سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان:

لازمه داشتن نیروی خدمت رسان جوان جوانی جمعیت است/ قشر جوان قشر مولد کشورهستند

«درویشی» گفت: در حالت پیری جامعه نمی‌تواند حمایت روانی و اجتماعی مناسبی از سالمندان داشته باشد، چون لازمه داشتن نیروی پرستار و خدمت رسان جوان به تعداد مناسب، جوانی جمعیت است.
کد خبر: ۵۸۳۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸ - 14April 2023

«محدثه درویشی» سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان در گفت‌و گو با خبرنگار دفاع‌پرس در هرمزگان، اظهار داشت: مسئله جمعیت و اهمیت برنامه ریزی صحیح در این خصوص در دنیای امروز از مهمترین و کلیدی ترین مسائل است.

وی افزود: جمعیت بر ابعاد مختلفی همچون مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی نقش دارد. کاهش رشد جمعیت اثرات و پیامدهای خطرناکی برای جوامع به همراه خواهد داشت.

درویشی عنوان کرد: کشورهای مختلف اروپایی با توجه به بحران جمعیتی حاکم بر آنها بودجه ها و تمهیدات متفاوت اما قابل توجهی برای سیاست‌های جمعیتی در نظر گرفته اند، در فرانسه درصد مشخص و قابل توجهی از کل تولید ناخالص داخلی که با یک سوم تولید ناخالص ایران برابری می کند صرف سیاست های جمعیتی می شود.

سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان اضافه کرد: هم اکنون نرخ باروری کشور ما رو به کاهش است و اگر افزایش پیدا نکند کشور دچار بحران پیری جمعیت می شود. قشر جوان قشر مولد کشورهستند و با کاهش نرخ باروری کشور رو به بحران پیری جمعیت می رود.

وی تصریح کرد: از منظر سیاسی،اقتصادی و اجتماعی، جمعیت جوان، یکی از عوامل و مظاهر قدرت یک کشور است، عاملی که توسعه، نشاط و پویایی جامعه به آن وابسته است. در صورتیکه رشد جمعیت کاهش پیدا کند سهم سالمندان در جامعه افزایش پیدا می کند و این مسئله فشار زیادی را بر منابع اقتصادی و اجتماعی وارد می کند و در ضمن در حالت پیری جامعه نمی‌تواند حمایت روانی و اجتماعی مناسبی از سالمندان داشته باشد،چون لازمه داشتن نیروی پرستار و خدمت رسان جوان به تعداد مناسب،جوانی جمعیت است.

درویشی گفت: از دیدگاه روانشناختی میل و نیاز به بقای کی از مهمترین نیازهای انسانها است،فرزندآوری باتوجه به این نیاز، انگیزه فرد را برای زندگی افزایش می دهد.

وی افزود: به صورت طبیعی و در شرایط برابر، افرادی که بیش از یک فرزند دارند امنیت روانی عاطفی بالاتری را تجربه می کنند و امید و انگیزه بیشتری برای زندگی دارند. نشاط در خانواده های چند فرزندی جریان دارد، کودکان و نوجوانان مسئولیت های بیشتری دارند و در قبال آن حمایت روانی اجتماعی بیشتری ازخانواده دریافت می کنند و همه این مسائل باعث می شود والدین با امید و انگیزه بیشتری درراستای اهداف خانواده و جامعه گام بردارند و این امربه ارتقای سلامت روان والدین منجرمی شود.

سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان ادامه داد: حس مسئولیت پذیری، روحیه تعامل وهمکاری،تفکر تولید به جای تفکر مصرف، تاب آوری و انعطاف پذیری روان شناختی بیشتری در چنین خانواده هایی دیده می شود. تاب آوری یکی از مولفه های مهم سلامت روان است، والدین چند فرزند تاب آوری بالاتری دارند و رضایت و شادی بیشتر و عمیق تری را در زندگی تجربه می کنند. در مقابل تک فرزندی اگر مراقبت نشود منجر به فرزند سالاری افراطی، توجه مثبت و منفی بیش از اندازه و اضطراب و نگرانی والدین می شود.

به گفته وی، والدینی که تنها یک فرزند دارند با افزایش سن و مستقل شدن فرزندشان با احتمال بیشتری به سندروم آشیانه خالی مبتلا خواهند شد و احتمال ابتلا به افسردگی بیشتری دارند.

درویشی تصریح کرد: در همین راستا در سال‌های اخیر با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گامی مهم و اثربخش در راستای افزایش رشد جمعیت برداشته شده است با این حال برای خارج شدن از شرایط بحرانی در مسئله جمعیت نیاز به یک عزم جدی در همه سطوح،دستگاه‌های اجرایی،مسئولین،موسسات و سازمان‌های مردم نهاد و افراد دغدغه مند در نقش حلقه های میانی احساس می شود.

وی با اشاره به نامگذاری روز ملی جمعیت گفت: ۳۰اردیبهشت سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب است و در تقویم جمهوری اسلامی ایران، «روز ملی جمعیت» نام گرفته است. بر این اساس شعار سال۱۴۰۲ برای هفته جمعیت ((سهم من از جوانی ایران؟)) تعیین شده است.

درویشی از برگزاری رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت خبرداد و در این باره اظهار داشت: براساس ماده۱۹قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت،رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت برای نخستین بار در هفت حوزه رسانه،نخبگان، موسسات و شرکت‌های خصوصی، سازمان های مردم نهاد، خانواده،مدیران،دستگاه‌های حاکمیتی برگزار می شود.

سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان گفت: در این راستا با اعلام فراخوان دستاوردها جمع آوری شده و پس از مرحله داوری۲۱اثر و دستاورد از استان،به رویداد جایزه ملی راه می یابند.

وی خاطرنشان کرد: در استان هرمزگان نیز مردم، خانواده ها،دستگاه ها و موسسات می توانند تا۵ اردیبهشت ماه آثار و دستاوردهای خود را در هر کدام از حوزه های مورد نظر به دبیرخانه ستاد جمعیت و فرزندآوری استان ارسال نمایند.

خبرنگار: سمانه کمالی باغستانی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار