نماینده مجلس:

مردمی‌سازی اقتصاد موجب تحقق شعار سال جاری می‌شود

نخعی گفت: بسته‌ای که می‌تواند زمینه ساز تحقق شعار سال باشد نگریستن به اقتصاد به عنوان یک علم، استفاده از نظرات کارشناسان خبره اقتصادی، مردمی سازی اقتصاد، تلاش برای جبران کسری بودجه و... است.
کد خبر: ۵۸۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵ - 04April 2023

مردمی‌سازی اقتصاد موجب تحقق شعار سال جاری می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، بنا به ضرورتی که رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران در یک دهه باقی مانده از قرن ۱۴ شمسی احساس می‌کردند با انتخاب شعار‌هایی خط را برای دستیابی به خودکفایی ایرانی مقتدر از همه لحاظ پیش رو همگان به ویژه مسئولان قرار می‌دادند تا همه با به میدان آوردن تمام توان خویش بتوانند پیروز این میدان باشند.

اولین سال از قرن جدید را نیز پیشوای مسلمین جهان در ادامه سلسله شعار‌های سال‌های قبل که به توانمندسازی درون در همه زمینه‌ها بر می‌گشت را سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی» نامگذاری کردند.

دومین سال از قرن جدید را هم پیشوای مسلمین جهان، سال «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کردند تا مسیر درست را برای دستیابی به خودکفایی درونی از همه لحاظ پیش روی متولیان امر قرار دهند.

حال که مسیر و راه پیش روست پرسش این است که برای تحقق شعار سال چه باید کرد؟ و آیا در تحقق شعار سال قبل موفق بوده ایم یانه؟

این پرسش‌ها را با «مصطفی نخعی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی مطرح کردیم.

به اعتقاد وی، در زمینه تحقق شعار سال قبل که توسط رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران سال (تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی) نامگذاری شد، کار‌های خوبی در سراسر ایران و به تبع آن خراسان جنوبی به وقوع پیوست.

وی معتقد است که این فعالیت‌ها کافی نبود و می‌توانست بهتر از این‌ها باشد به ویژه در زمینه حمایت از دانش بنیان‌ها که مجلس شورای اسلامی قوانین مهمی را نیز مصوب کرد تا هم روند اجرای کار در این زمینه تسهیل و هم به این موضوع مهم پرداخته شود.

از قابلیت‌های قانونی دانش بنیان‌ها استفاده نشد

به گفته وی، اما در این زمینه از قابلیت‌های قانونی چندان استفاده و بهره لازم برده نشد که جا دارد امسال و سال آینده بیش از این‌ها به موضوع دانش بنیان‌ها مسئولان و متولیان امر بپردازند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در ادامه به شعار سال ۱۴۰۲ از سوی مقام عظمای ولایت اشاره و خاطرنشان کرد: سال هاست که رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران موضوع‌های اقتصادی را به عنوان شعار سال در نظر می‌گیرند که این مباحث نشان از اهمیت آن در کشور دارد.

نخعی با بیان این که رهبری نظام هر سال چند موضوع را در حوزه اقتصاد برجسته می‌کنند افزود: بالطبع اگر بتوانیم با استفاده از روش‌های مختلف علمی تلاش کنیم تورم مهار شود و در کنار آن رشد تولید داخلی را داشته باشیم به طور حتم اثرش را بر رشد اقتصادی کلان کشور خواهد گذاشت.

بکارگیری خبرگان اقتصادی در تحقق شعار سال

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از اقتصاد به عنوان یک علم نام برد و تصریح کرد: برای این که در مباحث اقتصادی بتوانیم یک روند رو به رشد و جلو را داشته باشیم به طور حتم باید از خبرگان اقتصادی که هم دانش و هم تجربه کافی در این زمینه را دارند بیشتر از این‌ها در بدنه اقتصادی دولت استفاده کنیم.

نخعی موضوع مهم دیگر در این زمینه را گام نهادن به سمت مردمی سازی اقتصاد دانست و اضافه کرد: هنوز نتوانسته ایم از قابلیت‌های مردمی آن طور که باید و شاید و مورد تاکید رهبری نظام است استفاده لازم را ببریم، هرچند تلاش‌هایی در این زمینه شده، اما کافی نیست و دراین زمینه ضعف بسیاری داریم که باید به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به شفاف سازی‌های بسیاری که در حوزه اقتصادی از سوی مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین انجام شده اشاره کرد و ادامه داد: از جمله این قوانین می‌توان به شفاف سازی مالیاتی، جلوگیری از فرار مالیاتی و... اشاره کرد که اجرای این قوانین سبب کسب منابع درآمدی و مالی برای دولت می‌شود.

کسری بودجه از علل مهم افزایش تورم

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی یکی از علل مهم افزایش تورم در کشور را کسری بودجه دولت اعلام کرد و گفت: کسری بودجه سبب می‌شود تا دولت برای پوشش دادن هزینه‌ها به منابع درآمدی کاذبی مانند چاپ پول، استقراض، فروش اوراق بهادار و... روی آورد که پشت هیچ کدام از این اقدام‌ها منطق علمی اقتصادی نیست و در میان و بلند مدت سبب تورم بسیار در کشور می‌شود.

نخعی با بیان این که نقدینگی بسیار تورم بالا را نیز درپی دارد افزود: بنابراین هرچه به افزایش تولید داخلی بیشتر پرداخته شود و هرچه هزینه‌ها کاهش یابد و دستگاه‌های موازی که همه دارای ردیف بودجه هستند حذف شوند به همان نسبت درآمد‌ها نیز افزایش می‌یابد.

سه فاکتور اصلی مهار تورم

به گفته وی وقتی منابع درآمدی ایجاد شود، کسری بودجه و نقدینگی هم کمتر می‌شود در نتیجه می‌توان تورم را مهار کرد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در ادامه به موضوع تولید اشاره و خاطرنشان کرد: هرچند سال گذشته منابع بانکی به سمت حمایت از تولید سوق داده شد، اما در این زمینه خیلی قوی ورود نکردیم تا کمکی به جبران کسری بودجه و تورم کرده باشیم.

به گفته وی بسته‌ای که می‌تواند زمینه ساز تحقق شعار سال باشد نگریستن به اقتصاد به عنوان یک علم، استفاده از نظرات کارشناسان خبره اقتصادی، مردمی سازی اقتصاد، تلاش برای جبران کسری بودجه و... است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار