ترامپ در نیویورک چگونه محاکمه می‌شود؟

دونالد ترامپ صبح سه‌شنبه در برابر دادگاه در نیویورک حاضر شد. رسانه‌های آمریکایی جزئیات زیادی را درباره چگونگی برقراری این دادگاه بی‌سابقه در تاریخ ایالات متحده فاش کرده‌اند.
کد خبر: ۵۸۱۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵ - 04April 2023

ترامپ در نیویورک چگونه محاکمه می‌شود؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، پس از چند هفته خبر‌سازی و تبلیغات سیاسی، دونالد ترامپ صبح سه‌شنبه در برابر دادگاه در نیویورک حاضر شده و پس از آن بلافاصله به محل اقامت خود در فلوریدا بازگشته و کنفرانسی مطبوعاتی خواهد داشت. او قرار است ساعت ۱۱ صبح به ساختمان دادگاه برود؛ جایی که قرار است او را در ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه بعدازظهر به اتهام رشوه دادن و همچنین حدود ۳۰ فقره فرار مالیاتی مورد محاکمه قرار دهند. آنطور که رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند دادگاه ظرف ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به اتهامات رسیدگی خواهد کرد و او شب‌هنگام در محل اقامتش در مارائه‌لاگوی فلوریدا خواهد بود.

رسانه‌های آمریکایی جزئیات زیادی را درباره چگونگی برقراری این دادگاه بی‌سابقه در تاریخ ایالات متحده فاش کرده‌اند. با وجود اینکه رسانه‌های دموکرات با خوشحالی و آب و تاب فراوان از احتمال دستبند زدن به ترامپ در زمان حضورش در دادگاه گفته بودند، بر اساس هماهنگی صورت گرفته بین وکلای او و مسؤولان برگزاری دادگاه، این اتفاق رخ نخواهد داد و ترامپ تا پایان پروسه برگزاری دادگاه و اعلام نتیجه، آزاد است به خانه‌اش در فلوریدا بازگردد. او با این حال در دادگاه انگشت‌نگاری شده و عکس چهره او نیز برای پلیس و دادگاه گرفته خواهد شد. درباره عکس چهره نیز بحث‌های زیادی در رسانه‌ها و میان کارشناسان حقوقی صورت گرفته است. برخی عنوان کرده‌اند نباید این عکس گرفته شود، زیرا ممکن است به طرز ناخوشایندی از سیستم پلیس به بیرون درز کند و باعث آبروریزی ملی شود و درز این عکس نیز بدون اجازه پلیس و دادگاه خلاف قوانین ایالت نیویورک است و به احتمال زیاد این قوانین با درز عکس ترامپ به رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی نقض خواهد شد. قانون دیگری که ممکن است درباره ترامپ اجرایی نشود، قانون قرار داشتن متهم در سلول انفرادی در ساختمان دادگاه، پیش از برگزاری جلسه دادگاه است. قرار است ترامپ در اتاق جداگانه‌ای به همراه وکلای خود حضور داشته باشد و بعد از راهرو عبور کرده و به سمت اتاق محل برگزاری محاکمه‌اش برود. قانون دیگر منع سفر برای متهمانی است که به دادگاه احضار شده‌اند که به نظر می‌رسد وکلای ترامپ در این خصوص نیز با قاضی دادگاه به تفاهم رسیده‌اند که ترامپ بتواند به فلوریدا بازگشته و در نیویورک نماند و قانون منع سفر برای او اجرایی نشود.

آنطور که رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند، دادگاه نیویورک هنوز موارد اتهامی را با جزئیات مشخص نکرده است، اما تاکنون یک مورد اتهامی مشخص شده است که آن هم پرداخت «حق‌السکوت» به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های مستهجن و کارن مک‌دوگال، یکی دیگر از مدل‌های مجلات مستهجن در زمان انتخابات سال ۲۰۱۶ است. این اتهامات از ۵ سال پیش تاکنون در جریان بوده و پلیس نیویورک در طول این سال‌ها به تحقیق درباره این اتهامات پرداخته است. پیش از این وکیل پیشین ترامپ، دنیل کوهن، در دادگاهی در نیویورک به اتهام پرداخت این حق السکوت محکوم شده، اما اعلام کرده بود ترامپ در آن زمان چیزی از این مساله نمی‌دانسته است. پس از آن طی تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که رئیس‌جمهور سابق آمریکا از این پرداخت‌ها باخبر بوده و می‌دانسته که ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دنیلز و ۱۵۰ هزار دلار به مک‌دوگال از محل کمک‌های مردمی به کمپین انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ پرداخت شده است.

شهر نیویورک و محله منهتن، اما برای برگزاری این دادگاه چند هفته است در تب و تاب فراوان به سر می‌برد. مسؤولان اف‌بی‌آی، سرویس مخفی آمریکا و پلیس نیویورک، مدت‌هاست با بستن خیابان‌های منتهی به ساختمان دادگاه و همچنین برج ترامپ، به دنبال جلوگیری از شکل گرفتن حادثه‌ای شبیه ۶ ژانویه در نیویورک هستند. نیویورک بر همین اساس رنگ و بوی امنیتی به خود گرفته و از هم اینک، رسانه‌های دموکرات در حال القای این مساله هستند که به احتمال زیاد جمعیت زیادی در اعتراض به متهم کردن ترامپ در نیویورک جمع نخواهند شد.

در همین حال نیویورک برای پوشش رسانه‌ای این دادگاه نیز در حال آماده شدن است. دادگستری نیویورک اعلام کرده بنا به دلایل امنیتی، سه اتاق دادگاه را برای برگزاری این جلسه در نظر گرفته است. در اتاق اصلی حدود ۵۰ تا ۶۰ خبرنگار حضور خواهند داشت و ۲ اتاق دیگر نیز در نظر گرفته شده است تا اگر موارد امنیتی رخ داد یا تعداد خبرنگاران بالا بود، از این اتاق‌ها استفاده شود. با این حال قضات نیویورکی هنوز به درخواست رسانه‌های دموکرات برای پوشش تصویری این دادگاه، پاسخ مثبت نداده‌اند. بر اساس قوانین ایالات متحده در بسیاری از دادگاه‌های این کشور، حق پخش تلویزیونی یا حتی گرفتن عکس از دادگاه و متهمان برای رسانه‌ها وجود ندارد و هنوز هم در بسیاری از دادگاه‌ها، کسانی هستند که تصویر متهم را نقاشی کرده و به رسانه‌ها می‌فروشند. خبرگزاری سی‌ان‌ان در همین باره گزارش داده که درخواست این سازمان خبری به همراه روزنامه‌های نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست و وال‌استریت‌ژورنال برای پوشش تصویری این دادگاه یا حضور خبرنگاران رادیویی و تلویزیونی مورد موافقت دادگاه نیویورک قرار نگرفته است. در همین حال ترامپ شخصا باید تصمیم بگیرد که از در اصلی دادگاه وارد می‌شود - جایی که خبرنگاران برای دیدن او صف کشیده‌اند - یا ترجیح می‌دهد از در‌های کناری در خلوت به دادگاه برود.

با وجود اینکه برخی کارشناسان حقوقی در ایالات متحده اعلام کرده‌اند به احتمال زیاد دادگاه حکم به سکوت رسانه‌ای ترامپ می‌دهد و اجازه نمی‌دهد او جزئیات پرونده را برای رسانه‌ها فاش کند، اما او تصمیم دارد در بازگشت به خانه در فلوریدا در جمع خبرنگاران صحبت‌های مهمی را بعد از دادگاه بیان کند. او پیش از این نیز اعلام کرده بود برگزاری این دادگاه و بیان این اتهامات با «انگیزه سیاسی» صورت گرفته و برای این طراحی شده است تا جنبش «آمریکا را دوباره باعظمت سازیم» را از مسیر خود منحرف سازد. او هفته گذشته گفته بود: «این (دادگاه) مزاحمت سیاسی و دخالت در انتخابات در بالاترین سطح خود در طول تاریخ است».

دموکرات‌ها امید دارند برگزاری دادگاه و حکمی که احتمالا به ضرر ترامپ داده می‌شود، بتواند او را از برخی حقوقش به عنوان شهروند عادی ایالات متحده محروم سازد. آن‌ها معتقدند دادگاه می‌تواند او را از اظهار نظردرباره رای دادگاه نیز منع کند و با او همانند تمام مجرمانی برخورد کند که در ایالات متحده به دلیل جرم‌شان از بسیاری از حقوق‌شان منع شده‌اند. با این حال وکلای حقوقی ترامپ تلاش دارند به دلیل همین ملاحظات و خطر‌ها برای آینده سیاسی او، تلاش کنند پروسه دادگاه را طولانی کنند تا اعلام حکم او به بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ برسد. در آن زمان اگر او رئیس‌جمهور شده باشد، می‌تواند بلافاصله خود را عفو کند یا اگر رئیس‌جمهور بعدی از میان جمهوری‌خواهان باشد، حزب خواستار عفو او توسط رئیس‌جمهور بعدی شود. اگر این اتفاق بیفتد، او با استفاده از رخداد‌های اتفاق افتاده در طول جریان محاکمه‌اش می‌تواند به‌راحتی کمپین تبلیغاتی خود علیه دموکرات‌ها را پیش ببرد و از این مساله به عنوان بهانه‌ای برای حمله شدید به نامزد دموکرات‌ها - که احتمالا جو بایدن باشد - استفاده کند. بر همین اساس است که تاکنون جو بایدن حرفی درباره این دادگاه نزده است. ترامپ بر اساس همان روش‌های تبلیغاتی خود در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، می‌خواهد این بار نیز خود را قربانی سیستم لیبرال‌ها در ایالات متحده نشان داده و بر همین مبنا به سمت افزایش شدید تبلیغات انتخاباتی‌اش برود. وکلای او در عین حال تلاش خواهند کرد که صلاحیت قاضی دادگاه و اصل دادگاه در منهتن را زیر سوال ببرند، زیرا بخوبی می‌دانند برای ایالت نیویورکِ طرفدار دموکرات‌ها، محکوم کردن ترامپ کار ساده‌ای است و اکثر مردم نیویورک از ترامپ متنفر هستند.

وکلای ترامپ در همین حال در گفتگو با رسانه‌ها با قاطعیت اعلام کرده‌اند اسنادی دارند که می‌تواند به‌راحتی حکم «مجرم نبودن» ترامپ را از این دادگاه بیرون بیاورد. در همین حال مشاوران تبلیغاتی او نیز اعلام کرده‌اند از این دادگاه برای بهبود موقعیت ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ استفاده خواهندکرد. آن‌ها از هم اینک دادگاه نیویورک را یک «فریب سیاسی» می‌دانند و با استعاره «شکار جادوگر» ازآن یاد می‌کنند؛ پدیده‌ای که از قرن ۱۵ تا ۱۸ میلادی در اروپا و آمریکا وجود داشت و افراد زیادی به اتهام واهی «جادوگر بودن» به آتش کشیده شده و کشته می‌شدند. دوقطبی سیاسی و اجتماعی موجود در جامعه فعلی آمریکا نیز بر سر این دادگاه شدیدتر شده و برخی آن را نماد عدالت و برخی دیگر شکار جادوگر می‌دانند. با این حال این دادگاه تا هم اینک نیز توانسته نفع انتخاباتی زیادی برای ترامپ داشته باشد. بر اساس آخرین نظرسنجی مشترک یاهو نیوز و یوگاو (Yahoo News/YouGov)، ترامپ فاصله خود از ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا در حزب جمهوری‌خواه را بیشتر کرده و از ۴۷ درصد آرا در مقابل ۳۹، به ۵۷ درصد در مقابل ۳۱ رسیده است. در نظرسنجی در بین تمام کاندیدا‌های فعلی حزب جمهوری‌خواه، ترامپ ۵۲ درصد آرا را به‌دست آورده، بعد از او دسانتیس، ۲۱ درصد آرا را از آن خود کرده است و نیکی هیلی نیز تنها ۵ درصد آرا را به خود اختصاص داده است. در همین حال مایک پنس، معاون سابق ترامپ ۳ درصد آرا و کریس کریستی و مایک پمپئو نیز هر کدام تنها ۲ درصد آرا را در اختیار دارند.

دادگاه امروز، نه‌تن‌ها نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایالات متحده است، بلکه نقطه عطفی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ نیز خواهد بود؛ جایی که یکی از نامزدهایش مجرم سابقه‌دار در فرار مالیاتی و رشوه و حق‌السکوت دادن به بازیگران فیلم‌های مستهجن است و دیگری دچار زوال عقل!

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها