یادداشت/ قاسم الازمنی

سوره فتح؛ نویدبخش پیروزی در عملیات فتح‌المبین

به توصیه حضرت امام (ره)، قبل از عملیات، از قرآن کریم استمداد طلبیدند، سوره فتح آمد، این نوید پیروزی بزرگی بود.
کد خبر: ۵۸۰۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳ - 28March 2023

سوره فتح، نوید پیروزی در عملیات فتح المبین

گروه استان‌های دفاع‌پرس– «قاسم الازمنی» پیشکسوت دفاع مقدس؛ با توجه به حملات گسترده دشمن، در شب قبل از عملیات فتح‌المبین، شرایط بسیار سختی برای تصمیم‌گیری فرماندهان در انجام یا عدم اجرای عملیات ایجاد کرد و به نتیجه قطعی نرسیدند، تصمیم بر آن شد که از حضرت امام خمینی (ره) کسب تکلیف کنند؛ تحقق این ملاقات در زمان کوتاه که خود معجزه‌ای در خور توجه بود. پس از مشورت، امام (ره) با اطمینان راسخ، نوید پیروزی را دادند.

رمز پیروزی عملیات فتح‌المبین، توکل به خداوند متعال، رهبری حکیمانه حضرت امام (ره) و تلاش بی وقفه رزمندگان بود.

پس از برکناری بنی صدر از فرماندهی کل قوا در خردادماه سال ۶۰، تمام تلاش رزمندگان در بیرون راندن دشمن از مناطق اشغالی در حال انجام بود، به همین انگیزه در مدت ۹ ماه، سه عملیات صورت گرفت، در ادامه، تمام اقدامات لازم اعم از برنامه‌ریزی، شناسایی، طرح‌های عملیاتی برای انجام یک عملیات بزرگ در فروردین ماه سال ۶۱ انجام شد.

فرماندهان آخرین آمادگی و اجرای رزم را مرور می‌کردند که دشمن پیشدستی کرد و عملیات آفندی بزرگی قبل از اجرای عملیات رزمندگان، در همان منطقه انجام داد؛ این اقدام غیرمنتظره رژیم بعث عراق، موید اطلاع آن‌ها از عملیات رزمندگان بود؛ لذا فرماندهان عالی‌رتبه جنگ، در انجام یا لغو عملیات در شک و تردید قرار گرفتند.

تنها نکته‌ای به ذهن آن‌ها رسید؛ مشورت با حضرت امام خمینی (ره) در مقام فرماندهی کل قوا بود که آن‌هم با توجه به ضرورت حفظ اسرار و عدم امکان طرح موضوع به وسیله بیسیم و تلفن، صرفاً با ملاقات حضوری میسر بود که دوری مسافت و زمان بسیار محدود، مشکلات دیگری در ادامه کار قرار داشت، در این شرایط غیرقابل وصف، امیر شهید حق‌شناس، خلبان اف ۵، طرح و پیشنهاد خارج از قواعد بین المللی را اعلام کردند که یکی از قرماندهان را بجای کمک خود در کابین عقب آن جنگنده، به تهران و بالکعس جابجا کنند و همین اقدام رفت و برگشت سردار محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه در مدت ۲ الی سه ساعت انجام شد.

کمبود مهمات، وضعیت خاص منطقه مدنظر برای عملیات، تعداد کم نیرو، بخصوص پیشدستی دشمن در انجام عملیات و... به استحضار حضرت امام (ره) رسید؛ از معظم له خواستند تا نظر خود را بفرمایند و استخاره‌ای داشته باشند که آیا عملیات انجام شود یا نه؟

حضرت امام (ره) فرمودند: «من استخاره نمی‌کنم، ولی خودتان به طلب خیر، قرآن را باز کنید، نگران نباشید، به خدا توکل کنید، بروید همین امشب عملیات را انجام دهید، به فضل خدا پیروزید.»

به توصیه حضرت امام، قبل از عملیات، از قرآن کریم استمداد طلبیدند، سوره فتح آمد، این نوید پیروزی بزرگی بود، عملیات در ساعت ۰۰:۳۰ بامداد دوم فروردین ماه سال ۶۱ به مدت ۱۰ روز در منطقه غرب شهر‌های شوش و دهلران انجام شد.

در این عملیات، بیش از دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر از خاک مقدس جمهوری اسلامی آزاد و بیش از ۱۵ هزار نفر به اسارت درآمدند، با تجهیزات غنیمت گرفته شده در این عملیات، یگان‌های توپخانه، زرهی و موشکی سپاه شکل گرفت و به شکل واقعی تقویت شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار