تلاش ترکیه برای برگزاری نشست چهارجانبه سوریه با حضور ایران

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه نسبت به برگزاری نشست چهارجانبه با حضور ایران درباره سوریه ابراز امیدواری کرد.
کد خبر: ۵۸۰۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳ - 26March 2023

تلاش ترکیه برای برگزاری نشست چهارجانبه سوریه با حضور ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از الجزیره، «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در سخنانی نسبت به برگزاری نشست چهارجانبه با حضور ایران درباره سوریه ابراز امیدواری کرد.

کالین در ارتباط با حضور ایران در نشست چهارجانبه سوریه گفت: «تلاش‌ها برای برگزاری نشست چهارجانبه با حضور ایران و روسیه در خصوص سوریه ادامه دارد و این نشست در حال حاضر در سطح سران نخواهد بود.»

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه همچنین نسبت به برخی تحرکات ضدایرانی در منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت: «تلاش‌هایی برای محاصره ایران در منطقه توسط آمریکا وجود دارد و ما با نگرانی به آن نگاه می‌کنیم.»

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه همچنین افزود: «واشنگتن به ما گفته است که همکاری با سازمان‌های تروریستی در شمال سوریه با اتحاد ما سازگار نیست.»

هفته گذشته، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی در آنکارا در زمینه تعویق نشست چهارجانبه برنامه ریزی شده در مسکو با حضور مقامات ایران، سوریه، روسیه و ترکیه گفته بود: «روس‌ها گفتند که هنوز آمادگی‌های لازم در ارتباط با برگزاری آن را انجام نداده و لذا بهتر است نشست مذکور به یک زمان دیگر موکول شود؛ ما نیز آن را پذیرفتیم.»

این در حالی است که «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه چندی پیش در سخنانی اعلام کرده بود که نشست چهارجانبه وزرای خارجه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در حال بررسی و آماده سازی است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در این‌خصوص گفت که مسکو، ایران، ترکیه و سوریه در حال مذاکره برای برگزاری نشستی با حضور سرگئی لاوروف، حسین امیر عبداللهیان، مولود چاووش اوغلو و فیصل مقداد هستند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در این‌خصوص به خبرنگاران گفت: ما در حال کار روی این موضوع هستیم. می‌توانم بگویم که توافق کردیم فعلاً جزئیات را فاش نکنیم. همه چیز به این سادگی نیست. ما باید روی اصول دیپلماسی بی سر و صدا کار کنیم.

وی ۷ اسفندماه هم گفته بود که نشست چهارجانبه وزرای خارجه روسیه، ایران، ترکیه و سوریه در حال بررسی و آماده‌سازی است.

در ژانویه ۲۰۱۸، شهر سوچی روسیه میزبان کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه بود که اولین تلاش از زمان آغاز درگیری‌ها برای جمع آوری مجموعه‌ای فراگیر از نیرو‌های سیاسی سوریه به شمار می‌آمد. نتیجه اصلی کنگره تصمیم به ایجاد کمیته قانون اساسی بود که در ژنو فعالیت می‌کند و وظیفه اصلی آن تهیه اصلاحیه قانون اساسی در سوریه است.

در دسامبر سال ۲۰۲۲، وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه مذاکراتی سه جانبه در مسکو برگزار کردند تا راه‌های حل بحران سوریه را بررسی کنند. این مذاکرات اولین دیدار رسمی میان وزرای دفاع ترکیه و سوریه در ۱۱ سال گذشته بود. در همان ماه، آنکارا پیشنهاد داد که وزرای خارجه ترکیه، سوریه و روسیه در فوریه ۲۰۲۳ نشستی را احتمالاً در یک کشور ثالث برگزار کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار