ما متحدیم/ یادداشت/ سید محمدجواد میرخانی

راهیان‌نور؛ مروج الگوی ایستادگی در برابر جنگ ترکیبی

راهیان‌نور یک رزمایش بزرگ فرهنگی است؛ آن‌قدر بزرگ که می‌تواند یک فرد که نه، حتی فراتر از آن یک جامعه را متحول کرده و فرهنگ بزرگی را در جامعه رواج دهد؛ همان فرهنگی که موجب شد تا ما بتوانیم هشت سال مقابل ارتش تا به‌دندان مسلح بعثی که از جانب ابرقدرت‌ها نیز پشتیبانی می‌شد، مقاومت کنیم.
کد خبر: ۵۸۰۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱ - 26March 2023

راهیان‌نور؛ مروج الگوی ایستادگی دفاع مقدس در عرصه جنگ ترکیبیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس- سید محمدجواد میرخانی؛ حضور گسترده مردم، خصوصاً نسل‌های جدید در اردوهای راهیان‌نور، یکی از عرصه‌های نقش‌آفرینی ملت ایران در میدان زنده نگه داشتن ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران است؛ بنابراین راهیان‌نور را به‌عنوان «رزمایش عظیم فرهنگی» می‌شناسند که هرساله با استقبال میلیونی مردم خصوصاً نسل‌های جدید مواجه می‌شود. این حضور میلیونی، بدون‌شک نشان‌دهنده آن است که علی‌رغم تبلیغات منفی دشمن مبنی بر این‌که مردم ایران نسبت به دین و آرمان‌های خود بی‌اعتقاد شده‌اند، این ادعاهای واهی ناشی از «اشتباهات محاسباتی» آن‌هاست و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «امروز گرایش مردم به انقلاب و به دین از روز اوّل انقلاب یقیناً بیشتر است».

اردوهای راهیان‌نور علاوه بر این‌که ثابت می‌کند گرایش مردم نسبت به انقلاب اسلامی و دین کمتر نشده است، محسنات دیگری را نیز از لحاظ فرهنگی و اجتماعی داراست که در این راستا می‌توان به «استخراج گنج جنگ» اشاره کرد؛ گنجی که هرچه بیشتر استخراج و به نسل‌های جنگ‌ندیده منتقل شود، جامعه را از لحاظ ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی ثروتمندتر خواهد کرد؛ این در حالی است که تقریباً اغلب زائران راهیان‌نور را نسل‌های جدید تشکیل می‌دهند و همان‌ها نیز در «جنگ نرم» دشمن بیشترین آسیب‌پذیری را دارا هستند.

نباید از این نکته مهم غفلت کرد که اشتیاق جوانان به حضور در راهیان‌نور نیز خود یک موضوع قابل توجه است؛ در این راستا، براساس آمارهای ستاد مرکزی راهیان‌نور، اشتیاق جوانان به حضور در این رزمایش عظیم فرهنگی بسیار بالاست و آمار زائراولی‌ها هم پس از راه‌اندازی مجدد راهیان‌نور در پی تعطیلی ۲ ساله ناشی از شیوع کرونا، افزایش داشته است.

خادمان شهدا بیشتر از جوانان هستند. جوانانی که در مدت حضور خود در یادمان‌های دفاع مقدس، سبک جدیدی از زندگی را تجربه می‌کنند؛ آن‌ها در این مدت، به دور از هرگونه تعلقات دنیوی، خالصانه به زائران شهدا خدمت می‌کنند و همانند رزمندگان دوران دفاع مقدس، منیت‌ها و غرورهای فریبنده دنیا را زیر پا می‌گذارند و قلب خود را از هرگونه ناخالصی می‌رهانند.

راهیان‌نور از سویی دیگر محل حضور پیشکسوتان دفاع مقدس است؛ همان‌هایی که روزگاری در این مناطق حماسه آفریدند و امروز نیز پای به این سرزمین می‌گذراند تا تا گرد و غبار بر قلب و روح آن‌ها ننشیند و حماسه‌ها و عهد و پیمان‌های خود با همرزمان شهید خود را فراموش نکنند. همچنین راهیان نور فرصت ویژه‌ای است تا یادگاران دفاع مقدس، خاطراتی که در سینه دارند را در مدت طول سفر برای نسل‌های جدید بازگو کنند تا حماسه‌های دفاع مقدس برای آن‌ها، پس از حضورشان در مناطق عملیاتی ملموس‌تر شود.

راهیان‌نور محل متحول شدن است؛ از آن‌جایی که خیلی افراد بوده‌اند که با حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس در آن‌ها تحول ایجاد شده و این تحول باعث شده تا دل آن‌ها در این مناطق جا بماند و حضور هرساله آن‌ها در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، به جشن تولدی دوباره از زمان تحول آن‌ها تبدیل شود.

راهیان‌نور یک رزمایش بزرگ فرهنگی است؛ آن‌قدر بزرگ که می‌تواند یک فرد که نه، حتی فراتر از آن یک جامعه را متحول کرده و فرهنگ بزرگی را در جامعه رواج دهد؛ همان فرهنگی که موجب شد تا ما بتوانیم هشت سال مقابل ارتش تا به‌دندان مسلح بعثی که از جانب ابرقدرت‌ها نیز پشتیبانی می‌شد، مقاومت کنیم؛ بنابراین امروز که در جنگ ترکیبی قرار داریم و دشمن از همه جهات و همه عرصه‌ها، می‌خواهد جنگ را بر ما تحمیل کند، این فرهنگ بزرگ می‌تواند همانند دوران دفاع مقدس ما را سرافراز کند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار