مدیر کل حفظ آثار دفاع مقدس سمنان:

دفاع مقدس برگ زرین تاریخ انقلاب اسلامی ایران است

«سلامی» گفت: دفاع مقدس در تاریخ انقلاب اسلامی و کشور به عنوان برگ زرینی ثبت و ماندگار شده که برای آینده و تاریخ بسیار قابل تحسین و تقدیر خواهد بود.
کد خبر: ۵۸۲۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶ - 11April 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از سمنان، سرهنگ پاسدار «محمد حسن سلامی» مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان در اولین جلسه ستاد بزرگداشت مناسبت‌های دفاع مقدس و مقاومت سال ۱۴۰۲ که با حضور «احمد ریواده» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان و اعضا ستاد در سالن جلسات مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان سمنان برگزار شد با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین عرصه‌های دفاع محسوب می‌شود، اظهار داشت: دفاع مقدس در تاریخ انقلاب اسلامی و کشور به عنوان برگ زرینی ثبت و ماندگار شده که برای آینده و تاریخ بسیار قابل تحسین و تقدیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس مظهر ایستادگی، مقاومت، ایثار، فداکاری و پیروی محض از امام و ولایت ملت ایران در برابر دشمنان اسلام و انقلاب است، گفت: امروز این عزت و افتخار به برکت ۸ سال دفاع مقدس به دست آمده است و همه باید قدردان این امنیت و آرامش باشیم.

سلامی خاطرنشان کرد: حاصل تلاش‌های ۸ ستاد شهرستانی و ۱۴ کارگروه استانی در حوزه ترویج دستاورد‌های انقلاب و دفاع مقدس و زنده نگه داشتن یاد شهدا در سال جاری ۱۵ هزار فعالیت و برنامه با تاثیر پذیری و عمق بخشی بیشتر و با رویکرد جوانان و خانواده در سطح استان پیش بینی شده است.

این مسئول با بیان اینکه مقام والای پیشکسوتان دوران دفاع مقدس، باید همواره گرامی داشته شود ادامه داد: پیشکسوتان بهترین الگو‌های ایستادگی و مقاومت برای ملت و نسل آینده هستند و امروز جوانان و نوجوانان باید پیشکسوتان را الگوی خود برای پیشبرد اهداف انقلاب قرار دهند.

وی گفت: به منظور تجلیل از رشادت‌ها و جانبازی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، تجلیل از ۱۵ هزار رزمنده، پیشکسوت و ایثارگر دفاع مقدس را در سال ۱۴۰۲ در برنامه داریم که با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های فرهنگی، ستاد‌های شهرستانی و کارگروه‌ها محقق خواهد شد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارز شهای دفاع مقدس با بیان این که خاطرات رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس بسیار با ارزش و مستندی جهت مقابله با تحریف دفاع مقدس است ادامه داد: در سال جاری ۳ هزار محفل خاطره گویی رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس با ۳۰۰ راوی دفاع مقدس در سطوح مختلف از جمله در سطح پایگاه‌ها، مساجد، دانشگاه‌ها ومراکز آموزشی، اقشار و صنوف، نهاد‌های فرهنگی، دستگاه‌های اجرایی در سطح استان برنامه ریزی شده است.

سلامی گفت: تدوین دانشنامه دفاع مقدس ماندگارترین سند تاریخ جنگ تحمیلی استان سمنان خواهد بود و تبیین تاریخ و فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس در طول جنگ تحمیلی و انتقال دانش‌های مربوط به آن دوران به نسل‌های حال از مهمترین اهداف تدوین دانشنامه ‌است که درسال جاری ۳۰۰ پرونده علمی و ۳۵۰ مقاله و ۲ جلد دانشنامه آماده چاپ و انتشار خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه امروز عزت و اقتدار ملت ایران، مرهون رشادت‌های شهدا، جانبازان و رزمندگان است، متذکر شد: باید بیش از گذشته فرهنگ ایثار و شهادت در بین همه مردم به ویژه جوانان اشاعه یابد و آثار و خاطرات شهدا، جانبازان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ثبت شوند.

وی افزود: باید خاطرات جبهه و جنگ تحمیلی ثبت شود تا آیندگان بدانند که برای حفظ و حراست از انقلاب، چه سرمایه‌های ارزشمندی نثار شده است و به این منظور در سال جاری ۲۴۰۰ مصاحبه تاریخ شفاهی از رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس استان را پیش بینی کرده ایم.

سلامی خاطر‌نشان کرد: امروز وظیفه داریم زمینه مناسب برای ترویج و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت را فراهم کنیم و لذا کتاب یکی از بهترین ابزار‌های انتقال این فرهنگ است و در سال جاری۱۰۰ عنوان کتاب مکتوب و ۵۰ عنوان کتاب صوتی در دستور کار قرار گرفته شده است که ۵۰ درصد تولیدات به حوزه کودک و نوجوان اختصاص خواهد یافت.

وی برگزاری یادواره‌های شهدا را یکی از اساسی‌ترین ابزار‌های ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت دانست و گفت: امنیت و آرامش کشور مدیون خون پاک این عزیزان است.

سلامی ادامه داد: نظر به این که دومین اجلاسیه ۳ هزار شهید استان در ابتدای سال آینده برنامه ریزی شده است، در سال جاری باید با همت همه ستاد‌ها و کارگروه‌ها شاهد برگزاری یادواره‌های قشری، صنفی، دستگاهی، شهری، روستایی، دانشگاهی، بسیج و مساجد باشیم.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سمنان با بیان این که تدوین پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی با موضوع دفاع مقدس و مقاومت با امتیار کسر خدمت سربازی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تعریف شده است عنوان کرد: دانشجویان و دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین دانشجویان نخبه می‌توانند پس از انجام طرح‌های تحقیقاتی منطبق با اولویت‌های پژوهشی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان، از کسری خدمت متناسب با کیفیت طرح انجام شده بهره‌مند گردند.

وی تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در تحقیق و پژوهش حوزه دفاع مقدس و گسترش شناخت، ترویج آرمان‌ها و ارزش‌ها و حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس است.

سلامی با بیان اینکه یادمان شهدای گمنام امروزه به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی در سراسر کشور نقش آفرینی می‌کنند، گفت: در ۶۱ یادمان شهدای گمنام استان ۱۶۷ شهید تدفین شده اند که ۴۶ یادمان تکمیل شده ‌و ۱۵ یادمان در حال ساخت می‌باشد و انتظار داریم تا پایان سال تمامی یادمان تکیمل و مورد بهره برداری قرار گیرند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها