مدیرکل کانون پرورش فکری استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

جایگاه هنر انقلاب در سکوهای مجازی سینمایی مورد غفلت قرار گرفته است

«زره‌ساز» غفلت از فضای مجازی را یکی از چالش‌ها در عرضه آثار هنری دانست و گفت: متأسفانه تاکنون در سکوهای مجازی سینمایی و همچنین توجه به شخصیت‌های ترویجی در فضای مجازی که معتمد خانواده‌ها باشند با محوریت هنر اتقلاب اسلامی غفلت و کم‌توجهی شده است.
کد خبر: ۵۸۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸ - 13April 2023

«ابراهیم زره‌ساز» مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد در تشریح اهمیت هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: هنرمندان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در ادوار مختلف به نوعی در حوزه هنر، نقش ایفا کردند؛ مسلما آنچه که از یک رویداد یا واقعه، مثل رخداد انقلاب اسلامی، به جا می‌ماند به وسیله هنر و ابزارها و ظرفیت‌های این مقوله خواهد بود.

وی با بیان اینکه به رغم اقدامات انجام شده از سوی برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها؛ اما متأسفانه در حوزه وقایع انقلاب اسلامی علاوه بر کمبود امکانات با فقر شدید متن، افزود: تولید هنری زمانی اثرگذار است که رابطه دو سویه با مخاطبانش برقرار کند؛ بر همین اساس هنرمندی که هنرش از دل بجوشد قاعدتا اثری که تولید می‌کند، یک اثر ماندگار خواهد بود.

این مسئول در رابطه با میزان ادای حق مطلب مفاهیم انقلاب اسلامی به وسیله آثار هنری ارائه شده از سوی هنرمندان گفت: ما ابتدا باید تعریف مشخصی از عبارت «هنر انقلاب» داشته باشیم و پس از این تعریف، قضاوت کنیم که آثار هنری که تاکنون توسط هنرمندان تولید شده چه دستاوردهایی داشته‌ است؟ بر اساس منویات بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران؛ حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران آثاری تولید و عرضه شده است اما متأسفانه به صورت کلی یک ضعف خاصی را در عرصه تولید و پخش ژانرها و گونه‌های مختلف آثار هنری در حوزه فرهنگی کشور شاهد هستیم که این ضعف فقط مختص به هنر انقلاب اسلامی نیست.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی در تشریح ضعف در زمینه تولید، تصریح کرد: بر اساس تجربیاتی که در این حوزه دارم به طور قطع می‌گویم که تاکنون نتوانسته‌‌ایم یک اثر نمایشی خوب و قوی در جو فرهنگی کشور تولید کنیم، حال آنکه بستر و ظرفیت آن در کشور فراهم است. باتوجه به اینکه نهضت خاطره‌گویی و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کشور شروع خوبی داشت اما متأسفانه این اسناد یا خاطره‌ها پس از جمع‌آوری؛ در قفسه کتابخانه‌ها یا منابع دیجیتال و الکترونیک سازمان‌ها بایگانی شدند حال آنکه این اسناد بایستی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

زره‌ساز در تکمیل سخنان خود تشریح کرد: قبل از تولید هر اثری هنری که می‌خواهد به مخاطب عرضه شود بایستی داستان آن اثر در ذهن خالقش شکل بگیرد تا بر اساس آن داستان، آن اثر هنری تولید شود. مثلا نقاشان، خوشنویسان، عکاسان و سایر هنرمندان اگر بخواهند اثری را پیرامون انقلاب اسلامی ایران خلق کنند؛ باید ابتدا در حوزه انقلاب اسلامی ایران مطالعه داشته باشند. این اقدام باعث خواهد که آن هنرمند برای تولید یک اثر خوب و قوی یک ذهنیت داشته باشد. چنین کاری برای جذب مخاطبان در رده‌های مختلف سنی، به خصوص نسل جدید که آن وقایع را درک نکرده و تنها پل ارتباطی آن‌ها با گذشته هنر است، قطعا موثر خواهد بود.

وی در ادامه در تبیین چالش‌های عرضه یک اثر هنری گفت: برخی اوقات پس از تولید یک اثر هنری شاهد آن هستیم برای اینکه آن اثر بیشتر دیده شود؛ از ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی استفاده شده است. به نظر من اقداماتی از این دست اصلا درست نیست چراکه یک اثر هنری بایستی به قدری قوی باشد که بدون انجام چنین اقداماتی بتواند مخاطب خود را پیدا کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی غفلت از فضای مجازی را چالش بعدی در بحث عرضه آثار هنری دانست و گفت: متأسفانه تاکنون در سکوهای مجازی سینمایی و همچنین توجه به شخصیت‌های ترویجی در فضای مجازی که معتمد خانواده‌ها باشند با محوریت هنر اتقلاب اسلامی غفلت و کم‌توجهی شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه کشور ایران برای تولید یک اثر هنری از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون گنجینه عظیمی از فرصت‌ها بوده و هست، یادآور شد: اقشار مختلف مخاطبان، من‌جمله کودکان و نوجوانان، چنانچه در محیط‌هایی قرار بگیرند که در آن‌ها شخصیت‌سازی شده باشد در آنجا می‌توان آثار مطلوبی را عرضه کرد تا به طور قطع بر روی جامعه مخاطب اثرگذار باشد.

زره‌ساز با اشاره به اینکه هنر اقتباس یک هنر پایه است، افزود: اگر در حوزه مکتوبات مثل داستان‌ها، قصه‌ها و رمان‌ها آثاری تولید شوند که آن آثار، دستاویز تولیدات هنری بشوند یکی از مطالبات مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی در این راستا محقق شده و در نهایت چنین اقدامی باعث می‌شود که مخاطب با تولید یک اثر هنری به سراغ سرچشمه اثر، یعنی کتاب منبع، برود.

این مسئول در ادامه در تشریح عملکرد کانون فکری و پرورشی کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی در حوزه ایثار و شهادت گفت: این کانون در سطوح کشوری و استانی فعالیت‌های فرآیندی را دنبال و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کند؛ یعنی ابتدا محتوای مدنظر از طریق کتابخانه‌ها به جامعه مخاطب انتقال پیدا می‌کند و در ادامه از طریق اقداماتی مثل نمایش خلاق، قصه‌گویی، معرفی شخصیت، معرفی رویداد و مواردی از این قبیل محتوای مدنظر دنبال می‌شود.

وی در پایان ابراز داشت: استان خراسان رضوی در حوزه قصه‌گویی اقداماتی را انجام داده است که تا سطح کشوری هم مخاطب داشته، مثل پویش‌های «من سرزمینم را دوست دارم» و «شهید سلیمانی». علاوه بر این؛ طی همکاری و مشارکتی که با موسسه پیام آزادگان خراسان رضوی داشتیم پویش «قصه‌های ۹۰ ثانیه‌‌ای» در فضاها و پویش‌‌های قصه‌گویی نیز دنبال شد و مثل دو پویش قبلی این پویش هم در سطح کشور مخاطب داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار