سفیر نروژ: روابط تجاری و اقتصادی با ایران افزایش خواهد یافت

سفیر نروژ در تهران روز دوشنبه گفت پس از توافق هسته ای روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای خارجی مانند نروژ افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۵۸۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲ - 16November 2015

سفیر نروژ: روابط تجاری و اقتصادی با ایران افزایش خواهد یافت

به گزارش گروه سایر رسانه های خبرگزاری دفاع مقدس، خانم «اولید لیسه نورهیم» (Aud Lise Northeim) در نشست بررسی همکاری های علمی و دانشگاهی خراسان جنوبی با نروژ افزود: تبادل و همکاری تجاری و اقتصادی نروژ و ایران رو به افزایش است.


وی یادآوری کرد چندی پیش وزیر امورخارجه نروژ، پس از 11 سال به تهران سفر کرد.


سفیر نروژ در تهران برخورداری پناهندگان از حق تحصیل در ایران را «بسیار جالب» توصیف کرد و ادامه داد: ساماندهی پناهندگان کار بسیار مشکلی است اما ایران توانسته است به خوبی این مساله را مدیریت کند.
نورهیم گفت: هم اکنون کشورهای اروپایی با موج پناهندگان از سوریه و دیگر کشورها روبرویند که این امر، دشوار است.


وی درباره این نشست گفت: در این نشست علاقه زیادی از سوی رئیسان دانشگاه های خراسان جنوبی یا نمایندگان آنها برای همکاری های علمی و آموزشی با نروژ نشان داده شد.


نورهیم به همکاری یکی از دانشگاه های اسلو با دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: تفاهمی در این ارتباط صورت گرفت که به توافقنامه تبدیل شد و دو نفر از استادان نروژی برای برگزاری دوره های آموزشی به ایران سفر کردند.


وی اضافه کرد با توجه به استقلال دانشگاه های نروژ ، سفارت نمی تواند به طور مستقیم با دانشگاه های خراسان جنوبی تفاهمنامه همکاری امضا کند و این کار وظیفه دانشگاه های این کشور است.


نورهیم تاکید کرد قول هیچ گونه ارتباط دانشگاهی را نمی دهد اما سعی خواهد کرد چنین پیوندی میان دانشگاه های خراسان جنوبی و نروژ برقرار شود.


سفیر نروژ در تهران تاکید کرد سفارت این کشور به توسعه و گسترش فعالیت های دانشگاهی و آموزشی با ایران علاقه دارد زیرا وظیفه سفارت تسهیل روابط و معرفی سازمان های نروژی علاقه مند به همکاری با ایران است.


وی از آمادگی سفارت برای معرفی امکانات دانشگاه های این کشور خبر داد و گفت: برقراری ارتباط منوط به تلاش است.


نورهیم که در صدر هیاتی اقتصادی روز یکشنبه به بیرجند سفر کرد، یادآور شد ظرفیت های زیادی در خراسان جنوبی وجود دارد که اطلاعات آن را به طور گزارشی خلاصه در اختیار دانشگاه های نروژ قرار خواهد داد.
نورهیم به جمعیت بالای دانش آموختگان دانشگاهی در ایران اشاره کرد و گفت: به نسبت جمعیت جوان ایران شمار دانشجویان دختر بالاست.


در این نشست رئیسان دانشگاه های آزاد اسلامی، بیرجند، علوم پزشکی، پیام نور، علمی- کاربردی و فرهنگیان گزارشی از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی و شمار دانشجویان و اعضای هیات علمی واحدهای خود ارائه کردند.


هم اکنون نزدیک به 51 هزار دانشجو در دانشگاه ها و مرکزهای آموزش عالی استان که 750هزار نفر جمعیت دارد، تحصیل می کنند.


در نشست یاد شده همکاری های علمی و دانشگاهی خراسان جنوبی با نروژ بررسی شد.
نورهیم یکشنبه شب با فعالان اقتصادی خراسان جنوبی در بیرجند دیدار کرد و از آثار تاریخی بیرجند و خوسف و نیز دو موسسه زیر پوشش بهزیستی بازدید کرد.


وی همچنین امروز در نشستی که برای بررسی های همکاری های اقتصادی خراسان جنوبی با نروژ با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری برگزار شد، شرکت کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار