در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

کارشناس مسائل غرب آسیا: تداوم بحران در سرزمین‌های اشغالی/ رژیم صهیونیستی با چالش امنیتی روبرو است

هانی‌زاده گفت: با توجه به شواهد و اسناد موجود، بحران در سرزمین‌های اشغالی و درون رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کرده و این کابینه در آینده‌ای نزدیک سقوط خواهد کرد.
کد خبر: ۵۸۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۱ - 18April 2023

ادامه‌دار بودن بحران در سرزمین‌های اشغالی و درون رژیم صهیونیستی«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، با اشاره به حمله اخیر صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی و ضرب و شتم و بازداشت نمازگزاران فلسطینی اظهار داشت: اقدامات افراط‌گرایانه اخیر صهیونیست‌ها علیه مسجد‌الاقصی و حمله به نمازگزاران فلسطینی را می‌توان در حقیقت برآیند شکل‌گیری کابینه‌ای افراطی به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درنظر گرفت.

هانی‌زاده افزود: از مجموع اعضای کابینه نتانیاهو، پنج وزیر از حزب دست راستی صهیونیستی دینی هستند که این پنج وزیر افراطی شرایط امنیتی ناپایداری را در اراضی اشغالی بوجود آوردند و حملات مکرر صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی موجب واکنش جدی رهبران جنبش مبارز فلسطینی شده است.

احتمال بروز یک جنگ در منطقه وجود دارد

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: در طول روز‌های گذشته بیش از ۳۰۰ موشک توسط جنبش حماس و جهاد اسلامی در پاسخ به حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نمازگزاران در مسجدالاقصی به سمت اراضی اشغالی شلیک شد که این موضوع نشان می‌دهد شعله‌های یک انتفاضه جدید از اراضی اشغالی آغاز شده است که این انتفاضه با سایر انتفاضه‌های سه دهه گذشته تفاوت دارد و اگر شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند، احتمال بروز یک جنگ در منطقه وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به لایحه اصلاحات قضایی ارائه شده توسط نتانیاهو به کنست خاطرنشان کرد: لذا یکی دیگر از عوامل ناپایداری امنیتی - سیاسی در اراضی اشغالی لایحه‌ای بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تقدیم «کنست» کرده است. بر این اساس به دنبال تقدیم این لایحه به کنست، اختیارات قوه قضائیه در اراضی اشغالی کاهش خواهد یافت و هدف نتانیاهو این است که پرونده فساد او به بایگانی سپرده شود.

اصلاحات قضایی نتانیاهو جامعه یهودیان را دو قطبی کرد

هانی‌زاده تبعات این اقدام نتانیاهو در اصلاحات قضایی را برای این رژیم بسیار خطرناک دانست و اضافه کرد: در حقیقت اقدام بنیامین نتانیاهو در انجام اصلاحات قضایی موجب شده تا جامعه یهودیان در اراضی اشغالی دو قطبی شود. موضوعی که تا امروز تظاهرات و راهپیمایی‌های اعتراضی بیش از ۴۰۰ هزار نفر از یهودیان را علیه او و لایحه اصلاحات قضایی وی شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: موضوع مهم دیگری که این روز‌ها شاهد آن بودیم این بود که تظاهرات یهودیان علیه اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو برای نخستین به خشونت کشید شد و ده‌ها معترض صهیونیست در جریان این اعتراضات دستگیر شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از طرف دیگر نیز اختلافات داخل حاکمیت رژیم صهیونیستی هم در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده است که وزیر جنگ این رژیم اشغالگر در اعتراض به اقدامات غیرقانونی نتانیاهو از سمت خود استعفا کرده است.

شرایط اراضی اشغالی به لحاظ سیاسی و امنیتی ناپایدار است

هانی‌زاده افزود: البته ماجرا به همین میزان هم ختم شده و این استعفا موجب بروز اختلاف درون کابینه نتانیاهو شده است. در هر صورت به نظر می‌رسد که شرایط در اراضی اشغالی، هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ امنیتی کاملا ناپایدار است و گزارش‌ها هم نشان می‌دهد که مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی به سمت کشور‌های اروپایی و آمریکا آغاز شده است و این خطری بسیار جدی برای رژیم صهیونیستی است و نشان می‌دهد که این رژیم وارد چرخه فروپاشی تدریجی خواهد شد.

ادامه‌دار بودن بحران در سرزمین‌های اشغالی و درون رژیم صهیونیستی

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: با توجه به شواهد و اسناد موجود، بحران در سرزمین‌های اشغالی و درون رژیم صهیونیستی ادامه پیدا خواهد کرد و به نظر می‌رسد شرایط به گونه‌ای است که کابینه نتانیاهو به دلیل انزوای سیاسی و حتی اینکه کشور‌های اروپایی و آمریکا هم قادر به حمایت از این رژیم نیستند این کابینه در آینده‌ای نزدیک سقوط خواهد کرد و ششمین انتخابات زودهنگام در اراضی اشغالی آن هم در سه سال گذشته انجام خواهد شد.

وی در پایان گفت: با توجه به اتفاقات و تحولات روز‌های اخیر سرزمین‌های اشغالی و با توجه به شرایط پیش آمده به نظر می‌رسد که بنیامین نتانیاهو قادر به ادامه کار نیست و اگر شرایط همچنان بحرانی باقی بماند قطعا رژیم صهیونیستی با یک چالش امنیتی و سیاسی جدی روبرو خواهد شد.

سیروس فتح‌اله
انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها