نقش رزمندگان استان همدان در عملیات «فتح‌المبین»

رزمندگان استان همدان در کنار سایر رزمندگان در عملیات «فتح‌المبین» خوش درخشیدند.
کد خبر: ۵۸۰۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶ - 22March 2023

نقش رزمندگان استان همدان در عملیات «فتح‌المبین»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، در جوار گنبد سبز معنوی در مدینه منوره در سفر حج سال ۱۳۶۰ میعادی سرخ و مقدس بین سرداران رشید «محمود شهبازی» فرمانده سپاه همدان، «محمد ابراهیم همت» فرمانده سپاه پاوه و «احمد متوسلیان» فرمانده سپاه مریوان منعقد شد که پس از بازگشت از این سفر یگانی تشکیل شود که به گونه‌ای منسجم و کلاسیک در خدمت دفاع مقدس قرار گرفته و نیروهای همدان و تهران در آن ساماندهی شوند و به حرمت آن مکان مقدس نام این یگان تیپ محمد رسول الله (ص) نامگذاری شد، پس از انجام مقدمات کار در اوایل بهمن‌ماه همان سال در پادگان دوکوهه اندیمشک تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) متشکل از کادر سپاه همدان، مریوان و پاوه پایه‌گذاری شد.

در همین ایام عملیات تاریخی «فتح المبین» توسط فرماندهان جنگ طراحی شد. هدف از طرح این  عملیات چند علت داشت که از مهمترین آنها می‌توان به مواردی همچون انهدام قوای دشمن که در منطقه غرب شوش و دزفول به صورت متراکمی حضور داشتند، از بین بردن دید و تیر دشمن نسبت به جاده اندیمشک _ شوش _ اهواز که متعاقب آن شهرهای دزفول و شوش نیز از برد توپخانه و ادوات دشمن خارج می‌شدند، آزادسازی بخش وسیعی از مناطق اشغال شده کشور و بکارگیری نیروهایی به مراتب کمتر جهت پدافند در منطقه آزاد شده اشاره کرد.

در طرح نهایی یکی از مسائل استراتژیک در عملیات «فتح المبین» بکارگیری نیروهای داوطلب بسیجی برای اولین بار به صورت سازماندهی شده در یگان‌های رزمی سپاه و مسئله بعدی ادغام نیروهای ارتش در راستای تکمیل استعداد یگان‌های عمل کننده بود.

نیروهای بسیجی استان همدان در همین ایام به صورتی گسترده به منطق جنوب اعزام شدند به نوعی که چند گردان از تیپ ۲۷ را نیروهای همدان تشکیل داده بودند. سرداران رشید «علیرضا شهبازی» فرمانده گردان «مالک اشتر» و «حبیب مظاهری» فرمانده گردان «مسلم‌بن عقیل» از جمله افرادی بودند که شاکله فرماندهی تیپ ۲۷ را تشکیل داده و در این خصوص زحمات فراوانی را متحمل شدند.

رزمندگان تیپ محمد رسول الله (ص) در این عملیات قصد تصرف ارتفاعات شاوریه، بلتا، جوفینه، علی گره زد  و تپه چشمه را داشتند که مقرر شده بود این یگان تحت امر قرارگاه نصر در محور شمالی وارد عمل شوند. سرانجام در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دوم فروردین  سال  ۱۳۶۱، با رمز یا زهرا (س) عملیات آغاز شد که البته با وقفه‌ای که در یکی از معابر  پیش آمد عملاً رزمندگان این یگان در ساعت ۳ بامداد توانستند تمامی اهداف خود را تصرف کنند.

از نکات برجسته در این عملیات که به منزله امداد الهی تعبیر می‌شود تغییر مسیر و گم شدن یکی از گردان‌های تیپ حضرت رسول (س) بود که پس از مدتی نیروهای گردان با دیدن تعداد زیادی از قبضه‌های توپخانه سنگین دشمن متوجه شدند که چندین کیلومتر دشمن را رد کرده و به توپخانه او دست یافته‌اند و به دنبال آن نزدیک به ۱۰۰ قبضه توپ دشمن به تصرف رزمندگان درآمد و به این ترتیب آتش پشتیبانی دشمن که  در منطقه جنوب در این محور متمرکز شده بود فلج شد و علیه مواضع دشمن به‌کارگیری شدند.

در این روز رزمندگان استان همدان پاتک‌های مستمر دشمن را یکی پس از دیگری عقیم گذاشتند و با قدرت هرچه تمام‌تر از مواضع فتح شده پدافند کردند. در اولین روز عملیات دو تن از سرداران رشید سپاه همدان «علیرضا شهبازی» و «خسرو ارژنگی» به شهادت رسیدند. در روزهای بعد، طی مراحل دوم و سوم نیز رزمندگان این یگان حماسه آفرینی کردند، در صبحگاه پنجم فروردین آن زمان که خبر فتح و ظفر سراسر میهن اسلامی را غرق در شور و شادی کرده بود، صدها دستگاه تانک دشمن به شکل منظم از سمت دشت عباس به طرف جاده دهلران به حرکت درآمدند و نیروهای استان همدان نیز به تبعیت از یگان مربوطه، جهت جلوگیری از رخنه یگان‌های رزمی دشمن به این منطقه گسیل شدند.

صحنه حرکت صدها تانک که از دشت به طرف خاکریز بسیار کوتاه رزمندگان در پشت جاده حرکت می‌کردند وسوسه شهادت را در جانِ بی‌قرارِ خاکریز نشینان برمی‌انگیخت و همه چیز از رزم تن و تانک حکایت می‌کرد؛ اما هیجان و شور زایدالوصف سردار شهید حاج «محمود شهبازی» جانشین تیپ محمد رسول الله (ص) نیرو و توان پایداری و مقاومت را در میان رزمندگان دوچندان می‌کرد. او بی‌اعتنا به آتش شدید دشمن با موتور از انتهای خاکریز تا ابتدا را می‌پیمود و همه را به نبردی عاشورایی دعوت می‌کرد.

تانک‌ها نزدیک و نزدیک‌تر می‌شدند و برای تخریب روحیه رزمندگان اسلام تعدادی از اسرای مرحله پیشین را به تانک‌ها بسته و بر روی زمین می کشیدند. شلیک اولین گروه آرپیچی تنور خشم رزمندگان ما و ناقوس مرگ بعثیان متجاوز بود.

لحظاتی بعد شفق خونرنگ دشت عباس بر سوختن تانک‌ها و اجساد عراقی‌ها نظاره می‌کرد و پیام امام و حماسه آفرینان فتح‌المبین باز هم عطر ایمان و معنویت را در جبهه می‌پراکند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار