مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز:

ناکامی سینما در بازتاب نقش تاریخی زنان در دفاع مقدس/ سینما و رسانه‌ به دفاع مقدس مدیون هستند

سردار «اسلامی» با تبریک سال نو و با اشاره به اکران نوروزی فیلم غریب که به زندگی شهید بروجردی پرداخته است، گفت: از تمام افرادی که اقدام به تولید آثار فاخر در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌کنند؛ باید تقدیر شود.
کد خبر: ۵۷۹۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴ - 19March 2023

 سینما و رسانه‌ها به دفاع مقدس مدیون هستندسردارسرتیپ دوم پاسدار «ابوالفضل اسلامی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز در گفتگو با خبرنگار دفاع‌پرس از البرز، ضمن تقدیر از کارگردانانی که در حوزه دفاع مقدس نسبت به تولید فیلم اقدام می‌کنند، اظهار داشت: شهدا در برابر گلوله و خمپاره دشمن بعثی سینه سپر کردند تا عزت و سربلندی کشور و ناموس و شرافت ایران اسلامی حفظ شود؛ اما امروز متاسفانه برخی کارگردانان به جهت اینکه جشنواره‌های خارجی از فیلم‌های دفاع مقدس استقبال نمی‌کنند از تولید این فیلم‌ها امتناع می‌کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر افزایش کمیت و کیفیت در حوزه تولید فیلم‌های دفاع مقدس، عملکرد صنعت سینما و رسانه‌های کشور در انتقال آرمان‌ها، ارزش‌ها و سبک زندگی شهدا و رزمندگان به نسل جوان را بسیار ضعیف توصیف کرد و افزود: حتی به تعداد انگشتان دست نیز فیلم شاخص و ماندگار در حوزه دفاع مقدس نداریم.

وی با اشاره به تولید برخی فیلم‌های دفاع مقدس، چون غریب، موقعیت مهدی، تک تیر انداز، منصور و ...، ادامه داد: هر اقدامی در جهت انتقال فرهنگ شهدا به نسل جوان قابل تقدیر است و خوشبختانه در چند سال گذشته تولید فیلم‌های دفاع مقدس مجددا اندکی ارتقا یافته است، اما نیاز است که در این عرصه فیلم‌های ما با تکیه بر پشتوانه پژوهشی و با تامل و بررسی بیشتر به پختگی و بلوغ برسند.

 مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز با تاکید بر اینکه نویسنده و کارگردان‌های ژانر دفاع مقدس باید با کاراکتر‌ها مأنوس باشند و با آن‌ها زندگی کنند، عنوان کرد: یکی از مهمترین چالش‌های فیلم‌های حوزه دفاع مقدس ضعف در پژوهش و نگارش فیلمنامه است.

سردار اسلامی با اشاره به اینکه حتی ۱۰ درصد از واقعیت‌های دفاع مقدس در سینما و رسانه‌ها منعکس نشده است، بیان داشت: سینما و رسانه‌ها به شهدا، رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس بدهکارند.

وی با بیان اینکه سینماگران و سلبریتی‌ها اگر امروز در آرامش و امنیت فعالیت می‌کنند، مدیون جانفشانی و ایثار شهدا و رزمندگان هستند، تصریح کرد: سینمای دفاع مقدس ما نیازمند هنرمندانی دلسوز، عاشق مردم و با وجدان، چون شهید آوینی دارد تا با تولید آثار فاخر این بخش از تاریخ کشور را به درستی روایت کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز با اشاره به قهرمان سازی هالیوود، گفت: قهرمانان واقعی رزمندگان ما هستند و اگر فیلم سازی بخواهد فیلم فاخر بسازد دفاع مقدس سرشار از سوژه‌های ناب و سرشار از حماسه است.

سردار اسلامی با تاکید بر اینکه کاراکتر‌های فیلم‌های دفاع مقدس نباید اغراق آمیز باشند، افزود: برخی کارگردانان با نسخه برداری از فیلم‌های هالیوودی، قهرمان فیلم دفاع مقدس را در قالب انسانی دست نیافتنی به تصویر می‌کشند در حالی که شهدا و رزمندگان انسان‌هایی معمولی و از جنس مردم بودند که حماسه‌های بزرگ خلق کردند.

وی با انتقاد از برخی فیلم‌های طنز در حوزه دفاع مقدس ادامه داد: برخی فیلم‌های سال‌های اخیر لودگی را به جای حقایق اصیل دفاع مقدس به جامعه عرضه می‌کنند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز با تاکید بر اینکه دفاع مقدس متعلق به همه مردم ایران اسلامی با هر تفکر و دیدگاهی است، تصریح کرد: نباید دفاع مقدس به گونه‌ای روایت شود که مردم تصور کنند دفاع مقدس تنها متعلق به یک تفکر یا گروه و جناح خاص است.

سردار اسلامی همچنین با اشاره به ناکامی سینما و رسانه‌ها از بازتاب نقش تاریخی زنان در دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: کمتر فیلم دفاع مقدس است که حماسه بانوان ایران اسلامی در جنگ تحمیلی را به تصویر بکشد و از آن‌ها برای جامعه الگوسازی کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها