به مناسبت شهادت آیت‌الله سید محمدباقر صدر؛

آخرین پیام شهید صدر به امام خمینی (ره) چه بود؟

سید محمدباقر صدر در آخرین پیامش به امام خمینی (ره) نوشت: از خداوند سبحانه و تعالی مسئلت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمایم که سایه‌ی شما را به عنوان چراغ هدایت برای اسلام نگه دارد و دین یگانه‌­پرستی را با مرجعیت رهبری­‌کننده شما نگه دارد.
کد خبر: ۵۸۲۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸ - 09April 2023

آخرین پیام شهید صدر به امام خمینی چه بود؟به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر از جمله مراجعی بود که با انقلاب اسلامی و امام خمینی پیوندی عمیق داشت تا جایی که او را شهید انقلاب اسلامی ایران دانسته‌اند. او به همراه خواهرش بنت‌الهدی صدر در ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ توسط ماموران امنیتی رژیم بعث ربوده شد و به شهادت رسید.

آیت‌الله سید عبدالهادی حسینی شاهرودی از شاگردان شهید صدر در خاطرات خود درباره آخرین پیام شهید صدر به امام خمینی می‌گوید: پس از انقلاب اسلامی و انعکاس آن در حوزه‌ی نجف اشرف، دولت بعث عراق به آیت‌الله صدر چندان مهلت نداد و در این مدت ایشان چند جزوه‌ی تحقیقی درباره‌ی حکومت دینی به عنوان هدیه برای انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآورد و چهارده جلسه به عنوان تفسیر موضوعی، تدریس نمودند و نامه‌­نگاری­‌هایی در دفاع از انقلاب اسلامی نوشته اند.

دولت بعث عراق در نوبت اول، ایشان را زندانی و سپس آزاد نمود و آنگاه ایشان را در منزل محبوس نمودند و در چند نوبت به طور ناشناس اقدام به ترور آیت‌الله صدر کردند، اما موفق نشدند. بالاخره ایشان در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ بازداشت شدند و به دست صدام به شهادت رسیدند.

در ایام حصر خانگی، از ایران با ایشان تماس تلفنی گرفتم پس از سلام و احوالپرسی‌های معمول ایشان گفت: برای پاسخ به تلگراف­ها ... [آنگاه خطاب به امام خمینی می‌فرماید]: آیت‌الله العظمی امام مجاهد آقای خمینی (دام ظله) شنیدم و گوش فرا دادم به تلگراف حضرتعالی که نشانی از تفقد و توجه پدرانه‌ی شما به بنده بود و برای من ابداً امکان­پذیر نیست که جواب هیچ نامه و تلگرافی را بدهم چرا که در کنج خانه سپرده (اسیر) شده­ام و امکان ندارد که کسی مرا ببیند یا من کسی را ببینم.

برای بنده هیچ کاری امکان ندارد مگر اینکه از خداوند سبحانه و تعالی مسئلت می‌نمایم که سایه‌ی شما را به عنوان چراغ هدایت برای اسلام نگه دارد و دین یگانه‌­پرستی را با مرجعیت رهبری­‌کننده شما نگه دارد.

همچنین از خداوند متعال می‌خواهم که از ما سختی در راهش قبول کند و ما را موفق بدارد برای نگه داشتن عقیده‌ی امت و آزادی بزرگ آن، چراکه زندگی انسان نیست مگر به اندازه‌­ای که به امت خود، از وجود خود، از حیات خود و فکر خود می‌پردازد.

شما به مسلمانان از وجود خود و فکر خود چیزی را عطاء نمودید که در طول تاریخ الگوی عظیمی برای تمامی مجاهدین می‌ماند. والسلام علیکم و رحمه‌­الله و برکاته.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار