یادداشت/ حمید یزدانیان

توصیه‌هایی کاربردی برای تقویت ارتش

برخی از توصیه‌های کاربردی که می‌توان برای تقویت ارتش جمهوری اسلامی ایران ذکر کرد عبارتند از: تقویت آموزش‌های نوین نظامی، توسعه تجهیزات و فناوری، توجه به مباحث حقوق بشری، همکاری با سایر دولت‌ها و اصلاح و تقویت ساختار سازمانی.
کد خبر: ۵۸۳۸۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰ - 19April 2023

توصیه‌هایی کاربردی برای تقویت ارتشگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ حمید یزدانیان؛ روز ارتش (۲۹ فروردین) بهانه‌ای است برای قدردانی از عزیزانی که وقت و زندگی خویش را وقف امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند.

ارتش ایران یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نیرو‌های نظامی در جهان است که تاریخچه تشکیل آن به دوران ایران باستان بازمی‌گردد. در دوران هخامنشی، ایران به‌عنوان یک قدرت نظامی معروف و مشهور بود و ارتش هخامنشیان با تجهیزات پیشرفته نسبت به زمان خود و ساختار سازمانی مؤثر، در جنگ‌های آن مقطع بسیار موفق عمل کرد.

متأسفانه بعد‌ها و به‌ویژه بعد از پایان دوران صفوی، در قرون ۱۸ و ۱۹، ارتش ایران به دلایل مختلف با شکست‌های فراوان در جنگ‌ها روبه‌رو شد. در دوران قاجار، تلاش برای اخذ فناوری‌های نظامی جدید و تجهیزات نوین بود. در سال ۱۹۲۱، پس از سقوط حکومت قاجار، حکومت پهلوی با هدف تحصیل فناوری‌های نظامی جدید و تجدید ساختار نظامی، ارتش را تا حدودی بازسازی کرد به نحوی که در دوران پهلوی، ارتش ایران با حمایت غرب به یکی از قوی‌ترین نیرو‌های نظامی منطقه تبدیل شد و ارتقاء جدی یافت.

بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، هرچند ساختار و تجهیزات ارتش به‌شدت تحت تأثیر شرایط انقلاب قرار گرفت، ولی در دوران دفاع مقدس، ارتش ایران موفقیت‌های زیادی در مقابله با ارتش بعث عراق داشت و نشان داد که هنوز هم یک قدرت نظامی قابل توجه است.

پس از دوران دفاع مقدس نیز تلاش برای بهبود ساختار و تجهیزات ارتش به‌منظور مقابله با چالش‌های جدید ادامه یافت و همچنان ادامه دارد به شکلی که امروز، ارتش جمهوری اسلامی ایران با بودجه نه‌چندان مناسب نسبت به ارتش‌های جهان، به همت فرماندهان و منابع انسانی توانمند و دلسوز، باز هم اگر نگوییم قوی‌ترین، حداقل یکی از قوی‌ترین نیرو‌های نظامی منطقه است که در حفاظت از منافع ملی و حفظ امنیت کشور نقش بسیار مهم و حساسی را بر عهده دارد.

ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های بی‌شائبه ارتشیان عزیز در روزی که با عنوان روز ارتش نام‌گذاری شده، برخی از توصیه‌های کاربردی برای تقویت ارتش ایران که به ذهن حقیر می‌رسد را عرض می‌کنم.

تقویت آموزش‌های نوین نظامی
آموزش‌های نظامی به‌ویژه علوم و فنون جدید نظامی به‌عنوان یک عامل مهم در تقویت قدرت نظامی، باید بهبود یابد. باید به طور مستمر در زمینه چنین آموزش‌هایی سرمایه‌گذاری شود.

توسعه تجهیزات و فناوری
استفاده از تجهیزات و فناوری جدید، مثل ربات‌های جنگی، هواپیما‌های بدون سرنشین، سلاح‌های نوین و بروز، معادلات قدرت را به‌صورت قابل توجه به نفع ایران تغییر خواهد داد.

توجه به مباحث حقوق بشری
ارتش ایران در سال‌های اخیر به خوبی نشان داده که به مباحث حقوق بشر توجه و عنایت دارد. به مرور زمان و با گسترش دانش و فناوری‌های ارتباطی، اهمیت حفاظت از حقوق بشر در فعالیت‌های گوناگون از جمله مسائل نظامی افزایش یافته است. توجه بیشتر به این مهم به تقویت ارتش کمک می‌کند و اعتماد عمومی را به جمهوری اسلامی ایران افزایش می‌دهد.

همکاری با سایر دولت‌ها
الحمدلله با تلاش فرماندهان و کارکنان ارتش، تعاملات بین‌المللی خوبی بین ما و برخی کشور‌ها در زمینه‌های نظامی وجود دارد. همکاری با دولت‌های دیگر در زمینه تجهیزات، آموزش و پرورش نظامی، و تبادل تجربه، معادلات قدرت ایران را به صورت قابل توجه افزایش خواهد داد.

اصلاح و تقویت ساختار سازمانی
ساختار سازمانی هر مجموعه و نهادی باید به گونه‌ای باشد که بتواند به صورت کامل و هماهنگ عمل کند. در حوزه نظامی این تعامل و هماهنگی اولویت بیشتری دارد؛ لذا به نظر می‌رسد با گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی و وجود دو ساختار نظامی هم‌عرض، باید در زمینه ساختار سازمانی نظامی ایران و به حداقل رساندن ناهماهنگی‌های احتمالی، تدبیری اندیشیده شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار