کند به سرعت فرش را از زیر پایمان بکشد.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد: مسئولان کشور برای حل مشکلات پولی با برخی کشور‌های عربی توافقاتی می‌کنند، اما بلافاصله با ورود خزانه‌داری آمریکا، قرارداد‌ها فسخ می‌شود و حتی برخی کشور‌ها به مسئولان می‌گویند خواستار رابطه با ایران هستیم، اما می‌ترسیم آمریکا تحریم‌مان کند.

وی افزود: در چنین وضعیتی مسئولان کشور در حال مدیریت و تدبیر هستند آیا انصاف است از عده‌ای فحش هم بشنوند؟ البته سوء تدبیر‌ها را انکار نمی‌کنیم، اما سعی کنیم مشکلات و سختی‌ها را در کنار خوبی‌ها ببینیم و به مردم امید دهیم.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ضرورت بصیرت‌مدارانه صحبت کردن برای تحقق جهاد تبیین گفت: پرچمداران دین در راه جهاد تبیین باید بصیرت و صبر داشته باشند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه مردم، عالمان دین را با ساده‌زیستی و تحمل سختی‌ها می‌شناسند و برای مردم قابل تحمل نیست که یک عالم دین، کاخ بسازد افزود: برخی می‌گویند روحانیت نفوذش را از دست داده، اما به صراحت می‌گویم که روحانیت از چشم نیفتاده است و این ما هستیم که باید مراقبت کنیم تا حریم روحانیت با عمل‌مان حفظ شود.

وی به ضرورت تبلیغ چهره به چهره و با حوصله صحبت کردن با جوانان اشاره و بیان کرد: جریانات برانداز باید با اسم معرفی شوند تا مردم هوشیار شده و خود از شر آنان حفظ کنند.

انتهای پیام/ سمیه اقدامی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار