دادگاه ترامپ باختی تمام‌عیار برای آمریکا

حضور دونالد ترامپ پای میز محاکمه و برگزاری اولین دادگاه کیفری برای یک رئیس جمهوری سابق آمریکا، یک باخت تمام عیار برای کل آمریکا بود چرا که این مساله می‌تواند فضای سیاسی این کشور را تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ ملتهب نگه دارد.
کد خبر: ۵۸۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰ - 05April 2023

دادگاه ترامپ باختی تمام‌عیار برای آمریکابه گزارش  گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی ابتدا با شرح وقایع روز گذشته که توجه همه جهان را به خود جلب کرده بود، نوشت: یکی از مهم‌ترین روز‌های تاریخ حقوقی آمریکا با خروج رئیس‌جمهور سابق از آسمان‌خراش خود در شهری آغاز شد که او روزی در روزنامه‌های آن شهرت پیدا کرده بود؛ حال او باید محاکمه می‌شد.

ترامپ به آرامی به سمت در دادگاه قدم برداشت و به بخشی برای انگشت نگاری برده شد. در عکس‌های خبری مردی که زمانی قدرتمندترین شخص در جهان بود، عصبانیت آشکار بود. او همانند هر متهم دیگری با وکلایش کنار میز نشسته بود.

واکنش خشمگین او به اتهام‌هایش نشان داد که او به طور فزاینده‌ای نگران آسیب پذیری خود است؛ این در حالی بود که دادستان‌ها در تحقیقات جداگانه افترا زدن او به جو بایدن (رئیس جمهوری فعلی آمریکا) برای دزدیدن آرا در ایالت جورجیا در سال ۲۰۲۰، احتکار اسناد طبقه بندی شده و رفتارش در آستانه شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ماه ۱۳۹۹) را در دست بررسی دارند. اما این واقعیت نیز وجود دارد که با تحقیقات متعددی که ظاهراً رو به پایان است، احتمال روبرو شدن ترامپ با اتهامات بیشتر وجود دارد.

این شبکه آمریکایی در ادامه گزارش خود افزود: پیش از برگزاری اولین محاکمه یک رئیس جمهور سابق آمریکا دو موضوع بزرگ برای نگرانی وجود داشت. نخست آنکه پرونده آلوین براگ، دادستان منطقه منهتن ممکن است به شواهد محکمی مبنی بر تخلفات احتمالی دونالد ترامپ اشاره داشته باشد و مساله صرفا به اتهام‌های او قبل از دوره ریاست جمهوری‌اش ختم نشود.

مساله دیگر واکنش‌های خشن و تحریک آمیز ترامپ است که شکاف‌های عمیق‌تری را در کشوری ایجاد می‌کند که به دلیل ریاست‌جمهوری نابه‌هنجارش با دنیا بیگانه شد. رفتار‌های او همچنین به آشفتگی جدیدی دامن می‌زند و می‌تواند به نهاد‌های حیاتی سیاسی و قضایی آسیب بیشتری وارد کند.

هر دوی این بدترین سناریو‌های دنیا در روزی محقق شدند که ترامپ در یک پست رسانه اجتماعی خود هنگام حرکت به دادگاه، اتفاقات آن روز را «سوررئال» و فراواقعی توصیف کرد. در نتیجه ممکن است فصل تلخ و حتی غم انگیز دیگری پیش روی کشوری گشوده شود که هنوز از نتایج دوره ریاست جمهوری پیشین متاثر است و از سوی دیگر برای یک انتخابات احتمالا تلخ دیگر آماده می‌شود.

عملا وقایع دیروز و اولین دادگاه کیفری برای یک رئیس جمهور سابق در آمریکا، یک مساله باخت- باخت برای کل کشور است. از طرفی یک رئیس جمهوری آمریکا قوانین و مقرراتی را نقض کرده که روزی برای اجرای آن‌ها سوگند خورده بود و همچنین روند‌های سیاسی در این کشور نشان داد که بالاترین مقام در این کشور می‌تواند خاطی باشد و همه چیز را نادیده بگیرد.

با وجود این مسائل و التهابی که روز گذشته زخم‌های کهنه شورش ۶ ژانویه را با تجمع خشونت آمیز حامیان ترامپ در نزدیکی دادگاه منطقه منهتن باز کرد، می‌تواند فضای سیاسی ایالات متحده را تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ پر تنش نگه دارد.

از سویی دیگر توجه بسیار خاص به دادگاه ترامپ از سوی هوادارانش، می‌تواند حاکی از این باشد که از این به بعد اوضاع به نفع ترامپ رقم خورده و این امر با افزایش محبوبیت وی، در نهایت به بالا رفتن شانسش برای ورود مجدد به کاخ سفید منجر شود.

روایت رسانه‌ای سی‌ان‌ان و همچنین تحولات روز گذشته به این مساله اشاره دارد که فضای دو قطبی ایالات متحده بیش از پیش تشدید خواهد شد و جو حاکم سیاسی در این کشور را پر تنش و ملتهب‌تر خواهد کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار