در نشست نوروزی مدیران و کارکنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مطرح شد؛

رجبی دوانی: انقلاب اسلامی معنویت مرده در جهان معاصر را زنده کرد

رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: در عصر بی دینی و لامذهبی که در جهان ایجاد شده بود، انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) روی داد و معنویت ایجاد شد و دین به عرصه‌های گوناگون مدیریت جامعه بازگشت و ولایت بر جامعه حاکم شد.
کد خبر: ۵۸۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۸ - 04April 2023

پیامبر اسلام نخستین فرد دارای ولایت است/ ایشان علاوه بر رسالت، امامت هم داشتندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمدحسین رجبی دوانی» رئیس بنیاد ایران‌شناسی صبح امروز (سه‌شنبه) طی سخنانی در نشست نوروزی مدیران و کارکنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران تحول عظیمی در تاریخ پدید آورده است. به جرات می‌توان گفت انقلاب اسلامی و دستاورد بزرگ آن یعنی ایجاد نظام ولایت بعد از ارسال رسل و وجود ائمه اظهار (ع)، بزرگ‌ترین لطف خداوند به بشریت بوده است که خود به درستی قدر آن را نمی‌دانیم.

رجبی دوانی افزود: خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر را برای هدایت و سعادت بشر ارسال کرد. آن‌ها را مبعوث کرد، ولی متاسفانه جامعه بشری به جای اینکه از این چراغ‌های هدایت پیروی کند تابع زورمندان و ستمگران شد. برای همین هم دستاورد‌های بزرگ رسالت‌های انبیاء به نتیجه لازم و مطلوب نرسید. اگر بشر از این چراغ‌های هدایت پیروی کرده بود تاریخ اینگونه رقم نمی‌خورد و امروز ظالمان، ستمگران و کافران بر بشر حکم نمی‌راندند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی ادامه داد: اگر به منابع مختلف در تاریخ اسلام نگاه کنید می‌بینید که تاریخ اسلام با رسالت پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) آغاز می‌شود، در ادامه بیان می‌شود و بعد نوبت به دوران خلافت می‌رسد که در آن خلفایی روی کار آمدند و بعد نوبت به دوران بنی امیه و روسیاهان اموی و سپس جلادان عباسی تاریخ را اینگونه رقم زدند. در آخر نیز که دوران خلافت به انحطاط می‌رسد، سلسله‌های پادشاهی در ایران‌زمین و سایر ممالک اسلامی شکل می‌گیرد به جای اینکه تاریخ بر اساس منویات انبیاء الهی و اولیاء بزرگ هادی بشر نوشته شود.

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: حتی پیامبر عظیم‌الشان اسلام هم با ارتحالش انحرافی در دین او و میراث گرانبهایش پدید آمد که این انحراف موجب شد تا اسلام از مسیر خود خارج شود. حتی چند سال نگذشته است که جامعه و امت پیامبر حاضر نیست امیرالمومنین علی (ع) را که به خواست بخش قابل توجهی از مردم به قدرت رسیده بود، تحمل کند.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: امیرمومنان علی (ع) چهار سال و ۹ ماه در راس قدرت بود و حکومت را در اختیار داشت، ولی بحران‌ها و فتنه‌های متعدد و گوناگون را به آن وجود مقدس تحمیل کردند. حتی حضرت امام خمینی (ره) با تاسف شدیدی فرموده بودند که نگذاشتند امیرالمومنین (ع) در دوران حکومت خود آنچه را که می‌خواهد پیاده کند تا ما الگوی بی‌نظیر حکومت‌داری را از آن وجود مقدس داشته باشیم.

رجبی دوانی عنوان کرد: امام حسن مجتبی (ع) هم که بعد از شهادت پدر به امامت و خلافت رسید بدتر از پدرش با خیانت امت خود روبرو شد. به گونه‌ای که حکومت امام حسن مجتبی (ع) شش ماه بیشتر طول نکشید. ایشان مجبور به کناره‌گیری شد تا جامعه حکومت معاویه را بپذیرد. شگفت آور اینکه حکومت معاویه ۲۰ سال بعد از صلح امام حسن (ع) در دنیای اسلام ادامه داشت و عجیب‌تر اینکه هیچکدام از این فتنه‌هایی که در زمان حضرت علی (ع) و امام حسن مجتبی (ع) پیش آمده بود برای معاویه رخ نداد. در واقع اسلام اینگونه به انحراف کشیده شده بود.

این استادیار تاریخ اسلام دانشگاه امام حسین (ع) اظهار داشت: ولایت و حاکمیت ولایت که مهمترین رکن اسلام بود و خداوند آن را رمز و اساس سعادت و هدایت بشریت در طول تاریخ، در دنیا و آخرت آن‌ها قرار داده بود، کنار گذاشته شد. به ولایت که خیانت شد جامعه اسلامی و امت پیامبر (ص) رو به انحطاط گذاشت. مسئله فقط این نبود که حاکمیت به جای اینکه در دستان حضرت علی (ع) باشد به دست فرد دیگری افتاده و نام اسلام سر جای خود باقی مانده بود، خیر این رویداد فقط به یک مسئله سیاسی و حاکمیتی محدود نماند و دین مردم خراب و اعتقادات آن‌ها دگرگون شد.

معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی خاطرنشان کرد: حال در این میان امام حسن مجتبی (ع) در سخنانی می‌فرمایند اگر رضای خداوند را می‌خواهید باید با معاویه مقابله کنید اما اگر دنیا را می‌طلبید پیشنهاد معاویه را بپذیرید. مردم آن زمان فرزند پیغمبر را کنار گذاشته و از فرزند فاسد ابوسفیان تبعیت می‌کنند. همان امت هم چندی بعد به نام اسلام نواده دیگر پیامبر یعنی امام حسین (ع) را سر می‌بُرند. اینگونه می‌شود که امت اسلام بعد از مدت‌ها یکه‌تازی در عرصه‌های سیاسی، نظامی و تمدنی به جایی رسید که در عصر امروز می‌بینیم که بیچاره‌ترین، عقب‌مانده‌ترین، ضعیف‌ترین و فقیرترین امت‌ها، مسلمانان هستند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی عنوان کرد: در عصر بی دینی و لامذهبی که در جهان ایجاد شده بود، انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) روی داد و معنویت ایجاد شد و دین به عرصه‌های گوناگون مدیریت جامعه بازگشت و ولایت بر جامعه حاکم شد.

رجبی دوانی اظهار داشت: اینکه امام خمینی (ره) فرمودند اگر جمهوری اسلامی شکست بخورد، اسلام شکست می‌خورد ادعای کمی نبود و واقعیت دارد. زیرا در عصر امروز اعتبار اسلام با جمهوری اسلامی است و آن به دلیل مشروعیتی است که انقلاب اسلامی در ایران دارد.

این مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: پیامبر اسلام نخستین کسی است که دارای ولایت است. به تعبیر زیبای رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند امام اول در اسلام پیامبر اعظم (ص) بود. ایشان علاوه بر رسالت، امامت هم داشتند. البته بعد از رحلت، رسالت ایشان به پایان رسید، ولی امامت او همچنان بر جهان باید ادامه پیدا می‌کرد.

رجبی دوانی افزود: حالا متوجه می‌شوید که انقلاب اسلامی چه کرده است. ولایت از زمان ارتحال پیامبر (ص) تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران حاکمیت پیدا نکرد و با پیروزی انقلاب اسلامی و در ۱۲ فروردین که تاسیس جمهوری اسلامی بود ولایت حاکم شد.

این استادیار تاریخ اسلام دانشگاه امام حسین ادامه داد: ولایت نعمتی بود که خداوند به ما داد، ولی دشمن از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران برای از بین بردن این دستاورد بزرگ تلاش و کوشش خودش را آغاز کرد اما به لطف خداوند و به برکت بصیرت مردم که در امت اسلام در زمان صدر اسلام نبود تمام توطئه‌هایی که علیه این نظام و این حاکمیت و ولایت چیده و طراحی شد یکی یکی خنثی شدند. زیرا بخش مهمی از مردم از ولایت اطاعت کردند و همراه با ولایت بودند.

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در یاران لطف بسیار بزرگی بود که خداوند به ما کرد و نعمت عظیمی بود که به دست ما رسید. دستاورد بزرگ این انقلاب که نظام ولایت است بازیچه چند سلبریتی بی‌سر و پای بی‌شخصیت، بی‌هویت و پلید و یک سری افراد نادان شده باشد. البته با سوءاستفاده از مشکلاتی که در مملکت عمدتا در حوزه اقتصادی است این مسائل اتفاق افتاد.

معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی اضافه کرد: عظمت نظام ولایت را شما آنجا درمی‌یابید که حضرت امام (ره) در یکی از دهه‌های فجر دهه ۶۰ خطاب به میهمانان خارجی غیر مسلمانی که به ایران آمده بودند فرموده بودند که حفظ نظام جمهوری اسلامی وظیفه همه مردم جهان است. زیرا ولایت وظیفه و رسالتی جهانی دارد و مختص به ایران نیست.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها