به گزارش گروه اجتماعی دفاعپرس، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و تکریم ارباب رجوع از سیاستهای قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی است به همین منظور استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلات مردم از عمدهترین وظایف مسؤولان قضایی محسوب میشود.
پاسخگویی به درخواستهای مردم از عمدهترین وظایف مسؤولان قضایی محسوب میشود و توجه به خواستههای مشروع و به حق مردم و ارتباط مستقیم با آنان و ارائه پاسخ مؤثر به سؤالات آنها همواره مورد تأکید است.
بر همین اساس ماهیت و ویژگی خاص اداره پاسخگویی این است که در تماس دائم با مردم باشد. بدین سان بیش از سایر ادارات و برخی نهادهای قضایی، عمدهترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهادها و مراجع ذیربط انتقال میدهد.
در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیشترین درخواستهای مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضائیه و مسئولین عالی قضایی است.
بسیاری از مردم که خواستار دیدار با معاونان، مسؤولان عالی رتبه و شخص رئیس قوّه هستند، به این اداره کل مراجعه میکنند و خواستههای خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواستهها را جهت ضبط مطالب، به رشته تحریر در میآورند.
موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیرکل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه میرسد؛ وجود این نهاد به منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و درددلهای مردم بوده فی نفسه ارزشمند است.
با تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس و مسؤولان قوه قضائیه و در ابلاغ مسؤولیت رئیس قوه قضائیه بر ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان، مکاتبهای با رؤسای کل دادگستری استانها مبنی بر اعلام تعداد و اقدامات مربوط به ملاقاتهای مردمی مقامات قضایی استانها با مردم صورت گرفت که به همین منظور ماهانه آمار گزارش ملاقات مردمی توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه وصول و به رئیس قوه قضائیه ارسال میشود.
سید علی اصغر رفاهی، درباره گزارش در سال ۱۴۰۱ اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه، گفت: اهم خدمات ارائه شده در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه بدین صورت است که تعداد مراجعان حضوری (اداره پاسخگویی) ۴۱ هزار نفر، درخواستها در تارنمای اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه ۹۰ هزار و ۹۰۱ مورد، درخواستهای مردمی (سامانه ارتباطات مردمی علیه (سامع)) ۲۴ هزارو ۸۴۳ مورد، درخواستهای کتبی مردم ۴۰ هزارو ۹۱۶ مورد، پاسخ مراجع به مکاتبات ۲۴ هزار و ۶۰۸ مورد، پیگیریهای تلفنی ۹۸۷ ساعت، تعداد افراد ملاقات شده حوزه مدیریت و روسای ادارات هفت هزارو ۸۹۹ مورد و مکاتبات مرتبط با سفرهای استانی و بازدیدها هشت هزار و ۸۴۳ مورد است.
برپایی میز خدمت در نماز جمعه تهران حسب الامر ریاست قوه قضائیه
وی افزود: طبق دستور رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه در راستای خدمت رسانی به نمازگزاران تهرانی از ابتدای بهمن ماه ۱۴۰۰ هر هفته با هماهنگی ستاد اقامه نماز جمعه تهران میز خدمت دریافت تقاضاهای مردمی به محضر ریاست قوه قضائیه در محل مصلی حضرت امام خمینی (ره) و یا در دانشگاه تهران تعبیه شده و هر هفته ۲ تا ۳ کارشناس از اداره کل در میز خدمت حاضر و به دریافت درخواستها و ارشاد متقاضیان مشغول میشوند.
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه بیان کرد: درخواستهای دریافت شده روز بعد کارشناسی و اقدام میشود و نتیجه از طریق پیامک به درخواست دهنده اطلاع رسانی میشود. تعداد درخواستهای دریافتی در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، ۹۵۰ مورد بوده است.
ملاقاتهای مردمی با مسؤولان عالی قضایی در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه
مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه عنوان کرد: پس از دستور ریاست قوه قضائیه در جلسه عالی مسؤولان عالی قضایی در تاریخ ۲۹ آذر ۱۴۰۰ مبنی بر حضور معاونین و روسای سازمانها جهت حضور در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه برای انجام ملاقاتهای مردمی، این امر از آذرماه ۱۴۰۰ اجرا شد و در همین راستا در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، ۵۸۷ دیدار مردمی صورت پذیرفت.
آمار گزارش ملاقات مردمی مقامات قضایی سراسر کشور
رفاهی اظهار داشت: بنا به تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس و مسؤولان عالی قوه قضائیه بر ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان، مکاتبهای با روسای کل دادگستری استانها مبنی بر اعلام تعداد و اقدامات مربوط به ملاقاتهای مردمی مقامات قضایی استانها با مردم صورت پذیرفت و ماهانه آمار گزارش ملاقات مردمی توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه وصول و به رئیس قوه قضائیه ارسال میشود در همین راستا در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱ تعداد یک میلیون و ۹۹۱ هزارو ۱۸ مورد ملاقات مردمی توسط مقامات قضایی سراسر کشور انجام شده که تعداد ۱۵۴ هزار و ۲۷۴ مورد متعلق به روسای کل دادگستری استانها و تعداد ۹۹ هزار ۷۸۱ مورد متعلق به دادستانهای عمومی و انقلاب مراکز استانها است.
گزارش تعداد پیامهای درج شده در سامع
وی در ادامه گفت: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، تعداد ۲۴ هزارو ۸۴۳ مورد درخواست مردمی در تارنمای «سامع» (سامانه اینترنتی ادارهی کل ارتباطات مردمی قوه قضائیه) ثبت شده است.
انتهای پیام/ 241