یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

عدم شفافیت در تصویب مقررات؛ متعارض با مردم سالاری

مسئولان در راس نظام باید برای آنکه قانون و یا مصوبه‌ای را به درستی در کشور اجرا کنند تا در ادامه از بوجود آمدن فساد در آن جلوگیری شود باید از عدم شفافیت در تصویب مقررات و تنظیم‌گری متعارض با مردم‌سالاری پرهیز کنند.
کد خبر: ۵۸۳۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۹ - 18April 2023

شفافیت در مصوباتگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی مسئولان و کارگزاران نظام بار دیگر فساد را اژد‌هایی هفت‌سر و مبارزه با این اژد‌ها را کاری بسیار دشوار خواندند و گفتند: فساد، بیماری مهلک، بسیار خطرناک و مُسری است که مردم را ناامید و میل به سلامت اخلاقی را کاهش می‌دهد و مبارزه قاطعانه با آن باید در رأس کار‌های مهم سه قوه و همه دستگاه‌ها باشد.

به گواه تاریخ سالهاست که متاسفانه تورم و فساد اقتصادی به موضوعی مزمن در اقتصاد ایران تبدیل شده است و حاکمیت و به طور ویژه سران قوا باید برای مهار آن تلاش کنند.

«همکاری حقیقی و گسترده سه قوه» ازجمله تصویب قوانین مورد نیاز بخش‌های اجرایی و «پیگیری‌های جدی و مستمر تصمیمات تا رسیدن به نتیجه»، دو الزام مهمی بود که رهبر انقلاب اسلامی آن‌ها را به کارگزاران نظام گوشزد کردند.

مسئولان کشور با توجه به تاکیدات مکرر رهبر انقلاب، باید مصوبات مهم و تأثیرگذار را با سازوکار‌های مردم‌سالارانه در فرایند‌های نخبگانی، بررسی و تصویب کنند و اطلاعات این مصوبه‌ها هم باید به آسانی در دسترس مردم قرار بگیرد تا آن‌ها به عنوان صاحبان اصلی این کشور و انقلاب در جریان امور جاری کشور باشند.

در نظام جمهوری اسلامی طبق اصل ۷۱ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در حدود مقرر در عموم مسائل می‌تواند قانون وضع کند.

اما آنچه که مهم است بررسی و قانونگذاری یک مصوبه یا طرح باید کارشناسانه، علمی و با عقل و شرع همراه باشد تا پس از بررسی بر قوت آن‌ها افزوده و از ضعف‌های آن کاسته شود.

ولی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوبات را با توجه به مصلحت کشور بدون اطلاع مردم به تصویب می‌رسانند. مصداق آن موضوعی است که اخیرا با عنوان مولدسازی اموال دولت مطرح شد و پشت درب‌های بسته درباره‌اش تصمیم گرفته شد.

چرا این مصوبه که خیرش به مردم می‌رسد باید محرمانه باشد؟! درحالی که رهبر انقلاب اسلامی همواره تأکید دارند که همه امور باید شفاف و در منظر مردم باشد جز مسائل مربوط به جنگ و امنیت.

مسئولان در راس نظام باید برای آنکه قانون و یا مصوبه‌ای را به درستی در کشور اجرا کنند تا در ادامه از بوجود آمدن فساد در آن جلوگیری شود باید از عدم شفافیت در تصویب مقررات و تنظیم‌گری متعارض با مردم‌سالاری پرهیز کنند. مسئولان کشور در رده‌ها و سطوح مختلف قوای سه‌گانه باید با اقدامات عملی و تلاش بی‌وقفه برای بر طرف کردن مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که با تورم، فساد و نقدینگی همراه شده، تقویت امید در جامعه را سرلوحه کار خود بدانند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها