یادداشت/ هادی طوماری

چرا با دکترین دفاع مقدس می‌تواند قله‌های اقتصادی را فتح کرد

دکترین دفاعی مقدس دارای درس‌های ماندگاری در حوزه جنگ ترکیبی و به ویژه اقتصادی است و چرا با دکترین دفاع مقدس می‌تواند قله‌های اقتصادی را فتح کرد.
کد خبر: ۵۸۰۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲ - 22March 2023

چرا با دکترین دفاع مقدس می‌تواند قله‌های اقتصادی را فتح کرد؟گروه استان‌های دفاع‌پرس - «هادی طوماری» استاد دانشگاه و کارشناس رسانه، نخستین بار که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به طور رسمی نامی را برای یک سال برگزیدند، به پیام نوروزی ایشان در سال ۱۳۷۸ باز می‌گردد. از آن پس این مسئله به صورت یک سنت، همه ساله تکرار شد و نامگذاری سال‌های مختلف که از اول فروردین ۷۸ آغاز شد، رویکردی که تاکنون ادامه یافته و هر ساله نام مشخصی به عنوان شعار سال از سوی ایشان مطرح و دنبال می‌شود.

در فرامتن و یا اصل کلام شعار هر سال، مسئله اقتصاد تبلور خاصی دارد و بیشترین نگاه امام خامنه‌ای به معیشت و رفاه اقتصادی ملت بوده است، نگاهی که باید بیش از پیش مورد توجه کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد.

تاریخ پر فراز و نشیب ایران اسلامی در قله موفقیت جنگی تمام عیار را به پیروزی جشن گرفته که در دکترین دفاعی و رزمی هیچ کشوری این پیروزی پیش‌بینی نشده بود و آغازگران و طراحان هجمه نظامی به نهال نو رسیده انقلاب اسلامی هرگز فکر نمی‌کردند که اولا رژیم بعث و هم‌پیمانانش شکست سنگینی متحمل شوند و دوما مدت زمان جنگ بیش از یک یا چند ماه طول بکشد و این مدت را در فرضیات باطلشان برای تسلیم تهران کافی می‌دانستند!

چرایی اینکه چرا با دستان خالی از هرگونه سلاح نوین و وابستگی شدید نظامی تحمیل شده از دوران پهلوی به انقلاب شکوهمند اسلامی در جنگ تحمیلی حماسه‌آفرینی شد و هیمنه شرق و غرب شکست، ولی در جنگ اقتصادی آنطور که باید نتوانستیم پیروز باشیم از سوالات مهم نسل سوم و چهارم ایران عزیز است.

بی‌شک پاسخ به این سئوال یکی از مهمترین شبهات جوانان را رفع و گام مهمی در جهاد تبیین است؛ پاسخ و راهکار دو اصل در مواجهه با این شبهه عظیم است، شاید بهترین پاسخ برای این پرسش نگاه ریزبینانه به تاریخ دفاع مقدس است؛ تاریخی که نشان می‌دهد اولا رزمندگان جنگ را باور داشتند و حس می‌کردند در صورتی که در جنگ اقتصادی برخی افراد از روی عمد (جریان نفوذ) و برخی سهوی هنوز در اینکه در جنگی تمام عیار و ترکیبی با محوریت اقتصاد کشور مواجهیم را درک نکرده‌اند!

دوما؛ در دوران دفاع مقدس همه جناح‌ها در کنار هم و یک سنگر برای دفاع از ایران عزیز تلاش می‌کردند، ولی امروز شاهد قطبی‌سازی‌های مکرر در کشور به دست برخی جریان‌های داخلی هستیم!

سوما؛ وقتی جنت بلن وزیر خزانه‌داری آمریکا برنامه‌ای را علیه کشورمان اعلام می‌کند، رابرت مالی، مسئول مقابله با ایران اسلامی، کاملیا هریس، معاون بایدن، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و بار‌ها رئیس جمهور آمریکا و حتی لویس آستین وزیر دفاع آمریکا نیز نظرات مشابهی را بر زبان می‌آورند و مسیر مشترکی را طی می‌کنند پس هدف دشمن یکی است، اما در کشور برخی از روی حب و بغض سیاسی به جای کمک به دولت به دنبال تضعیف دولت هستند تا حرف‌های غربی را در کشور به کرسی بنشانند.

حال باید همه بدانیم که در یک جبهه و سنگر مشترک باید گام برداریم و بدانیم که در جبهه دفاع از انقلاب اسلامی و سنگر اقتصادی همسنگریم و شکست در جبهه اقتصادی شکست تمام ملت و پیروزی در جنگ اقتصادی پیروزی یک ملت است.

چهارم؛ اتکا و اعتماد کامل به جوانان در دوران دفاع مقدس بیت‌المقدس‌ها و والفجر‌ها را به فتح بزرگ تبدیل کرد و ثمره هشت سال دفاع مقدس پیروزی جبهه حق بر باطل شد - قطعاً اعتماد به جوانان و توان و نیروی جوانی عامل مهمی در رونق تولید و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود، الگوگیری از جوان‌محوری دوران دفاع مقدس در جنگ اقتصادی سبب پیروزی‌های مستمر در این حوزه نیز می‌شود.

پنجم؛ تشکیل اتاق جنگ در دوران دفاع مقدس و قرارگاه‌های مشترک سپاه، بسیج و ارتش و سایر قوای نظامی سبب شد که با هماهنگی مضاعف پیروز شویم، حال باید در جنگ اقتصادی یک اتاق فکر واحد و ستادی مشترک و فرمانده واحد به جنگ دشمن رفته و با آفند اقتصادی در برابر هجمه‌های استکبار جهانی بایستیم.

ششم؛ باید به این باور برسیم که فعالان اقتصادی و به ویژه تولیدکنندگان همان رزمندگان دوران دفاع مقدس هستند و در پشتیبانی از تولیدکنندگان همانند اعزام کاروان‌های هزار کامیونی به دوران دفاع مقدس از هیچ تلاشی دریغ نکنیم. سیستم بانکی به جای بنگاه‌داری و رقابت با تولیدکنندگان باید همراه و پشتیبان تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش باشد.

هفتم؛ دل نبستن به شرق و غرب یکی از رموز موفقیت کشورمان در دوران دفاع مقدس و پس از آن در دوران طلایی صنعت دفاعی کشور بوده و است، متاسفانه شاهد بودیم که هشت سال عده‌ای از کارگزاران با نگاه به غرب کشور را در برخی حوزه‌ها معطل کردند در صورتی که در دنیای رقابتی و تلاش شیطان بزرگ برای سیطره بر کشورها، لحظه‌ای درنگ جایز نیست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها