رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها:

نقش شورا‌ها در تحقق شعار سال باید مشخص شود/ قانون اساسی درخصوص حکمرانی محلی پیاده‌سازی شود

صادقی گفت: امروز حکمرانی محلی نقش بسزایی در تحقق شعار سال دارد و باید دولت به سمت پذیرش حمکرانی محلی حرکت کند.
کد خبر: ۵۸۳۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲ - 17April 2023

باید نقش شورا‌ها در تحقق شعار سال مشخص شود/ قانون اساسی در خصوص حکمرانی محلی پیاده‌سازی شودبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «احمد صادقی» رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه امسال رهبر انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۲ را سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کردند، اظهار داشت: امام خامنه‌ای مسئله اقتصاد را به عنوان مهمترین مسئله بیان کردند و تاکیدات زیادی بر رفع مسائل و مشکلات اقتصادی داشتند.

صادقی گفت: جامعه ۱۲۶ هزار نفری شورای استان‌ها باید نقش خود را در تحقق این شعار مشخص کنند؛ کاهش هزینه‌های زندگی، حمل و نقل و کاهش عوارض ساختمانی و هزینه‌های گردشگری خیلی می‌تواند در کاهش تورم نقش داشته باشد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه دولت باید توجه ویژه‌ای داشته باشد که چطور می‌تواند شعار سال را محقق کند، تصریح کرد: امروز حکمرانی محلی نقش بسزایی در تحقق شعار سال دارد و باید دولت به سمت پذیرش حمکرانی محلی حرکت کند.

صادقی تاکید کرد: باید قانون اساسی درخصوص حکمرانی محلی پیاده سازی شود؛ قانون اساسی در این حوزه به خوبی اجرا نشده یا اینکه اصلا اجرا نشده است.

وی ادامه داد: در قانون اساسی بیش از ۱۰ اصل فرهنگی، اجتماعی، سلامت، اقتصادی و... بر عهده مردم گذاشته شده است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها گفت: در شورای اسلامی شهر تهران طبق یک فوریت شهرداری تهران ملزم شده طرحی برای کاهش تورم و رشد تولید به صحن شورا بیاید تا یک الگو در این خصوص تایید و تصویب شود.

صادقی درخصوص کمیته شفافیت و هوشمندسازی هم اظهار کرد: این کمیته در دوره پنجم و ذیل کمیسیون برنامه ریزی و بودجه راه‌اندازی شد دو هدف هوشمند سازی و یکپارچه سازی شهر و تضمین جهت دسترسی آزاد به اطلاعات است؛ هدف ما ارائه خدمات به صورت غیر حضوری با هوشمندی سازی شهرداری تهران است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه هوشمندسازی باعث کاهش فساد، رانت‌ها و امضا‌های طلایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: امسال و با اقدامات صورت گرفته برخی از مجوز‌های شهرداری را می‌توان توسط درگاه ملی مجوز‌ها دریافت کرد.

صادقی به موضوع کاهش فساد و سفر درون شهری با تحقق شهرداری غیر حضوری اشاره کرد و گفت: اگر شهرداری غیر حضوری محقق شود کاهش فساد را شاهد خواهیم بود. یکی دیگر از مزیت‌های تحقق این مهم کاهش سفرهای درون شهری خواهد بود.

به گفته عضو شورای شهر تهران، در حال حاضر سالیانه حدود ۶۰ هزار پایان کار ساختمانی صادر می‌شود که اگر برای هر یک از آنها تنها یک رفت و آمد را در نظر بگیریم چیزی حدود ۱۲۰ هزار رفت و آمد اتفاق می‌افتد اما با تحقق شهرداری الکترونیک سالانه حدود ۱۲۰ هزار رفت و آمد و سفر درون شهری کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر ۱۵ آیتم به سامانه شفافیت اضافه شده است و تلاش می‌کنیم در پایان سال جاری تمامی ۴۱ موردی که باید بر اساس قانون اطلاعات آنها در سامانه بارگذاری شود محقق شود. مواردی همچون فیش‌های حقوقی، احکام و ... باید در سامانه شفافیت بارگذاری شود.

وی در خصوص موضوع تعارض منافع گفت: پیگیری مصوبه تعارض منافع نیز به صورت جدی دنبال می‌شود و در حال حاضر نیز در حوزه شهرسازی تعارض منافع مهندسین ناظر اجرایی شده است. در برنامه چهار ساله شهرداری تهران نیز در این دوره برای اولین بار بخش مجزایی به موضوع هوشمندسازی و بهبود مدیریت اضافه شد که تاثیر بسزایی در بودجه سال ۱۴۰۱ و سال جاری داشت. بی تردید شفاف‌ترین اطلاعات و اطلاعات دست اول در گزارش‌های حسابرسی شرکت‌ها قابل مشاهده خواهد بود که رسانه‌ها می‌توانند این موضوعات را به صورت جدی پیگیری کنند.

صادقی در بخش دیگر سخنانش درباره شورای عالی استان‌ها گفت: در سال ۱۴۰۱ تعاملات گسترده‌ای با روسای قوای سه گانه داشتیم که در نتیجه آن باور اینکه شوراها می‌توانند نقش موثری در مدیریت کشور داشته باشند به شناخت تبدیل شد. در حقیقت جایگاه شوراها به درستی تبیین شد و این در حالی بود که پیشتر برخی مدیران ارشد در مکاتبات شورای عالی استان‌ها این شورا را نمی‌شناختند، در حالیکه به عنوان رکن چهارم نظام در قانون اساسی به شوراها اشاره شده است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ظرف یک سال گذشته ۳۴ طرح در شورای عالی استان‌ها به تصویب رسید و ۱۷ طرح به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و ۱۲ دستورالعمل به وزارت کشور ابلاغ شده است.

صادقی اظهار کرد: اعضای شورای عالی استان‌ها از روستاهای با کمترین جمعیت تا کلانشهرهایی همچون تهران و مشهد را شامل می‌شود و در این راستا ۶۰۰ مورد نارسایی و مشکلات در شهرها و روستاها از طریق شورا به دولت منتقل شده است و حضور آقای رئیسی پس از چند سال در شورای عالی استان‌ها اتفاقات خوبی را رقم زد و موجب شد برای اولین بار در برنامه‌های توسعه کشور بخش مجزایی برای مدیریت شهری و روستایی در نظر گرفته شود.

وی در خصوص لایحه مدیریت یکپارچه شهری گفت: لایحه مدیریت یکپارچه شهری بارها از سوی دولت به مجلس ارسال شده اما پس از دستکاری‌های مختلف توسط دولت پس گرفته شد. چند باری خود مجلس به موضوع ورود پیدا کرد که هنوز هم این موضوع مورد بررسی نهایی قرار نگرفته است. این در شرایطی است که همه اعلام می‌کنند که مدیریت یکپارچه شهری موجب حل بسیاری از مشکلات خواهد شد، اما به آن پرداخته نمی‌شود. لذا شورای عالی استان‌ها با توجه به اختیار قانونی که دارد نسبت به این موضوع ورود پیدا کرد و در نهایت با تشکیل کمیته مشترک میان دولت و شورای عالی استان‌ها پیش نویس این لایحه در حال آماده سازی است.

وی به روز شوراها اشاره کرد و گفت: نهم اردیبهشت ماه روز شوراها نامگذاری شده و روزهای قبل و بعد از این روز نیز تحت عنوان هفته شوراها نامگذاری می‌شود. در سال‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا و قرارگیری این روز با سایر مناسبت‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته اما امسال در سه سطح محلی، استانی و ملی برنامه ریزی‌هایی انجام شده است.

صادقی در خصوص سازمان فاوای شهرداری تهران و اتفاقاتی که در خصوص مدیریت این سازمان روی داده هم گفت: تحول در سامانه‌های هوشمند شهری و شفافیت در دوره جدید مدیریت شهری با حساسیت بالایی پیگیری شده است اما اصلاح فرآیندها برای سازمان فاوا زمان بر شد و نهایتا به یک نتیجه رسیدند که باید اصلاح اساسنامه انجام شود و ریل گذاری صورت بگیرد. با اساسنامه قبلی اجازه اقدامات جدید داده نمی‌شود. لذا در این مدت شاهد عدم ثبات در مجموعه مدیریتی فاوا بودیم که به حمدالله این اقدامات انجام و تثبیت در حال انجام است. بی تردید زیرساخت‌ها فرسوده بود و حمله سایبری که انجام شد مانع تحقق تحول در سازمان شد.

به گفته صادقی، در حال حاضر شفاف سازی در بودجه اتفاق افتاده است و در مجموع امیدواریم امسال شهرداری تهران در مجموعه فاوا جبران گذشته را در دو بخش زیرساخت‌ها و اجرای طرح‌های حوزه شفافیت انجام دهد. البته در حال حاضر نیز ۳۱ فرآیند شهرداری تهران به روز شده و در حقیقت این فرآیندها بازنگری و تبدیل به نسخه الکترونیک شدند. ما نیز تلاش خواهیم کرد گزارش های حسابرسی را در دوره خود به روز در سامانه شفافیت بارگذاری کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص جذب نیروهای جدید در شهرداری تهران گفت: هر جذب جدیدی که شهرداری تهران داشته در سامانه شفافیت بارگذاری کرده است و این سامانه به روز است. در حقیقت سامانه منابع انسانی شهرداری بر خط است و اطلاعات همه پرسنل از جمله نیروهای جدید در سامانه بارگذاری می‌شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها