مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس استان مرکزی:

«حسن خلق» مهمترین ویژگی سیره امام حسن ‌(ع) است

حجت‌الاسلام «شریفی» گفت: «حسن خلق» و «کرامت اخلاقی» مهمترین ویژگی سیره امام حسن مجتبی (ع) است.
کد خبر: ۵۸۱۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴ - 06April 2023

«حسن خلق» مهمترین ویژگی سیره امام حسن مجتبی(ع) استبه گزارش دفاع‌پرس از اراک، حجت‌الاسلام «مصطفی شریفی» مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس استان مرکزی اظهار داشت: امام حسن مجتبی (ع) اولین فرزند امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) و نخستین نوه گرامی رسول‌الله (ص) است که در شب نیمه ماه رمضان سال سوم هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود و رسول گرامی اسلام نام «حسن» را برای ایشان برگزیدند.

وی با اشاره به اینکه اخلاق نیکو، بخشندگی و سخاوت ازجمله خصلت‌هایی است که در همه ائمه اطهار (ع) وجود داشته، گفت: امام حسن مجتبی (ع) در بخشندگی، نیکوکاری و احسان از جایگاه خاصی برخوردار بودند و فقرای بسیاری به منزل امام حسن (ع) مراجعه می‌کردند و از خوان کرم ایشان بهره‌مند می‌شدند و به همین جهت به ایشان کریم اهل‌ بیت (ع) می‌گویند.

مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس استان مرکزی یکی از بارزترین ویژگی‌ها و خصوصیت‌های اخلاقی امام حسن مجتبی(ع) را کرامت اخلاقی دانست و افزود: کرامت به معنی برخورد مثبت با امور منفی و نادیده گرفتن خطای دیگران است و امام حسن(ع) در این زمینه شاخص بودند.

وی ادامه داد: هیچ فقیر و مسکینی از در خانه امام حسن مجتبی(ع) ناامید بر نمی‌گشتند و روایت داریم که خود ایشان به سراغ فقرا می‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند و لذا مهم‌ترین درس از سیره امام حسن مجتبی(ع) دستگیری نیازمندان، توجه به محرومین و کرامت اخلاقی است.

شریفی با اشاره به دیگر ویژگی‌های برجسته سیره امام حسن(ع) بیان کرد: با توجه به اینکه زندگی دومین امام شیعیان در مدینه در سخت‌ترین دوران بعد از پیامبر(ص) بود و به ایشان و پدر گرامی‌شان امام علی(ع) توهین‌های بسیاری می‌شد ولی برخورد امام مجتبی (ع) با توهین‌کنندگان به شیوه‌ای بود که این افراد معمولاً از عمل خود پشیمان می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بارزترین خصوصیات امام حسن مجتبی(ع) اخلاق حسنه آن حضرت است و مهم‌ترین ضرورت امروز در جامعه هست و لذا اخلاق حسنه و نیکوی امام حسن مجتبی(ع) باید الگوی رفتاری ما در جامعه باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار